Valul fuziunilor din sectorul energetic este departe de a lua sfarsit. Unificari mai mari sunt asteptate aici si subiectul momentului este preluarea MOL. Aceasta piata a fost studiata de redactorii Business Review, intr-o analiza a sectorului si interviuri cu persoanele implicate, cum ar fi Wolfgang Ruttenstorfer, CEO OMV.
“Gesturile ostile” ale OMV, cum au numit oficialii MOL intentia de preluare a companiei, au provocat o reactie vehementa din partea guvernului ungar, care a propus o lege pentru blocarea achizitiei. Oficialii Uniunii Europene s-au opus acestui tip de legislatie si a amenintat cu actiuni legale. Intre timp in Romania, un raport despre Petrom, care se afla in portofoliul OMV, este asteptat in doua luni de la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). OMV asteapta un raport de la AVAS pana la sfarsitul anului, care va decide daca au fost facute toate investitiile asumate de compania austriaca. Raportul AVAS vine dupa inchiderea si redeschiderea rafinariei Arpechim datorita lipsei investitiilor pentru mediu in unitate. Pana acum, compania a anuntat investitii de miliarde de euro, dar deadline-ul pentru realizarea lor este indepartat. Obligatia AVAS este dificila in special din cauza ca Ministerul Economiei si Finantelor declara ca daca obligatiile post-privatizare nu sunt realizate contractul de privatizare poate fi anulat. In ciuda tuturor ingrijorarilor, reprezentantii OMV insista ca firma are resursele financiare sa continue extinderea si sa cumpere alte companii, cum ar fi compania romaneasca Romgaz, daca ar fi de vanzare.
In ultimii ani, s-au facut multe schimbari in structura actionariatului mai multor companii mari de petrol si gaze de pe piata. Mai precis, dupa privatizarea companiei turcesti Tupras, achizitionarea companiei lituaniene Mazeikiu Nafta de PKN Orlen anul trecut si achizitionarea Rompetrol Group de catre KazMunayGaz, un nou val de consolidari se poate intoarce in regiune in urmatoarele luni.
Una dintre cele mai fierbinti fuziuni discutate este OMV – MOL. OMV detine in prezent 20.2% din MOL, dar nu poate lua inca controlul. Conform ultimilor rapoarte, OMV a facut o oferta de 128 euro/ actiune, dar chiar acest potential castig n-a domolit atitudinea MOL. “Noi avem rabdare. Daca va trebui sa asteptam chiar si inca doi ani, noi vom astepta”, declara Wolfgang Ruttenstorfer, presedinte si CEO OMV, despre faptul ca oficialii MOL nu au acceptat inca ofera de 14 miliarde de euro. El da asigurari ca nici una din rafinarii nu va fi vanduta. “Fuziunea nu ne va constrange sa vindem o rafinarie total, doar cateva statii de benzina”, spune Ruttenstorfer.
Cuvintele lui sunt contrazise de o analiza Erste Bank. “Credem ca urmatoarele probleme legate de aceasta fuziune pot fi vanzarea mandatata a catorva active, datorita pozitiei de monopol a noii companii. Ne asteptam sa fie vandute cateva rafinarii si benzinarii”, spune Raportul Erste despre Petrol si Gaze.
“Actiunile OMV sunt nedrepte. O vanzare a OMV in viitorul apropiat este imposibila, deoarece 31.5% sunt detinuti de Guvernul Austriei. E o problema de principiu. OMV nu are o tehnologie care ar putea contribui la MOL”, a declarat pentru Business Review Szabolcz Ferencz, vice-presedinte pentru comunicare corporativa la Mol Group.
Ca rezultat al programului de recuperare masiva a actiunilor in acest an, MOL si asociatii companiei sunt proprietari ai 41.3% din companie. Si MOL a facut cativa pasi sa evite o preluare ostila de catre OMV. Saptamana trecuta, MOL a anuntat ca a fost semnata o conventie de dezvoltare a unei aliantei de continuare a oportunitatilor de afaceri cu Qatar Pertoleum International.
Scopul parteneriatului a fost “sa ne unim fortele si oportunitatile de exploatare in tarile non-UE”, in special in tarile CIS, Africa de Nord si Orientrul Mijlociu. Intre timp, guvernul ungar a aprobat o lege care da statului dreptul sa limiteze miscarile unei companii straine care intentioneaza sa cumpere companii nationale, si prin aceasta a respins planurile de dezvoltare ale OMV.
Raspunsul a venit rapid de la Comisia Europeana. Charlie McCreevy, comisarul european pentru piata interna si servicii, ameninta ca UE va da in judecata Ungaria daca nu aplica legislatia europeana si refuza sansa OMV de a se extinde.
{mosloadposition user10}