Blocajul economic și social, generat de măsurile luate de autorități pentru limitarea efectelor pandemiei COVID-19, vor schimba pe termen lung obiceiurile de consum inclusiv pe piața avocaturii, numărul clienților care apelează la un avocat folosind mediul online fiind așteptat să crească constant.
În același timp, avocații vor fi nevoiți să își organizeze din ce în ce mai bine timpul de lucru, să devină din ce în ce mai eficienți pentru a respecta standardele de calitate impuse de profesie. Acestea sunt principalele concluzii ale unei analize realizate de avocatura.com – prima platformă integrată de consultanță juridică online, în perioada martie – iunie 2020, în rândul avocaților înscriși.
”Activitatea de consultanță și asistență juridică acordată de colaboratorii noștri în ultimele 3 luni a avut o dinamică extrem de interesantă care ne conduce la două concluzii importante pentru viitor. Prima concluzie este aceea că distanțarea socială impusă de instituirea stării de alertă i-a determinat pe oameni să găsească rapid alternative pentru a-și soluționa o problemă iar serviciile platformei noastre – video, telefonice sau în scris – au venit în întâmpinarea nevoii lor. În același timp, în ultima vreme, clienții sunt mai atenți la cheltuieli, ne trimit solicitări de lămuriri și unii dintre ei chiar solicită rapoarte de activitate pentru fiecare dosar în parte și este firesc să le furnizăm rapid toate aceste informații”, a declarat Romeo Cosma, fondator al platformei online avocatura.com și Managing Partner al Casei de avocatură Cosma&Asociații.
În opinia fondatorului platformei, această cerință, care până nu demult era specifică persoanelor juridice, pune presiune pe profesioniși să devină mai eficienți, să își organizeze mai bine timpul alocat cazurilor la care lucrează.
Majoritatea avocaților participanți la analiză sunt de părere că deși întâlnirile fizice sunt apreciate atât de clienți cât și de avocați, consultațiile online vor deveni regula și nu excepția în viitor, datorită beneficiilor pe care le aduc părților. ” Întâlnirile online sunt benefice indiferent de starea națională pentru că permit o comunicare eficientă, mai ales atunci când clientul nu dispune de suficient timp pentru deplasare și asigură confortul unora dintre clienți”, au spus avocații chestionați. Unii dintre avocați consideră că după perioada de izolare pe care a traversat-o România ”tot mai mulți clienți se vor familiariza cu mediul online de relaționare dar videoconferințele vor fi solicitate doar în situații excepționale”.
Eficientizarea relației avocat-client nu este doar rezultatul cerinței clienților, care aleg consultația în funcție de bugetul pe care îl alocă ci și al nevoii profesionistului de a-și organiza mai bine timpul. ”În prima etapă, consultanța online a însemnat că timpul petrecut la discuții cu clienții să fie mai mare și pentru moment să afecteze productivitatea”, au explicat mulți dintre avocați participanți la analiză.
Trecerea de la consultanța tradițională offline la cea online este opțiunea viitorului însă va fi un proces care va lua un timp de acomodare de 5 până la 10 ani, a explicat unul dintre avocații platformei. Previziunea sa este susținută și de alți colegi care spun că folosirea serviciilor online depinde foarte mult de cât de familiarizați sunt clienții cu mediul online sau cu plata în sistem online. Astfel, încă sunt mulți clienți care preferă cadrul tradițional offline, chiar dacă, în perioada stării de urgență, au fost constrânși să accepte consultanța online ca alternativă de luat în calcul.
Un aspect interesant relevat de analiză ține de modificarea spectrului spețelor juridice. Au apărut spețe noi cauzate de pandemie cum sunt dosarele penale pentru zădărnicirea combaterii bolilor sau amenzile pentru nerespectarea măsurilor dispuse. O parte a avocaților chestionați au spus au fost nevoiți să își diminueze onorariile, din cauza blocării activității economice în numeroase sectoare.
Avocații participanți la analiză sunt de părere că serviciile online de consultanță juridică vor fi în continuare accesate de clienții care au testat modelul în perioada stării de urgență pentru că au înțeles eficiența și siguranța serviciului.