succes cu repetiţie
În data de 2 octombrie a.c., sala Rondă a Hotelului Intercontinental, Bucureşti, a găzduit a VII-a ediţie a seriei de conferinţe „Retail banking-Inovaţie şi strategie în retail banking. Satisfacerea clientului şi diferenţierea pentru obţinerea unui avantaj competitiv“, eveniment ce s-a înscris şi de această dată în seria manifestărilor de elită în peisajul financiar-bancar românesc. Finmedia şi Institutul Bancar Român, organizatorii conferinţei, împreună cu partenerul oficial, Banca Comercială Română, au adus în atenţie subiecte de mare interes, pe fondul unei dinamici deosebite a sectorului de retail-banking din Europa Centrală şi de Est. S-au discutat tendinţele-cheie ale domeniului, modul de implementare al strategiilor inovatoare utilizate cu succes în această zonă, de mare interes fiind prezentarea modelului spaniol, susţinută de Codruţ Pascu – Managing Partner la Roland Berger Strategy Consultants. Cei 4 factori care au transformat băncile spaniole într-un etalon de competitivitate pentru segmentul de retail sunt: focus pe vânzări, segmentarea clientelei şi produse adaptate/inovatoare, eficientizarea distribuţiei şi gestiunea riguroasă a costurilor. Este interesant de urmărit în ce măsură băncile româneşti pot ajunge la performanţe similare.
Strategiile de atragere şi menţinere a clienţilor într-un mediu competiţional acerb au determinat băncile să găsească soluţii inovatoare şi pentru piaţa de retail banking din România. Sergiu Oprescu, preşedinte executiv al Alpha Bank România, a adus în atenţia participanţilor conceptul de in-store banking sau supermarket banking – Alpha Point, în cazul Alpha Bank – cunoscut şi introdus deja, de mai bine de 2 decenii, pe mai multe pieţe bancare (USA, UK etc.). Punctele forte ale acestui concept sunt: o investiţie minimă pentru implementare, costuri operaţionale reduse, profitabilitate, eficienţă în atragerea de noi clienţi. Reprezentantul BCR, Igor Zganjer, director executiv al Direcţiei Carduri, a subliniat prin prezentarea sa faptul că penetrarea cardurilor pe piaţa din România este considerabil mai scăzută comparabil cu celelalte ţări membre UE, fiind dominată de plăţile cash. Perspectivele de creştere a tranzacţiilor cu card sunt însă promiţătoare.
Printre invitaţi s-au numărat şi reprezentanţi ai unor prestigioase firme de IT, ce au contribuit la cunoaşterea soluţiilor informatice de ultimă oră din acest sector. Astfel, Giuseppe Soccodato, manager al Gruppo Net Spa, a adus în discuţie noua filozofie de gestiune a IMM-urilor, ca provocare şi oportunitate prin programul IMM Basel II, iar Benny Lanoizele, European Business Development Manager în cadrul Business Architects International, membră a SOPRA Group, a ridicat un semn de întrebare asupra strategiei de business a acestui sector pentru anii următori. Dragoş Cabat, preşedintele CFA România, a subliniat dilemele pieţei de retail banking autohtone: cota de piaţă (economies of scale), dezvoltarea forţei de vânzări (conceptul de salesman), centralizarea activităţilor-cheie (gestionarea riscului) şi prezenţa în teritoriu. Laurenţiu Mitrache, directorul general al Bank Leumi România a configurat viitorul în retail banking: „Vechiul model de a împrumuta, de a atrage fonduri ieftine şi de a le utiliza în activitatea tradiţională de creditare nu mai are viitor. Din perspectiva unor reglementări mai permisive, a apariţiei noilor competitori – cum ar fi băncile electronice, intermediarii online, companiile de asigurare şi instituţiile financiare nebancare –, a noilor tehnologii şi a nevoii de distribuţie pe mai multe canale, băncile trebuie să-şi redefinească strategiile şi să adopte o abordare focalizată“.
Din partea BNR s-au reunit la masa discuţiilor specialişti cu expertiză în domeniu: Florin Georgescu, prim-viceguvernator, şi Valentin Lazea, economist-şef, iar din partea IBR, Petru Rareş, preşedintele instituţiei. Valentin Lazea a moderat şi ultima secţiune a conferinţei – Cafeneaua de afaceri cu tema: „Lichiditatea globală şi impactul asupra finanţelor României“, prilej cu care s-au purtat discuţii informale în jurul temei propuse, şi a avut ca invitaţi, în afară de experţi cu funcţii de conducere în diverse instituţii financiar-bancare, şi analişti economici, jurnalişti specializaţi în domeniu, printre care Ilie Şerbănescu, Gabriela Ţinteanu din partea revistei Capital, Ovidiu Tempea din partea Mediafax, Ionuţ Bălan de la Săptămâna Financiară.
{mosloadposition user10}