la criza financiară, dar fără afectarea pieţei unice
Cel mai recent tablou de bord al Comisiei Europene privind ajutoarele de stat arată că criza financiară a înmulţit volumul total al ajutorului de la 66,5 miliarde EUR sau 0,52% din PIB-ul UE-27 în 2007 la 279,6 miliarde EUR sau 2,2% din PIB în 2008. Excluzând măsurile de criză, valoarea totală a ajutorului în 2008 a fost de 67,4 miliarde EUR sau 0,54% din PIB. Măsurile coordonate adoptate în timp util de statele membre şi de Comisie au contribuit la menţinerea stabilităţii financiare. Politica privind ajutoarele de stat Comisiei Europene a fost unul dintre factorii-cheie prin care s-a asigurat că acest proces de redresare – în general reuşit – a fost realizat într-un mod coordonat. Comisia a autorizat punerea în aplicare rapidă a unor măsuri de sprijin fără precedent, dar, în acelaşi timp, a protejat piaţa unică împotriva unor denaturări disproporţionate ale concurenţei. Ajutorul fără legătură cu criza a rămas în general stabil şi orientat spre obiective de interes comun.
Comisarul european pentru concurenţă, dna Neelie Kroes, a declarat: „În ultimele 14 luni, măsuri de ajutor fără precedent au permis Europei să stabilizeze pieţele financiare şi să contribuie la deschiderea drumului către redresare. Prin verificarea rapidă a acestui ajutor, precum şi prin controlul strict al utilizării acestuia, ne-am asigurat că ajutorul de stat este o componentă a soluţiei pentru criză. Am intrat acum faza de restructurare a sistemului bancar, primele decizii importante fiind deja adoptate – de exemplu cu privire la KBC, ING, Lloyds, Fortis şi Commerzbank. În 2009 am autorizat, de asemenea, un ajutor suplimentar pentru economia reală în vederea compensării efectelor crizei creditelor. Apreciez foarte mult faptul că statele membre, în ciuda vremurilor dificile, au menţinut disciplina în domeniul ajutorului de stat şi au continuat eforturile lor de redirecţionare a ajutorului către obiective orizontale de interes comun, cum ar fi cercetarea. Ajutorul de stat direcţionat în mod adecvat ar trebui să ne fie de folos, în continuare, pe drumul către redresarea economiei.”
Ajutor pentru depăşirea crizei financiare
Acţiunea coordonată a statelor membre şi a Comisiei şi introducerea unor norme specifice pentru situaţia de criză au permis punerea în aplicare rapidă a unor scheme de ajutor şi măsuri ad-hoc care să nu submineze concurenţa echitabilă în cadrul UE.
Totalul fondurilor anti-criză puse la dispoziţie de statele membre şi aprobate de Comisie în 2008 a fost de 3 361 miliarde EUR. Valoarea nominală a fondurilor anti-criză angajate efectiv de statele membre în 2008 a fost mult mai redusă şi s-a ridicat la 958 miliarde EUR. Elementul de ajutor de stat din această sumă este estimat la 212,2 miliarde EUR sau 1,7% din PIB-ul UE-27. Elementul de ajutor este semnificativ mai mic decât valoarea nominală, în special datorită faptului că elementul de ajutor al garanţiilor de stat constituie, în mod normal, numai o mică parte din sumele garantate. De asemenea, cheltuielile bugetare efective se materializează numai atunci când o garanţie de stat este efectiv executată.
Statele membre continuă efortul de redirecţionare a ajutorului către obiective orizontale
În afara măsurilor financiare anti-criză, statele membre şi-au continuat în mod corespunzător eforturile de redirecţionare a ajutorului către obiective orizontale de interes comun. Aproximativ 88% din ajutorul pentru industrie şi servicii este acum direcţionat către obiective orizontale de interes comun, în timp ce ajutorul pentru salvare şi restructurare fără legătură cu criza a scăzut. În special, Comisia observă o mai mare concentrare pe ajutorul regional şi ajutorul pentru cercetare, dezvoltare şi inovare care, la rândul său, se estimează că va favoriza creşterea locurilor de muncă în viitor.
Simplificare şi flexibilitate
Reformele din Planul de acţiune privind ajutoarele de stat 2005-2008 (a se vedea IP/05/680) continuă să dea rezultate. Noile exceptări de la controlul ex-ante al Comisiei, fie prin regulamentul de minimis (a se vedea IP/06/1765), fie prin recent adoptatul regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare (a se vedea IP/08/1110), înseamnă o reducere a sarcinii administrative fără a afecta condiţiile echitabile de concurenţă. În ceea ce priveşte volumul ajutorului, aproximativ 19% din ajutor este acordat prin exceptări pe categorii. În plus, un alt segment de 76% al ajutorului de stat este evaluat de Comisie în cadrul schemelor de ajutor. Astfel de scheme sau programe, odată aprobate de Comisie, permit statelor membre să acorde ajutoare pentru un număr mare de beneficiari, fără a fi necesară o analiză suplimentară din partea Comisiei. Măsurile supuse evaluării individuale la nivelul beneficiarului reprezintă numai 5% din totalul ajutorului. Acest lucru oferă statelor membre un nivel ridicat de flexibilitate, în timp ce criteriile de compatibilitate salvgardează piaţa unică.
Punerea în aplicare
Tabloul de bord indică progresele suplimentare în materie de recuperare a ajutoarelor ilegale şi incompatibile. La sfârşitul lunii iunie 2009 fuseseră recuperate efectiv 9,4 miliarde EUR. Numai 9% din ajutorul ilegal nu este încă recuperat, ceea ce înseamnă că 91% din valoarea totală a ajutorului ilegal şi incompatibil a fost efectiv rambursat de către beneficiarii în cauză, comparativ cu numai 25% la sfârşitul anului 2004.
{mosloadposition user9} {mosloadposition user10}