S-a încheiat şi săptămâna „Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!” din 2016. Am ajuns la 700 de copii din București, Brașov și Constanța prin intermediul a 18 ateliere pentru copii desfășurate în școli sau în oraș, cu ajutorul a 15 arhitecți și a 8 studenți arhitecți voluntari.
În fiecare an ne străduim să venim cu noi idei și noi oportunități de a-i educa „altfel” pe copii în săptămâna educației alternative „Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!”. Anul acesta am organizat o serie de ateliere prin care copiii din clasele 0-V, fie că sunt familiarizați cu activitățile De-a Arhitectura, fie că nu, să își poată dezvolta îndemânarea, creativitatea, să se obișnuiască să lucreze în echipă, să observe, să analizeze și să tragă concluzii. Copiii au avut și oportunitatea de a intra în contact cu arhitecți și cu studenți arhitecți, astfel beneficiind și de experiența primilor, dar și de entuziasmul celor din urmă. Fiecare îndrumător și voluntar a adus cu el/ea nu numai cunoștințele sale de arhitectură, ci și viziunea proprie asupra vieții, astfel copiii intrând în contact cu diverse modele și lăsându-se inspirați într-o săptămână care, credem noi, are exact acest rol – de a inspira, de a însufleți și a-i anima pe copii.
⌂ Am început joaca serioasă de-a arhitectura cu „Atelierele de scenografie” din București sponsorizate de Digital Spirit, 5 la număr, alături de personaje ca Sponge Bob și Plankton, Scooby Doo, Power Puff Girls, Pantera Roz și Apolodor din Labrador. La atelierul cu Sponge Bob și Plankton în orașul subacvatic Bikini Bottom, copiii au fost cuceriți încă de la primele secvențe de film vizionat.
„Decupat, colorat, lipit, transformat – mânuţe harnice și dibace care lucrează de zor, cutii de pantofi care devin, puțin câte puțin, bucăți de poveste și joc. «Eu vreau mai mult albastru!», «Mie îmi trebuie hârtie verde!», «Hei, unde este sclipiciul?», «Nu, nu, bucata aceea este a mea!», «Dar am și eu nevoie…», «Of, hai să fim și noi o echipă, ca Sponge Bob și Plankton, și să o împărțim!», «Iuhuu, e aproape gata, nu?».
După aproape trei ore de imaginat, bricolat, călătorit, am părăsit Bikini Bottom și locuitorii săi și am revenit «pe uscat», mini-scenografii fiind nerăbdători să meargă să istorisească și să arate tuturor altfel de povești – «Poveștile în cutie».” – arh. Mădălina Bold
⌂ Au urmat atelierele „Căsuţa omuleţului LEGO”, tot 5 la număr, scopul acestora fiind realizarea machetei casei de vacanță a omulețului LEGO.
„Copiii au învățat că, spre deosebire de mediul natural, mediul construit (alcătuit din clădiri, mobilier și obiecte în general) este gândit și clădit pentru a fi potrivit omului. Am discutat și ne-am jucat pentru a înțelege cum omul este măsură tuturor lucrurilor, apoi am aplicat aceste observații construind, la scară, case din carton potrivite pentru omuleți LEGO. Cunoscând dorință acestor personaje de a-și petrece vacanțele împreună, într-un sat de munte, le-am venit în ajutor și la sfârșitul atelierului satul era aproape gata de inaugurare.
Fiecare dintre copii a proiectat cu gândul la beneficiarul lui, asemenea unui architect adevărat, a măsurat, a tăiat și a asamblat, iar la sfârșit majoritatea beneficiarilor au fost fericiți să-și vadă casele terminate.
Interesul și entuziasmul celor mici (clasă a III-a) s-a canalizat spre a oferi personajului LEGO un mediu de viață cât mai interesant și variat în timp ce elevii clasei a VII-a, cu abilitățile specifice vârstei, au reușit să treacă cu ușurință peste provocările lucrului cu hârtia și au fost interesați de elementele constructive care ajută casa să stea în picioare.
Pentru a fi siguri că rezultatul va fi pe măsură beneficiarului motto-ul atelierului a fost: «Măsurați, măsurați și iar măsurați!».” – arh. Viorica Popescu
⌂ Expediția „Detectivi Urbani” desfășurată în jurul școlii le cere elevilor să depisteze diferite funcţiuni, să găsească reperele zonei, aceștia învaţă să se orienteze pe hartă şi pe stradă, interacţionează cu locuitorii zonei, observându-i specificul.
„Într-o dimineață nu foarte caldă, dar plină de soare, copiii clasei a III-a au primit o hartă a zonei de explorat, un text cu indiciile ce urmau a fi căutate și un mini-rebus în care ei au completat răspunsurile găsite pe teren. Foarte entuziasmați de propunerea noastră, copiii încercau să fie de fiecare dată primii care găsesc indiciile. Au căutat și au notat traseul parcurs pe hartă, au identificat străzile pe care ne aflam și numerele imobilelor, au observat detalii pe fațadele caselor (diverse decorațiuni, balcoane, intrări, coloane, forme ale ferestrelor). Am discutat despre simetrie acolo unde ea se regăsea pe fațade. Am făcut cu acest prilej și o recapitulare a formelor geometrice proaspăt învățate la școală. Copiii au căutat și funcțiunile clădirilor de pe traseu. Au aflat cu această ocazie un termen nou pentru ei, «funcțiune». Pe traseul parcurs (străzi puțin circulate din apropierea școlii și a Parcului Romniceanu) am întâlnit locuințe, afterschool, un magazin alimentar, cabinete medicale, firme de avocatură, un depozit de carți, diferite reprezentanțe ale unor firme. La sfârșitul traseului am vorbit despre repere. Copiii au descris drumul găsind elementele care i-ar ajuta să se orienteze, adică reperele.
Ultima probă pentru detectivii urbani de clasa a III-a a fost una de atenție și observație. Fără să ne fi întors încă la școală, copiii au încercat să-și amintească animalele stilizate reprezentate pe poarta metalică de la intrarea în școală a profesorilor. Înapoi la școală, au verificat dacă țineau bine minte sau nu, oricum au decis că de acum încolo vor fi mult mai atenți la detaliile din jurul lor.” – arh. Mihaela Tomescu
⌂ Atelierul „Structuri Dulci” dedicat celor mici este o lecție ce face parte din cursul „De-a arhitectura MINI”. Copiii din București și Constanța au avut bucuria să se joace cu materiale edibile și au construit cu bucurie structuri delicoase!
„Tema atelierului a fost realizarea unei structuri cât mai înalte, cu ajutorul scobitorilor și al jeleurilor. Pornind de la întrebarea «Care este cea mai înaltă clădire pe care o știți?», urmată de răspunsuri precum «Primăria noastră (n.a. Primăria sectorului 1), Turnul Eiffel, Empire State Building, zgârie-norii, Farul din Alexandria», am dat curs imaginației copiilor pentru realizarea celei mai înalte și stabile structuri. Am analizat împreună forme geometrice, precum pătratul și triunghiul, și am aflat că pătratul se deformează, spre deosebire de triunghi, și dacă dorim o structură cât mai stabilă este bine să avem cât mai multe triunghiuri și volume care derivă din acestea. O parte dintre structuri s-au realizat prin alăturarea volumelor geometrice simple, atât în plan orizontal, cât și vertical, iar altele s-au dezvoltat organic, pornind de la un volum simplu.
Copiii au fost entuziasmați și au lucrat cu plăcere pe toată durata atelierului, iar la final fiecare și-a prezentat structura și a încercat să își imagineze ce tip de funcțiune ar putea găzdui aceasta.
Aș îndrăzni să spun că este un tip de atelier potrivit copiilor de toate vârstele care le stimulează creativitatea, îi încurajează să exploreze formele geometrice, le dezvoltă vederea în spațiu, dar și abilitățile de înțelegere a fenomenelor fizice de statică.” – arh. Aurelia Axente-Stan
⌂ Am încheiat seria de ateliere din București cu atelierul „De-a siguranța rutieră în orașul meu”, un proiect ce face parte din programul „Goodyear pentru siguranța celor mici” și este implementat de Goodyear Dunlop Tires România în parteneriat cu De-a Arhitectura.
„Ne-au fost alături, aşa cum ne-a obişnuit, firma Goodyear şi invitatul acesteia, domnul Andrei Mitrașcă, pilot de curse. Copiii au fost încântaţi de întâlnirea cu un pilot veritabil «în carne şi oase», l-au ascultat cu atenţie şi au participat cu entuziasm la discuţii, fiind mândri să arate că regulile de circulaţie nu le sunt străine. Am urmărit împreună două scurt-metraje despre siguranţa în trafic pe timp de noapte, când vizibilitatea este redusă, și despre povestea «zebrei» (trecerea de pietoni). Am exersat apoi informațiile învățate pe câteva intersecții din jurul școlii, imaginându-ne ca traversăm strada, orientându-ne în spațiu, amintindu-ne de expedițiile din jurul școlii sau refacând drumul de acasă către școală. Am avut în calea noastră o mulțime de obstacole: salvare, polițiști, culoarea roșie la semafor, drumuri cu sens unic, drumuri fără prioritate. Am reușit însă să completăm testul «ca la şcoala de şoferi», cu gândul la momentul când vom da acel examen şi ne vom lua carnetul de şofer, de-adevăratelea.” – arh. Ana Cosîmbescu
⌂ În Brașov, săptămâna „Şcoala altfel” a cuprins 2 ateliere, o lecție demonstrativă a cursului „De-a arhitectura MINI” – foarte gustoasă și două vizite la fabricile Elmas și Holver.
„Am folosit foi de napolitane, pișcoturi și cremă de ciocolată și am încercat să ne imaginăm o căsuță pornind de la povestea «Hansel și Gretel». Am fost foarte surprinsă cât de repede «au crescut» căsuțele, cât de inventivi au fost copiii și cât de frumos au ieșit proiectele. La început erau mai reținuți în a-și linge degețelele (foloseau șervețele umede), dar încet-încet ne-am dezghețat (eu am avut ciocolată și-n păr). Una peste alta copiii au fost încântați de ce au făcut. La plecare căsuțele au fost luate acasă de către părinți. Au fost și ceva lacrimi pe care le-am învins (mai cădea câte un perete, un părinte «neatent» a desfăcut un acoperiș…), am mai «consolidat», am refăcut, toată lumea a plecat zâmbind. Cam aceasta a fost experiența frumoasă petrecută cu minionii.” – arh. Mihaela Popovici
După atâta bricolat ne-am declarat satisfăcuți și i-am lăsat pe copii să plece în vacanța de Paște cu o valiză de abilități noi și cu mult entuziasm și inspirație! Mulțumim tuturor cadrelor didactice care ne-au acordat un vot de încredere și și-au înscris clasele la actvitățile noastre, tuturor arhitecților și studenților voluntari, partenerilor și susținătorilor și, nu în ultimul rând, echipei care s-a ocupat de organizare!