· Somonul și macroul sunt în vârful clasamentului în ceea ce privește preferințele românilor în materie de pește și înregistrează vânzări cu 5% mai mari în 2016, decât în 2015;
· Topul peștilor preferați este completat de merluciu și cod alb;
· Pe fondul scăderii TVA-ului, românii acordă o importanță mai mare calității peștelui cumpărat;
· Vânzările au crescut cu circa 30% în 2016, în perioada celor două mari posturi.
Somonul și macroul rămân, în continuare, campionii absoluți în preferințele în materie de pește ale românilor, conform datelor Romfood Trading, unul dintre principalii importatori şi distribuitori de produse din peşte şi fructe de mare din România şi dezvoltator al brandului Alfredo Seafood. Vânzările de somon și macrou au crescut cu 5% în 2016 față de anul precedent, iar clasamentul soiurilor de pește preferate de români, din punct de vedere al valorii vânzărilor, este completat de merluciu și cod alb. Fructele de mare sunt și ele din ce în ce mai apreciate pe plan autohton. În 2016, somonul și macroul au fost lideri pe piața de pește din punct de vedere valoric: somonul, cu vânzări ce au totalizat aproximativ 210 milioane de lei și macroul, pe care românii au cheltuit circa 157 de milioane de lei. Din punctul de vedere al volumelor, campion este macroul cu 31.500 de tone cumpărate, conform datelor Romfood Trading.
Tendințele pieței se oglindesc și în portofoliul de produse Alfredo Seafood, unde, din punct de vedere al valorii, topul este același ca la nivelul întregii piețe de pește din România. Situația se păstrează și în ceea ce privește volumele vândute, iar macroul ocupă poziția de lider cu 3.000 de tone vândute anul trecut de către Romfood Trading în rețelele de magazine tradiționale, pe canalele de vânzare IKA, cât și pe segmentul HoReCa.
“Mă bucură foarte mult să văd cum piața de pește crește, încet, dar sigur, de la un an la celălalt. În afară de soiurile cumpărate în mod traditional în țara noastră, cum este macroul, au început să își facă loc produse care înainte erau considerate de nișă, soiuri destinate doar consumului ocazional. Din această categorie face parte și somonul care, la fel ca fructele de mare, a ajuns să facă parte în mod regulat din meniurile din ce în ce mai multor români. Odată cu scăderea TVA-ului, asistăm la o creștere a calității produselor cumpărate, care primează mai des decât înainte, în fața cantității. Românii sunt mult mai atenți la ceea ce cumpără, la proveniență, citesc cu atenție etichetele, aleg preparate care sunt gata curățate și ambalate după tehnologii moderne, care le păstrează prospețimea și nutrienții”, a declarat Mihai Cristian Dărmănescu, Director General al Romfood Trading.
Somonul este un soi de pește mai scump, pentru că are o carne extrem de gustoasă, cu un conținut foarte mare de nutrienți în stare pură, în special acizi grași Omega 3 și Omega 6. Macroul este cumpărat la scară largă pentru că are un preț mai scăzut, dar are și el numeroase calități. Este un pește de apă sărată, provenit din captură (pește sălbatic) și conține cantități considerabile de vitamina B12
Vânzări cu circa 30% mai mari în perioada postului. Postul Paștelui și postul Crăciunului sunt perioadele cu cele mai mari vânzări de pește de-a lungul întregului an. Potrivit estimărilor Romfood Trading, consumul de pește a înregistrat o creștere de 30 %, atât în perioada martie – aprilie, cât și în noiembrie – decembrie 2016, adică în timpul postului.
Pe durata posturilor, în 2016, cele mai cumpărate soiuri de pește au fost în continuare somonul, macroul, merluciul și codul, provenite din captură și acvacultură din afara țării, congelate sau proaspete, cât și soiuri din producția autohtonă cum sunt: crapul, păstrăvul, sângerul, carasul sau novacul.
“România este o țară cu o puternică tradiție ortodoxă, unde mulți oameni respectă perioada postului, care presupune abținerea de la produse de proveniență animală, mai puțin pește, pentru care există așa-numitele dezlegări. Așadar este normal să crească consumul. Ideal ar fi ca el să se păstreze la același nivel și după încheierea acestei perioade, ținând cont de cât este de sănătoasă această carne. Ce am observat este că și oamenii care nu țin post au tendința să consume, alături de ceilalți, pește în locul altor tipuri de carne, atunci când se dau dezlegările. De asemenea, în post sunt gătite și anumite mâncăruri tradiționale românești, pe bază de pește, mai mult decât în restul anului. De aceea crește consumul și în ceea ce privește producția autohtonă, deoarece pești cum sunt crapul sau păstrăvul se pretează mai bine unor feluri de mâncare ca saramura sau plachia. Ne așteptăm că și în zilele de Paști și după aceea tendință de creștere a consumului să se păstreze, prin introducerea unei mese de pește pe zi, în special în zilele de sărbătoare”, adaugă Mihai Cristian Dărmănescu.
Alfredo Seafood se află în top trei mărci reprezentative pe piața de pește și fructe de mare din România, pe locul al doilea pe segmentul fructelor de mare și al treilea pe partea de pește congelat. Romfood Trading se află printre primele companii de pe piață, atât din punct de vedere al volumului, cât și al valorii produselor comercializate, cu game extinse atât în formă congelată, cât și proaspătă. Compania investește în inovație, introducând pe piață conceptul de pește proaspăt ambalat în atmosferă modificată (MAP). De asemenea, una dintre cele mai importante investiții ale anului trecut, care va continua și în 2017, este în gama de produse “ultra proaspete”, pește și fructe de mare extrem de proaspete, abia capturate, care ajung la raft într-un interval cuprins între 10 și 60 de ore de când a fost prins.