942 de antreprenori din 493 de localitati din tara au participat la o ampla cercetare sociologica
Doua treimi dintre persoanele care au o afacere sau vor sa inceapa o afacere in mediul rural sunt barbati (66,3%). Cei mai multi sunt casatoriti, au copii si sunt atasati de mediul rural. Dintre patroni, aproape jumatate au afaceri in domeniul productiei (agricole, zootehnice, prelucrarea lemnului, panificatie, constructii, confectii, un sfert se ocupa de servicii (agroturism, transport, notariat, consultanta), iar un sfert de comert. Chiar daca cele mai multe firme din mediul rural sunt de dimensiuni mici – 90% au mai putin de 10 angajati – acestea functioneaza la un nivel multumitor pentru trei sferturi dintre patroni, ceea ce inseamna ca satisfactia lor nu depinde de amploarea afacerii derulate.
Acestea sunt doar cateva din concluziile cercetarii sociologice la care au participat 942 de antreprenori si potentiali intreprinzatori din 493 de localitati din zonele Nord-Est, Centru si Sud-Est din Romania.
Femeile dornice sa inceapa o afacere provin in special din randul persoanelor cu studii superioare, sunt divortate sau au o relatie nelegalizata, au un calculator personal si stau mai mult decat barbatii pe Internet. Au insa venituri mai mici decat acestia, au mai putine credite la banci si au o experienta internationala mai mica decat barbatii (au muncit sau au studiat mai putin in strainatate).
Cele mai multe societati care au ca manageri femei activeaza in domeniul serviciilor. Aproape 60% au studii medii si doar 10% au studii economice universitare, confirmand ipoteza ca diploma nu este necesara pentru a reusi in afaceri. Mai mult decat atat, jumatate din participantii la studiu au sau doresc sa inceapa o afacere intr-un domeniu in care nu detin o calificare certificata printr-o diploma.
Varsta medie a participantilor la studiu a fost de 33 ani, cei mai tineri avand 18 ani, iar cei mai varstnici 67 ani. Dupa 45 ani dorinta de a incepe o afacere este tot mai scazuta. Cele mai mari retineri le au agricultorii, din cauza inexistentei unei piete de desfacere a produselor lor in apropierea zonei de rezidenta.
Cercetarea confirma datele din Uniunea Europeana care arata ca varsta medie a intreprinzatorilor este in jur de 35 ani, ceea ce dovedeste ca tinerii iau decizia de a constitui o firma nu imediat dupa terminarea studiilor.
Salariatii din sectorul privat sunt preponderant necasatoriti, au un nivel mediu de pregatire scolara, au venituri mai mici decat colegii lor de la stat. Vazand afacerile derulate de patronii lor, salariatii din mediul privat vor sa le calce pe urme, deschizandu-si o afacere proprie. Ei nu au inceput o afacere din aceleasi motive ca toti potentialii intreprinzatori: nu au avut capitalul si utilajele pentru pornire (41%), nu au avut o idee buna pentru afaceri (17%), nu au avut relatiile necesare (11%), sau nu au fost pregatiti pentru asa ceva (10%).
Lucratorii pe cont propriu (comercianti, mestesugari) impreuna cu agricultorii au un profil social usor diferit: utilizeaza cel mai putin calculatorul si Internetul, stapanesc cel mai putin limbile straine, nu prea fac imprumuturi la banci, in schimb au o activitate de marketing importanta: aproape jumatate din agricultorii intervievati au vandut personal produse agricole sau animaliere la piata anul trecut (barbatii de doua ori mai mult decat femeile).
Cercetarea asupra nevoilor de formare si consultanta ale intreprinzatorilor si a celor care doresc sa initieze o afacere in mediul rural a fost realizata in cadrul proiectului strategic “Rural-Manager” – www.ruralmanager.ro, selectat in cadrul Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane – POSDRU, care e cofinantat din Fondul Social European “Investeste in oameni!”
Implementat de Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri – FNTM (www.fntm.ro), in calitate de lider al consortiului, in parteneriat cu organizatiile Centrul de Training si Dezvoltare al Asociatiilor Angajatorilor din Bavaria – bfz gGmbh (www.bfz.de), SIVECO Romania (www.siveco.ro) si Asociatia Euro26 (www.euro26.ro), “Rural-Manager” se desfasoara in perioada ianuarie 2009-aprilie 2010. Beneficiarii proiectului sunt intreprinzatori sau viitori intreprinzatori din mediul rural din cele 18 judete ale regiunilor de dezvoltare Nord-Est, Centru si Sud-Est.
Proiectul „Rural-Manager” promoveaza cultura manageriala si motivarea intreprinzatorilor pentru inceperea unui proces de educatie antreprenoriala, cu scopul imbunatatirii performantei, cresterii accesului la finantare, insusirii de bune practici si idei de succes nationale si internationale.
Anchetele sociale au fost realizate de Biroul de Cercetari Sociale, in perioada martie – aprilie 2009.
{mosloadposition user10}