peste 1,000 de evaluări de proprietăți în 2013
Compania oferă publicităţii date despre evoluţia proprie în ultimele 12 luni precum şi despre evoluţia pieţei în anul curent
Activ Property Services, partener al Cushman & Wakefield, anunţă realizarea unui număr de peste 1000 de rapoarte de evaluare, în ultimul an, rapoarte realizate în special pentru portofolii de active imobiliare, cu o valoare totală de aproximativ 3 miliarde de euro. Valorile individuale în care se încadrează portofoliile imobiliare evaluate de Activ Property Services variază de la câteva milioane de Euro şi ajung până la sute de milioane de Euro. Cu această ocazie partenerul Cushman & Wakefield în România şi Republica Moldova informează despre evoluţia pieţei de servicii de evaluare imobiliară din România, în anul curent.
Referindu-se la estimarea pieţei serviciilor de evaluare directorul departamentului de evaluare al Activ Property Services, Gabriel Munteanu apreciază: “dacă vorbim despre volumul acesteia, adică de numărul rapoartelor de evaluare, piaţa serviciilor de evaluare este dominată de evaluări ale proprietăţilor de mică valoare cum ar fi apartamente sau mici terenuri însă, ca şi valoare, predomină evaluările de mari portofolii. Piaţa accesibilă, ca şi valoare, în 2012 a fost de aproximativ 18 milioane de euro. Considerând un trend stabil, estimăm ca această valoare, de 18 milioane euro se va păstra şi în 2013, deşi există o uşoară tendinţă de scădere, datorită presiunii asupra costului rapoartelor de evaluare.”, explică Gabriel Munteanu, Director Departament Evaluare, Activ Property Services.
În ce priveşte evoluţia acestui segment de piaţă în 2014, Gabriel Munteanu este de părere că: “nu va avea loc o creştere a pieţei în anul următor şi asta datorită scăderii costurilor rapoartelor de evaluare.” Referindu-se la clienţii companiilor de evaluare Directorul Activ Property Services apreciază:” Clienţii principali vor rămâne în continuare băncile, acestea solicitând un nivel detaliat de analiză. De asemenea, proprietarii şi investitorii, precum şi solicitanţii de credite imobiliare au generat şi vor continua să genereze cereri, în sectorul evaluărilor imobiliare. Băncile consituie un procent de aproximativ 50% din clienţii companiilor de evaluare. “, concluzionează Gabriel Munteanu.
Referindu-se la biroul asociat al Cushman & Wakefield pentru România şi Republica Moldova, Gabriel Munteanu declară: “Serviciile de evaluare reprezintă în acest moment 25% din cifra noastră de afaceri, veniturile din evaluări crescând progresiv în perioada de după 2009, ceea ce în opinia noastră demonstrează evoluţia pieţei imobiliare, dintr-o piaţă concentrată pe servicii de intermediere, într-o piaţă focusată pe măsurarea şi evaluarea oportunităţilor. În acest moment ne poziţionăm între primii jucători pe piaţă de servicii imobiliare cu o cotă de piaţă de 12% din valoarea serviciilor prestate de agenţiile internaţionale în România.”
Cu toate că piaţa serviciilor de evaluare se află într-o relativă stagnare, Activ Property Services a avut creşteri anuale stabile de 5-10 % pentru ultimii patru ani, aparent contrar evoluţiei generale a pieţii.
Ponderea pe tipuri de servicii de evaluare, în ultimul an, a fost majoritar pentru centre comerciale aproximativ 30%, alte spaţii de retail aproximativ 23%, spaţii industriale şi logistice aproximativ 21%, terenuri aproximativ 13%, birouri 12%, reprezentanţe dealeri auto 2% şi 1% dezvoltări rezidenţiale.
Conform specialiştilor în evaluare ai Activ Property Services, piaţa potenţială a serviciilor de evaluare s-ar putea dubla în următorii ani, odată cu revenirea interesului pentru investiţii în România şi creşterea exigenţelor pe pieţele reglementate.
În ce priveşte marile probleme cu care se confruntă piaţa de servicii de evaluare, Directorul Departamentului de Evaluare al Activ Property Services enumeră lipsa de transparentă a informaţiilor privind tranzacţiile imobiliare şi schimbările legislative: “Pe fondul neputinţei sau dezinteresului, nu avem incă în România o bază de date cu tranzacţii aşa cum există pe pieţele imobiliare mature. Este drept, a fost realizat un ghid naţional pentru uzul notariatelor, bazat pe indicaţii de preţ şi evaluări, însă de multe ori acesta este impropriu utilizat. O reală bază de date, cu informaţii transparente, ar ajuta atât profesioniştii în a fi mai obiectivi, cât şi instituţiile de credit în a beneficia de informaţii sustenabile şi verificabile ceea ce ar putea reduce şi conduce la diminuarea costului creditului. Acest lucru ar ajuta de asemenea instituţiile statului, acestea putând avea un control transparent, relativ uşor şi mai ales corect asupra valorii proprietăţilor şi implicit asupra taxelor ce pot fi colectate.”, încheie Gabriel Munteanu.
{mosloadposition user9}