Fii atent la soldări!
De mai mult de o săptămână au început și la noi vânzările de soldare. Probabil ați văzut cam peste tot diverse afișe care anunță reduceri care mai de care mai avantajoase pentru consumatori. Dar așa este oare? Ceea ce trebuie să știți însă este faptul că atât anunțurile de reduceri, cât și reducerile efective trebuie să respecte anumite reguli, clar stabilite prin lege, astfel încât consumatorii să fie protejați.
La data de 1 septembrie 2013, APC România a lansat campania națională împotriva practicilor comerciale incorecte pe piața din România. Pentru a va feri de aceste practici comerciale incorecte, APC Romania va sfatuieste sa aveti grija in perioada urmatoare la reducerile din magazine.
Ce este vânzarea de soldare?
Vânzarea de soldare este orice vânzare însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea "soldare/soldări/solduri" şi care, printr-o reducere de preţuri, are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri sezoniere dintr-o structură de vânzare cu amănuntul.
Vânzările de soldare se pot efectua numai în cursul a două perioade pe an, cu o durată maximă de câte 45 de zile fiecare.
Vânzarea de soldare trebuie să aibă loc în structurile de vânzare în care produsele respective erau vândute în mod obişnuit.
Perioadele de soldări se stabilesc de comerciant între următoarele limite:
· perioada 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă – iarnă;
· perioada 1 august – 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primăvară – vară.
Orice anunţ sau altă formă de publicitate privind soldarea trebuie să specifice obligatoriu data de debut a vânzării de soldare şi durata acesteia, precum şi sortimentul de mărfuri supus soldării în cazul în care operaţiunea de soldare nu se referă la totalitatea produselor din structura de vânzare.
Reguli privind reducerea de preţ
Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice.
Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.
Orice anunţ de reducere de preţuri, indiferent de forma, modul de publicitate şi motivaţia reducerii, trebuie să se adreseze ansamblului consumatorilor şi să indice în cifre o reducere în raport cu preţurile de referinţă, excepţie făcând:
· publicităţile comparative de preţ;
· anunţurile publicitare exclusiv literare, care nu conţin cifre;
· anunţurile de preţ de lansare a unui nou produs pe piaţă;
· anunţurile publicitare orale efectuate exclusiv în interiorul magazinului pentru reduceri de preţuri la un anumit raion, pentru o foarte scurtă perioadă a unei zile de vânzare.
Publicitatea prin catalog şi ofertele de reducere de preţuri, lansate de comercianţii care practică vânzarea prin corespondenţă, pot fi valabile numai până la epuizarea stocurilor, cu condiţia ca această menţiune să figureze vizibil şi lizibil în catalog.
Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:
· fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat;
· fie prin menţiunile "preţ nou", "preţ vechi" lângă sumele corespunzătoare;
· fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.
Se interzice ca o reducere de preţ pentru un produs şi/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs şi/sau serviciu.
În sfârșit, mai trebuie menționat că regulile privind modul de realizare și de afișare a reducerilor de preț sunt valabile și pentru alte tipuri de vânzări promoționale care se desfășoară în afara perioadelor de soldare.