Pe 15 februarie 2014, a avut loc la București evenimentul World Information Architecture Day (WIAD). Tema celei de-a treia ediții a WIAD România a fost modul în care arhitectura informațională poate crea o lume mai bună, prin creșterea calității interacțiunilor utilizatorilor cu site-urile. În cadrul evenimentului, Grapefruit, singura agenție românească de digital product development și organizatorul evenimentului pe plan local, a realizat un prototip funcțional al Declarației 200 de la ANAF.
Pentru a demonstra importanța arhitecturii informaționale (AI) și a conținutului în orice situație, membrii Grapefruit au propus o soluție online de completare a Declarației 200 de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Formularul tipărit a fost reorganizat din punct de vedere al AI, astfel încât completarea acestuia să fie mai ușor de făcut de către persoane care nu dețin noțiuni juridice avansate sau de fiscalitate. Cu ajutorul noii soluții, utilizatorii primesc informații și exemple concrete, afișate în mod contextual. Prototipul prezentat la WIAD 2014 beneficiază de responsive design, fapt care îl face ușor de accesat de pe mobil și tabletă. Formularul este disponibil online la adresa www.d200.grapefruit.ro și poate fi tipărit, semnat și depus la ANAF.
,,Refacerea Declarației 200 este modul nostru de a contribui din punct de vedere AI, UX și content strategy la crearea unei lumi mai bune. E un prim pas pe care-l facem în această direcție. Avem deja în plan și alte funcționalități ce pot fi dezvoltate, iar în următoarea perioadă, prioritatea noastră este să strângem feedback de la utilizatori pentru a putea face optimizările pe care ei le consideră necesare. Ne-am dori să vedem cât mai multe inițiative de acest gen în viitorul apropiat”, a declarat Alecsandru Grigoriu, UX Designer la Grapefruit.
La WIAD 2014, s-a discutat atât despre crearea unui conținut relevant și adaptat nevoilor utilizatorilor, cât și despre crearea unei experiențe pozitive printr-o arhitectură informațională îmbunătățită. Lucian Georgescu (Managing Partner, GAV) a vorbit despre importanța poveștilor construite în jurul brandurilor. Prin studiile de caz arătate, acesta a subliniat necesitatea creării unor povești relevante și autentice pe diversele canale media și ingeniozitatea de a construi branduri puternice cu ajutorul PR-ului negativ. Corina Săftescu (Director Editorial, CTRL-D) a discutat despre dificultatea de a crea conținut de calitate pentru o publicație de nișă și provocările cu care se confruntă un publisher în realizarea strategiei de conținut.
Adrian Iacomi (UX Designer & Partner, Cactus Ideas) a exemplificat, printr-un exercițiu de comparare a mai multor funcționalități disponibile în magazinele online din România, ce înseamnă o arhitectură informațională corectă. La baza concluziilor prezentate au stat numeroase criterii de UX și AI. Iacomi a subliniat importanța testării oricărui produs digital cu utilizatori reali și a evidențiat beneficiile unei AI corecte, printre care: reducerea costurilor ulterioare, verificarea propunerilor de design și relevanța produselor realizate pentru publicurile țintite.
Lucia Ciucă (Marketing Manager, eMAG) și Cornel Baloleanu (Product Manager, PayU) au vorbit despre modificările care au dus la optimizarea procesului de plată online pe site-ul eMAG, prin implementarea unei noi pagini de plată. Aceasta presupune o opțiune unică de plată cu cardul, ceea ce a dus la creșterea cu 41.5% a ratei de conversie în pagina de plată (20% din totalul comenzilor realizate), de la implementarea sistemului până în prezent.
Prezentarea lui Gabriel Pătru (IAB Expert & Integrated Communications Manager, Media Direction, BBDO) a rezumat necesitatea de a avea o viziune globală și integrată asupra brandurilor. Pătru a subliniat importanța creării și transmiterii unor experiențe unitare pentru consumatorul final.
La ediția de anul acesta a WIAD, au participat aproximativ 120 de invitați, project și product manageri din companii, experți în marketing și digital, generatori de conținut, designeri și copywriteri.