de apeluri de urgenta care poate salva vieti in cazul accidentelor rutiere va deveni functional pana in 2015
Comisia Europeană a adoptat astăzi prima măsură vizând să garanteze că, până în 2015, automobilul dumneavoastră va putea apela serviciile de urgență în locul dumneavoastră în cazul în care sunteți victima unui accident grav. Comisia dorește ca sistemul de salvare a vieţii eCall să fie instalat în toate noile autoturisme și vehicule ușoare începând din 2015. În caz de accident grav, acest sistem formează automat numărul european unic de urgență 112 și comunică serviciilor de urgență locul în care se află vehiculul. O recomandare a Comisiei, adoptată la 8 septembrie, solicită statelor membre să se asigure că operatorii rețelelor de telefonie mobilă își modernizează infrastructura astfel încât apelurile de tip eCall să fie transmise în mod eficient serviciilor de urgență.
Pentru a salva vieți sau pentru a reduce gravitatea rănilor, fiecare minut contează atunci când serviciile de urgență sunt chemate la locul unui accident rutier. Victimele accidentelor nu au însă întotdeauna reflexul sau capacitatea fizică de a suna imediat la serviciile de urgență. Dispozitivele eCall rezolvă această problemă alertând imediat serviciile respective, chiar dacă șoferul sau pasagerul este inconștient sau nu poate telefona din alt motiv. Potrivit estimărilor, această tehnologie grăbește sosirea echipelor de salvare cu aproximativ 40% din timp în zonele urbane și cu 50% în zonele rurale. Utilizat la scară largă, serviciul eCall va contribui în fiecare an la salvarea a sute de vieți omenești în Europa și la reducerea gravității rănilor și traumatismelor în zeci de mii de cazuri.
Neelie Kroes, vicepreședinte al Comisiei Europene, responsabilă pentru Agenda Digitală, a declarat: „Alături de colegii mei însărcinați cu transporturile și cu industria, vice‑președinții Siim Kallas și Antonio Tajani, mă bucur că am făcut primul pas pentru a ne asigura că milioane de cetățeni vor beneficia de sistemul eCall, un sistem care poate reduce simțitor timpul necesar serviciilor de urgență pentru a ajunge la locul accidentelor rutiere. Sistemul eCall va salva sute de vieți și va reduce durerea și suferința victimelor accidentelor rutiere. "
Obiectivul Comisiei este ca, până în 2015, serviciul eCall să fie instalat și pe deplin funcțional în toată Uniunea Europeană (dar și în Croația, Islanda, Norvegia și Elveția).
Recomandarea îndeamnă toate statele membre să se asigure că operatorii de telefonie mobilă tratează apelurile transmise de dispozitivele eCall așa cum tratează și celelalte apeluri la numărul 112 – adică acordându-le prioritate și netaxându-le. De asemenea, recomandarea le solicită statelor membre să se asigure că operatorii de telefonie mobilă instituie sisteme de identificare a apelurilor de tip eCall, astfel încât acestea să poată fi direcționate către un centru de preluare a apelurilor de urgență echipat corespunzător.
Recomandarea va fi urmată de adoptarea de către Comisie a specificațiilor privind modernizarea centrelor de preluare a apelurilor de urgență (în temeiul Directivei 2010/40/CE privind sistemele de transport inteligente) și a unei propuneri de regulament în care să se stipuleze că, pentru a obține aprobarea de tip la nivelul UE, toate noile modele de automobile și de vehicule ușoare trebuie să fie echipate, începând din 2015, cu dispozitive eCall care îndeplinesc specificațiile tehnice prevăzute.
Context
Sistemul eCall se declanșează automat de îndată ce senzorii din interiorul vehiculului detectează un accident grav. Odată declanșat, sistemul formează numărul european de urgență 112, stabilește o legătură telefonică cu centrul corespunzător de preluare a apelurilor de urgență și transmite serviciilor de salvare detalii despre accident, inclusiv ora la care acesta a avut loc, poziția exactă a vehiculului accidentat și direcția deplasării (informație esențială în cazul în care accidentul s-a produs pe autostradă sau într-un tunel). Un apel de tip eCall poate fi declanșat și manual, prin simpla apăsare a unui buton din interiorul mașinii, de exemplu de către un martor la un accident grav.
Se estimează că instalarea sistemului eCall în fiecare automobil nou costă mai puțin de 100 de euro. Pentru a nu suscita preocupări legate de protecția vieții private, trebuie menţionat că sistemul eCall nu permite urmărirea vehiculelor, deoarece rămâne inactiv și nu transmite semnale până în momentul în care este activat de producerea un accident.
În prezent, dintre toate automobilele din UE, numai 0,7% sunt echipate cu sisteme automate de apel de urgență, creșterile înregistrate în număr fiind nesemnificative. Aceste sisteme brevetate nu permit interoperabilitatea sau continuitatea la nivelul întregii UE.
Comisia a decis să ia măsuri legislative în vederea implementării sistemului eCall, deoarece introducerea sa pe bază de voluntariat s-a dovedit a fi insuficientă. Inițial, Comisia a lansat un apel pentru adoptarea benevolă a sistemului eCall în întreaga Europă până în 2009 (IP/09/1245), însă acest lucru s-a realizat într-un ritm foarte lent.
Persoane de contact:
Jonathan Todd (+32 2 299 41 07)
Linda Cain (+32 2 299 90 19)
Pagini Utile
* Prezentarea sistemului eCall, făcută de vicepreședintele Kroes în cadrul comisiei pentru transport a Parlamentului European:
A se vedea SPEECH/11/557
* Recomandarea Comisiei:
//www.ec.europa.eu/ecall
* Pentru mai multe informații despre sistemul eCall:
//ec.europa.eu/information_society/activities/esafety/ecall/index_en.htm
* Pentru mai multe informații referitoare la Directiva privind sistemele de transport inteligente și planul de acțiune în domeniul STI:
//ec.europa.eu/transport/its/road/action_plan/action_plan_en.htm
* Pentru mai multe informații privind siguranța rutieră:
//ec.europa.eu/transport/road_safety/index_ro.htm
* Pagina de internet dedicată Agendei Digitale:
//ec.europa.eu/information_society/digital-agenda/index_en.htm
* Pagina de internet a comisarului Neelie Kroes:
//ec.europa.eu/commission_2010-2014/kroes/
* Urmăriți activitatea comisarului Neelie Kroes pe Twitter:
//twitter.com/neeliekroeseu