O data cu explozia platformelor sociale si dezvoltarea comertului online s-a intensificat si dorinta companiilor de a urmari activitatea utilizatorilor si de a realiza profiluri, in vederea analizei comportamentului acestora si a unei mai bune targhetari a produselor si serviciilor catre consumatori.
Cookie-urile au fost pana in ultimii ani principalul instrument de colectare de informatii de la utilizatorii de Internet si au dat nastere la cerinte specifice in ceea ce priveste protectia datelor personale si confidentialitatea utilizatorilor. Astfel, in anul 2009, prin Directiva Uniunii Europene 2002/58/EC s-a reglementat faptul ca utilizarea cookie-urilor poate fi realizata doar prin consimtamantul expres al utilizatorilor.
Acest fapt nu rezolva toate aspectele legate de securitatea vietii personale, caci noi tehnici de urmarire a utilizatorilor castiga teren in ultima vreme. Dispozitivele de amprentare digitala ridica noi probleme, iar autoritatile europene sunt nevoite sa adopte si alte pozitii. Desi se presupune ca amprenta digitala este utilizata de operatori pentru a detecta si preveni programele „malware” sau pentru a lupta impotriva hacker-ilor, aceasta este folosita si in scopuri de marketing.
„Dispozitivele de amprentare digitala, ca si cookie-urile, fac obiectul unor masuri de protectie a datelor in cadrul Uniunii Europene si, potrivit acestora, amprentele digitale trebuie reglementate in acelasi mod ca si cookie-urile. Acest lucru inseamna ca operatorii care folosesc dispozitive de amprentare digitala trebuie sa obtina in prealabil acordul explicit al utilizatorilor, iar acest lucru este confirmat prin Avizul 9/2014 privind aplicarea Directivei 2002/58/EC, care spune ca articolul 5(3) din directiva asupra confidentialitatii electronice se aplica si in cazul dispozitivelor de amprentare digitala” mentioneaza Cristian Deca, Consilier Juridic in cadrul companiei Decalex.
Este lesne de inteles faptul ca dispozitivele de amprentare digitale sunt o noua batalie pentru securitatea vietii personale, care se afla abia la prima runda. Desi utilizatorii pot avea un sentiment de securitate mai bun prin utilizarea amprentei digitale, Cristian Deca, Consilier Juridic in cadrul companiei de servicii juridice Decalex, atrage atentia asupra faptului ca scanarea nu este atat de sigura precum am putea crede. Spre deosebire de parole, care sunt secrete si dinamice, adica pot fi schimbare oricand, amprenta digitala este publica si permanenta, ea nu poate fi schimbata. In plus, aceasta din urma poate intra cu usurinta in posesia persoanelor rau voitoare, deoarece in fiecare zi este lasata pe obiecte, precum un pahar cu apa, usa masinii sau chiar ecranul telefonului.
Samsung si Apple au introdus pe dispozitivele lor amprentarea digitala in scopul securitatii, dar lipsa unei legislatii coerente si slaba informare a utilizatorilor pot conduce la multe litigii in viitor. Apple sustine ca amprenta nu este retinuta pe serverele lor, ci doar datele asociate cu aceasta sunt criptate si analizate. Amprentarea permite, insa, identificarea fiecarui utilizator in parte, ceea ce aduce potentiale implicatii asupra securitatii datelor.
Amprentarea digitala in Romania este utilizata la scara mica in prezent, dar, in urmatorii ani, ea va cunoaste o crestere importanta, de aceea este important ca, atat dezvoltatii IT, managerii de afaceri online, dar si utilizatorii, sa fie la curent cu ceea ce inseamna aceasta noua tehnologie si care sunt implicatiile ei.
Sursa: www.decalex.ro.