Valoarea raportata a pietei de publicitate online din Romania in anul 2011 a fost de 91,8 milioane de lei, dupa cum se arata in cea mai recenta editie a studiului ROADS ("Romanian Online Advertising Study") derulat de IAB Romania si PwC Romania (21,7 mil euro la un curs mediu de 4.2379 lei/eur).
Veniturile inregistrate de cele 22 de companii participante la studiu in semestrul al 2-lea al anului 2011 se ridica la 48 milioane lei, inregistrand o crestere de 10% comparativ cu semestrul 1 al aceluiasi an si cu 9% mai mari decat veniturile inregistrate in acelasi semestru al anului 2010. Raportat la grupul de referinta al anului 2010, valoarea pietei de publicitate online in s2 2011 a crescut cu 8,8% fata de semestrul 1 insa a inregistrat o scadere cu 5.6% comparativ cu aceeasi perioada a anului 2010.
Spre deosebire de S1 2011, in a doua jumatate a anului sectorul Telecom detine suprematia in ceea ce priveste valoarea investitiilor in publicitate online, secondat la o distanta considerabila de sectorul Financiar si cel Auto. De asemenea, ca si in ultimii 2 ani, Telecom-ul este sectorul care conduce clasamentul valorii anuale a investitiilor in publicitate online.
La nivelul intregului an, dinamica veniturilor din publicitate online pentru toate companiile participante la studiu a cunoscut o crestere de 7% comparativ cu 2010. Cu toate acestea, raportat la grupul de referinta veniturile din 2011 au scazut cu 7.3% comparativ cu 2010.
In cadrul ROADS sunt raportate de catre participanti veniturile nete, asa cum sunt facturate de catre publisherii care vand direct propriul portofoliu de site-uri sau de catre regii..
Incepand cu anul acesta, s-au alaturat studiului 4 noi participanti, ridicand numarul site-urilor reprezentante in cadrul studiului ROADS la peste 1400 de site-uri romanesti reprezentate de 22 de companii. Pentru a putea lucra pe aceeasi baza, s-a introdus un nou indicator care face posibila compararea situatiei pietei, analizand aceeasi baza de participanti. In acest fel, se asigura atat o mai mare relevanta a datelor – furnizate prin inglobarea in studiu a cat mai multor participanti – cat si rigurozitatea comparatiilor semestriale.
“Este imbucurator ca an de an sunt din ce in ce mai multi publisheri care participa la ROADS. Cu toate acestea, mai sunt cativa jucatori importanti care lipsesc, si nu ma refer doar la cei internationali. In acelasi timp, este putin ingrijorator faptul ca grupul de referinta a inregistrat o scadere fata de 2010, acesta fiind format preponderent din publisheri romani. Am putea pune aceasta scadere pe seama recesiunii anuntate pentru ultima parte a anului trecut si inceputul acestui an, insa este cel putin la fel de posibil ca o parte din bugetele de publicitate online sa se fi redirectionat catre companiile internationale, care nu se numara printre cei care raporteaza cifre pentru ROADS. Cat despre topul sectoarelor care au asigurat cele mai mari venituri de publicitate online, ordinea este normala si reflecta o anume stabilitate in alocarea bugetelor de publicitate facuta in departamentele de marketing ale advertiserilor din Romania.” declara Cristian Petriceanu, Presedintele IAB Romania.
„În condiţiile în care piaţa media se confruntă încă cu o situaţie dificilă, în ciuda reducerii numărului publicaţiilor scrise, care ar fi trebuit să ducă la o suplimentare a veniturilor pentru cele rămase, piaţa publicităţii online a înregistrat totuşi o creştere de 7 procente în 2011. Ritmul de dezvoltare al pieţei publicităţii online ar putea părea moderat. Dacă însă îl comparăm cu situaţia existentă în 2007, primul an pentru care PwC România a derulat studiul ROADS pentru IAB România, observăm că ritmul mediu anual de creştere al valorii raportate a pieţei a fost de 21,2%. Astfel, piaţa publicităţii online a înregistrat una dintre cele mai ridicate rate de dezvoltare comparativ cu alte sectoare în aceşti ultimi 5 ani”, a declarat Ruxandra Băndilă, Director, Marketing, Comunicare şi Business Development, PwC România.
Studiul derulat de IAB Romania si PwC structureaza investitiile in publicitatea online din Romania in functie de formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet, precum si in functie de lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalitatii. Aceasta editie a studiului cuprinde cifre totale si rata de crestere cumulata pentru anii 2007 – 2011.
Raportul complet al studiului "Romanian Online Advertising Study" pe semestrul 2 din 2011 si intreg anul 2011 cuprinde tabele si grafice detaliate pentru fiecare din cele trei directii de analiza, principalele corelari intre acestea si ofera o imagine completa a pietei de publicitate pe internet in ultimii cinci ani. Acest raport complet este disponibil gratuit membrilor Asociatiei IAB Romania, impreuna cu raportul similar la nivel european realizat de IAB Europe (ADEX), asociatia europeana in care IAB Romania este membru fondator. Companiile care nu sunt inca membre vor putea achizitiona acest raport contra cost, si sunt invitate sa contacteze IAB Romania pentru aceasta.
Urmatoarea editie a studiului realizat de IAB Romania si PwC va demara culegerea de date la inceputul lunii iulie 2012 si va acoperi primul semestru al anului 2012. Studiul va fi publicat in continuare semestrial, prezentand rezultatele din semestrul anterior, furnizand astfel de doua ori pe an cifre actualizate privind evolutia pietei de publicitate online in Romania.