Înregistrarea pe o platformă online de servicii matrimoniale poate fi costisitoare. Pentru un abonament de membru pe o perioadă de 6 luni, un consumator a plătit 329 de euro. Chiar dacă și-a anulat contractul la cinci zile după înregistrare, întrucât și-a făcut nu mai mult de 15 contacte pe platformă, compania i-a perceput o taxă de 247 de euro. Nemulțumit, consumatorul s-a adresat Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor.
ECC-Net a putut oferi asistență consumatorului, căruia i-a fost restituită toată suma plătită.
El nu a fost singurul care a cerut ajutor. În fiecare an, numeroși consumatori se confruntă cu probleme legate de serviciile oferite de platformele online de matrimoniale și contactează ECC-Net pentru asistență.
”Și consumatorii români au avut probleme cu astfel de site-uri. În cel mai recent caz de acest gen, am primit o solicitare din partea unui domn care făcuse un abonament pe un site de online dating și care, în termenul de 14 zile, s-a răzgândit și a dorit să se retragă din contract. Comerciantul din Republica Cehă însă a refuzat să-i ramburseze cei aproape 60 EUR plătiți pentru un abonament pe 1 an, deși pe site scria foarte clar, ca și în legislație, că orice consumator se poate răzgândi în termen de 14 zile. Pe lângă asta, site-ul avea și niște probleme legate de modul în care erau afișate tarifele și de informațiile privind înnoirea automată a abonamentului. În cele din urmă, ECC Romania, cu sprijinul ECC Republica Cehă, au reușit să determine comerciantul să ramburseze suma plătită de consumator”, a declarat Irina Chirițoiu, Director ECC Romania.
Ca regulă generală, utilizatorii de servicii matrimoniale în mediul online au dreptul de a se retrage din contractul încheiat în termen de 14 zile. În acest timp, furnizorul este obligat să returneze taxele încasate de la consumatori. Există totuși un dezavantaj: dacă acel consumator s-a folosit de serviciile oferite de platformă pentru a vizualiza profilurile altor utilizatori sau i-a contactat prin intermediul platformei, furnizorul argumentează, de obicei, ca odată ce consumatorul a început să folosească serviciile site-ului matrimonial, furnizorul are dreptul de a cere compensație. De obicei, compensația este de 50% din taxele de înregistrare ca membru sau chiar mai mult. Companiile justifică taxele argumentând că nu durata contractului este cea care contează cu privire la perioada de membru, ci numărul de contacte realizat în acest timp.
O altă problemă întâlnită se referă la încetarea calității de membru. În Germania, contractele se reînnoiesc în mod automat dacă nu sunt anulate în timpul perioadei de retragere. În schimb, în Austria, furnizorul trebuie să îi amintească consumatorului de posibilitatea reînnoirii contractului cu câteva zile înainte de anulare. Aceleași lucruri se aplică și în Franța pentru contractele pe termen lung. De asemenea, contractul se poate reînnoi pe aceeași perioada ca cel anterior.
Sfaturile noastre:
• Cere informații referitoare la perioada contractuală și termenii ce privesc anularea înainte de a te înregistra.
• Informează-te înainte de a te înregistra. Ștergerea profilului tău nu înseamnă încheierea contractului. Termenii de anulare sunt trecuți cu fonturi mici în contract.
• Dacă ai observat la scurt timp după înregistrare că serviciile nu sunt așa cum te așteptai, încetează să le mai folosești și cere anularea contractului în scris, păstrând o copie pentru tine. Acest lucru te va ajuta sa eviți și să reduci eventualele taxe percepute de furnizor. Întreabă înainte ce taxe trebuie plătite în cazul anulării contractului.
Ai probleme cu un furnizor dintr-o alta țară membră UE, Norvegia sau Islanda? Te rugăm să nu eziți să ne contactezi. Te vom ajuta fără a percepe taxe, într-un mod extrajudiciar și transfrontalier.