● Alessandro Zanardi a continuat pregătirile pentru apariţia specială DTM de la Misano cu un test de două zile la Vallelunga ● Modificările tehnice aduse modelului BMW M4 DTM funcţionează foarte bine ● Zanardi: Multe lucruri sunt noi, dar mă adaptez cu fiecare tur parcurs ●
Bucureşti/Vallelunga. Odată cu testul efectuat la Vallelunga (Italia), Alessandro Zanardi (Italia) a trecut de un nou reper în drumul spre participarea specială în DTM la Misano (Italia). De-a lungul celor două zile, Zanardi a parcurs 294 de tururi la volanul BMW M4 DTM, modele ce a fost modificat special pentru a îndeplini cerinţele sale. Principalul obiectiv al testelor a fost adaptarea cât mai bine posibil la comportamentul BMW M4 DTM şi modul în care funcţionează numeroasele modificări din cockpit. Zanardi a fost foarte încântat când a discutat impresiile sale după primele tururi.
“Testul a fost deosebit; totul a funcţionat foarte bine şi ne îndreptăm în direcţia potrivită. Multe lucruri sunt noi, dar mă adaptez cu fiecare tur parcurs. Mulţumesc mult celor de la BMW – suntem pregătiţi pentru Misano”, a fost unul din primele comentarii ale lui Zanardi după tururile iniţiale cu BMW M4 DTM. În vârstă de 51 de ani, pilotul italian va intra pe un teritoriu nou în multe privinţe atunci când va avea apariţia specială în week-endul de cursă DTM de la Misano, la 25-26 august. Nu numai competiţia şi maşina sunt noi; pentru a putea concura la cel mai înalt nivel al motorsportului ca pilot cu ambele picioare amputate, maşina lui Zanardi a venit cu modificări şi soluţii noi în cockpit diferite de cele ale maşinilor de curse BMW pe care l le-a pilotat în trecut.
Cea mai importantă inovaţie este sistemul de frânare. În premieră, Zanardi va frâna cu ajutorul mâinilor şi nu va mai folosi proteza ataşată de pedala de frână de pe podea. În viziunea italianului, acesta este un reper în dezvoltare. “Progresul de la precedentul sistem la cel actual este impresionant”, a declarat Zanardi. “Pilotajul unei maşini de curse precum BMW M4 DTM este foarte solicitant din punct de vedere fizic. Pentru mine, ar fi fost mult mai solicitant dacă aş fi continuat să frânez cu protezele aşa cum am făcut până acum.”
Iniţial, Zanardi a fost destul de sceptic în privinţa modificărilor, dar acest scepticism a dispărut imediat. “Recunosc că s-a simţit foarte ciudat să am o podea complet goală, fără pedalier în faţa mea, atunci când am ieşit prima dată din garaj”, a declarat Zanardi. “Am spus: «Este ciudat!» Dar trebuie să recunosc că întregul sistem a funcţionat foarte intuitiv pentru mine. Mă simt foarte bine cu el.”
Problema lui Zanardi cu vechiul sistem era că transpira foarte mult sub proteză. Acest lucru nu numai că îl făcea să obosească mai repede, dar ducea şi la o pierdere a senzaţiei privind presiunea de frânare corectă. Pentru rezolvarea acestei probleme, el şi inginerii BMW Motorsport au lucrat intens pentru un sistem mai eficient, care ar trebui să uşureze misiunea lui Zanardi, în special la participarea în cursa de anduranţă de la Daytona (SUA), în 2019.
“Este complet diferit faţă de cel cu care eram obişnuit”, a confirmat Zanardi după test. “Nu voi fi mai rapid, dar cu vechiul sistem nu aş fi realizat niciodată la Misano tot ce am făcut în două zile. Am parcurs atât de multe tururi cu o maşină pe care nu am mai pilotat înainte, BMW M4 DTM, şi după ce nu am pilotat timp de aproape doi ani. Acest lucru ar fi fost imposibil cu soluţia pe care o aveam anterior. Din punct de vedere fizic, este ca şi cum aş fi un pilot diferit.”
În proiectul “Road to Daytona” al lui Zanardi, participarea specială în DTM este un prim test pentru noul sistem, care a fost integrat aproape 1:1 în BMW M4 DTM. Cu toate acestea, apariţia sa de pe teren propriu, la Misano, este, fără îndoială, mult mai mult decât un test în condiţii de concurs. “Va fi un eveniment uriaş pentru mine – şi, probabil, una din cele mai dificile misiuni cu care m-am confruntat vreodată în cariera mea din motorsport”, a declarat Zanardi. “În opinia mea, DTM este în prezent cea mai disputată competiţie din lume şi una cu cel mai bun platou de concurs – chiar mai bun decât Formula 1. Voi încerca să închei cursa măcar înaintea unei maşini. Să vedem cum voi gestiona situaţia. Va fi dificil, dar foarte interesant.”
Comparaţie tehnologică:
Detaliu | BMW M4 DTM standard | BMW M4 DTM modificat pentru Zanardi |
Sistem de frânare | Pedală de frână | Manetă de frână operată manual |
Ambreiaj | Ambreiaj convenţional, activat de pedală | Ambreiaj centrifugal, activat de turaţia motorului, similar cu sistemul unui scuter |
Sistem de schimbare a vitezelor | Clapete de schimbare pe volan | Clapete de schimbare pe volan şi clapetă de downshift pe mânerul frânei de mână |
Acceleraţie | Pedală de acceleraţie | Inel pe volan |
Centuri de siguranţă | Sistem standard: două centuri pentru umeri, una pentru talie, două printre picioare | Sistem standard: două centuri pentru umeri, una pentru talie, două printre picioare |
DTM
Următoarea etapă de DTM este programată pe 11-12 august pe circuitul britanic Brands Hatch. Etapa la care va participa Alex Zanardi, Missano, Italia, va avea loc pe 24-26 august. Toate cursele pot fi urmărite live şi în reluare din România pe contul oficial DTM de youtube: www.youtube.com/DTM.