Piaţa de peşte şi fructe de mare din România este pe un trend ascendent începând cu 2013, conform estimărilor Romfood Trading, unul dintre principalii importatori şi distribuitori de produse din peşte şi fructe de mare din România şi dezvoltator al brandului Alfredo Seafood.
Conform unui studiu realizat de Romfood Trading, în ultimul an (ian. – dec. 2015) creşterea pieţei de produse din peşte şi fructe de mare a fost de 3%, piaţa ajungând la o valoare de 350 milioane euro.
„Sunt semne bune pe piaţa de peşte şi fructe de mare din România. Românul nu este încă un mare amator al produselor de peşte şi suntem mult în spatele Spaniei, Franţei sau Italiei, liderii europeni. Totuşi, creşterea constantă pe care am remarcat-o în consumul de peşte în ultimii trei ani reprezintă un semn bun. Creşterea veniturilor salariale din ultimii ani, noile trenduri de consum, dezvoltarea distribuției şi scăderea TVA-ului la alimente de la 24% până la 9% de la 1 iunie 2015 sunt cauzele principale pentru creşterea consumului de alimente în general, şi de peşte şi fructe de mare în special. Peştele este în continuare în urma consumului de carne de pui şi porc, ca şi volum, dar ca valoare piaţa peştelui este aproape”, declară Cristian Dărmănescu, Director General Romfood Trading.
La creşterea pieţei contribuie, din punctul de vedere al cererii, şi consolidarea la nivel local al unui mega-trend global referitor la cultivarea unui stil de viaţă sănătos şi al unei alimentaţii echilibrate. Din ce în ce mai mulţi consumatori consideră peştele în general, şi peştele sălbatic în special, ca fiind esenţial pentru o dietă echilibrată. „Peştele sălbatic care ajunge în România vine din toate colţurile lumii, din cele mai bune zone de pescuit. Noi la Alfredo alegem cu atenţie ţările şi apele unde cresc cei mai buni peşti, de la ton la somon, şi unde se practică pescuitul responsabil. Noi aducem pește sălbatic din Pacific, Atlantic sau Mediterană.”, declară Cristian Dărmănescu, Director General Romfood Trading. „La Alfredo credem că este foarte important să încurajăm alimentaţia sănătoasă în România, iar viziunea noastră este să creştem consumul de peşte la două mese pe săptămână în fiecare familie din România”.
Dezvoltarea comerţului modern a contribuit de asemenea la creşterea pieţei, prin deschiderea de hipermarketuri şi supermarketuri, dar şi prin importanța dată produselor de pescărie prin crearea de raioane de prezentare speciale. Creşterea gamei de produse de pescărie comercializată în România, care a ajuns la o varietate similară cu pieţele mature, este şi ea o cauză de creştere a pieţei: de la şprot care este comercializat la raft cu 7 – 8 lei/kg, până la tonul roşu proaspăt care ajunge la 120 – 130 lei/kg la raft. Potrivit estimărilor Romfood Trading, volumele cele mai mari în vânzările de peşte la nivelul pieţei le înregistrează macroul. Din punct de vedere valoric însă, campion este somonul.
Referitor la acţiunile de promovare din ultimii ani, se poate observa o intensificare a acestora. Alături de hipermarketuri şi supermarketuri, principalii jucători din piaţă au promovat în ultimii ani din ce în ce mai mult categoria, prin acţiuni atât ATL cât şi BTL, de la campanii de imagine până la campanii de produs şi de reduceri, de la campanii de publicitate, până la promoţii, campanii de PR şi social media.
Din punctul de vedere al ofertei, piaţa locală de peşte este în curs de consolidare. Este o piaţă cu 5 jucători principali care au cifre de afaceri de peste 10 milioane de euro pe an, Romfood Trading fiind unul dintre aceştia.
Principalele segmente de piaţă sunt peştele congelat şi peştele proaspăt. Ultimii ani au adus o creştere a segmentului fructelor de mare, dar acesta este încă în faza de iniţiere. Sursa principală de aprovizionare în piaţă este importul, producţia autohtonă fiind în continuare la un nivel relativ redus.
Romfood Trading este unul dintre principalii importatori şi distribuitori de produse din peşte şi fructe de mare din România. Comercializarea produselor se face prin brandul Alfredo Seafood (www.alfredoseafood.ro), brand creat de Cristian Dărmănescu şi Daniel Nistor şi lansat în anul 2013. Datorită experienţei şi relaţiilor internaţionale cu marii producători de peşte din lume, dar şi al celor trei linii de procesare și ambalare automatizate şi de înaltă productivitate din cele două fabrici din Constanța şi Bucureşti, produsele cu marca Alfredo Seafood sunt distribuite atât în cele mai importate lanţuri de hypermarketuri şi supermaketuri din ţară, precum Kaufland, Carrefour, Mega Image, Metro, Billa, Cora, Penny etc., cât şi în peste 300 de magazine de comerţ tradiţional.