- Peste jumătate dintre femei (51,9%) spun că sarcinile gospodărești le revin în totalitate
- Provident România, declarat „Angajator de top”, al treilea an consecutiv
Aproape 30% dintre femeile din România au lucrat mai mult de acasă, arată o analiză realizată de Novel Research, la solicitarea Provident România, în ce privește efectele pandemiei asupra angajaților români. Comparativ, doar 15% dintre bărbați au preferat acest sistem de lucru.
Telemunca a influențat și modul în care cele două sexe au abordat sarcinile gospodărești: doar 12% dintre bărbați consideră că acestea le revin în totalitate, spre deosebire de peste 51% dintre femei. Mai mult, în contextul pandemiei, 18% dintre acestea și-au asumat și mai multe responsabilități în casă. Aceste decizii se reflectă în perioada efectivă de muncă – peste 54% dintre bărbați susțin că au lucrat mai mult de 8 ore pe zi, în timp ce majoritatea femeilor (56%) spun că au alocat sub 8 ore pe zi pentru activități profesionale. Mai mult, 6% dintre ele au fost nevoite să lucreze noaptea, după ce au adormit copiii.
Femeile au căutat soluții la angajatori
Pentru a face față acestei perioade atipice, femeile au avut nevoie suplimentar de susținerea angajatorilor. Astfel, pentru a veni în sprijinul angajaților săi, în mare parte femei (peste 70%), Provident Financial România a implementat o și mai mare flexibilitate a programului de lucru. Dacă înainte de pandemie Provident oferea deja trei alternative de program (8.00-16.00, 9.00-17.00, 10.00–18.00), în perioada crizei medicale angajații au avut posibilitatea de a alege să lucreze și începând cu ora 7.00 sau cu ora 11.00. De altfel, acesta este doar unul dintre motivele pentru care Provident a obținut, pentru al treilea an consecutiv, certificarea de Angajator de Top. În plus, toți angajații au avut acces gratuit la o linie telefonică de consiliere, nu doar psihologică, ci și financiară sau juridică.
În ce privește așteptările angajaților români de la angajatorii lor, 31,3% dintre respondenții sondajului au pus pe primul loc oferirea unui echilibru între muncă și viață personală, astfel că 35% au ales să lucreze într-un interval orar în care au simțit atât că sunt mai productivi, dar și că își pot gestiona sarcinile gospodărești mai bine. Per total, peste 43% dintre români au alocat mai mult timp îndatoririlor din casă, comparativ cu perioada pre-pandemie. Provident a oferit angajaților și flexibilitate în ce privește programarea ședințelor, în așa fel încât la început și la sfârșit de program să nu fie stabilite ședințe, iar angajații să poată duce/aduce copiii de la grădiniță/școală.
Bine la birou, fericit acasă
Provident Financial România este singura instituție financiară nebancară din țară ce obține această recunoaștere a calității mediului de lucru – Top employer. Certificarea a fost obținută în urma analizării a peste 600 de criterii, unul dintre cele mai importante fiind cel al promovării egalității de gen. De altfel, la nivelul întregii piețe, acest segment a fost unul dintre cele mai afectate de către pandemie, care a adâncit unele dintre discrepanțele deja existente între femei și bărbați.
„Peste 70% dintre colegii noștri sunt femei, iar 605 dintre angajați sunt și părinți, astfel că misiunea de a echilibra activitățile de acasă cu munca a fost prioritară pentru noi, în special la începutul perioadei de telemuncă. Am înțeles rapid că trebuie să venim în sprijinul angajaților noștri prin programe de well-being: aproape 500 de angajați au beneficiat de sesiuni cu psihologi acreditați, am lansat cartea copiilor din Provident – povești, desene sau poezii realizate de copiii angajaților – iar 80 de micuți s-au întâlnit virtual cu Moș Crăciun. În plus, am simțit că trebuie să ne sprijinim angajații și cu zile libere plătite pentru momentele când copiii au avut probleme de sănătate”, a declarat Florin Bâlcan, director general Provident Financial România.
O atenție deosebită a fost acordată egalității de gen, o prioritate a Provident, unde peste 60% dintre rolurile de leadership sunt coordonate de către femei.
Studiul Novel Research a fost realizat în perioada 29 ianuarie–4 februarie, pe un eșantion de 1.009 de persoane din mediul urban, cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani.