84% dintre românii din mediul urban declară că preferă ca produsele proaspete pe care le achiziționează să fie românești, arată un studiu iSense Solutions, realizat în baza unui mix metodologic de cercetare calitativ-cantitativă, cercetarea cantitativă fiind reprezentativă urban. 70% dintre persoanele din mediul urban au această preferință în cazul alimentelor cu termen de valabilitate mare, cum sunt conservele, făina etc., iar 55% în cazul cumpărării de mobilier. Aproape jumătate (49%) dintre locuitorii din urban ar prefera, dacă au de ales, să cumpere dulciuri românești și 45% preferă încălțăminte produsă în România.
Motivele pentru care românii din mediul urban preferă produsele locale sunt variate. Astfel, 64% sunt de părere că prin aceste achiziții contribuie la economia națională, datorită faptului că rămân mai mulți bani în țară, 48% se simt mai bine atunci când achiziționează produse locale, iar 45% consideră că aceste produse sunt mai de încredere. În plus, 74% dintre românii din urban sunt de părere că prin achiziția de produse locale încurajează micii producători.
În urma discuțiilor în profunzime cu românii din comunitatea online iSense Solutions, am aflat că aceștia asociază „producătorii locali” cu fermierii și agricultorii tradiționali din mediul rural. Mai mult, produsele lor sunt considerate ca având o calitate superioară în raport cu cele din import, deoarece potrivit participanților din comunitatea online, produsele locale sunt cultivate pe soluri româneși fertile, fără a se interveni în procesul lor de creștere cu substanțe chimice, care nu le oferă un gust mai bun ci doar un aspect mai plăcut și o durabilitate mai mare. Gustul pe care îl au produsele locale este pentru români greu de egalat, fiind considerat mai bun și mai intens, un gust care îi întoarce în timp și le reamintește de gustul pe care îl aveau produsele din copilăria lor.
Românii continuă să rămână atașați de propria cultură sau de obiceiurile traditionale transmise de la o generație la alta. Astfel, pentru 85% dintre românii aflați în mediul urban, atât cultura, cât și tradițiile, sunt considerate ca fiind valori importante. Totodată, 70% declară că se simt mai apropiați de mărcile care își adaptează produsele și se inspiră din tradițiile locale.
„Fiind într-o perioadă în care economia este pusă la grele încercări, românii au adoptat comportamente de cumpărare prin care să își susțină semenii, deoarece o bună parte dintre ei au fost direct afectați din punct de vedere financiar. Chiar dacă este de așteptat ca ajutorul principal să vină de la nivel macro, românii sunt convinși că și ajutorul individual poate avea un real impact asupra echilibrării economiei. Aportul individual este tradus prin cumpărarea produselor românești susținând astfel producătorii locali și realizarea concediilor în România. Pe scurt, prin ajutor și susținere reciprocă. Această strategie la care s-au gândit și pe care o susțin este win-win: îi face pe de o parte să se simtă bine că pot ajuta și pe de altă parte se bucură de produse în care au încredere și care îi întorc în perioadele de demult, când totul era mai sigur, mai simplu, mai natural’’, afirmă Denisa Apreutesei, Qualitive Research Director, iSense Solutions.
Datele prezentate sunt parte a unui studiu mixt, calitativ-cantitativ, realizat de către compania de cercetare de piață iSense Solutions. Cercetarea calitativă a fost realizată în decursul lunilor martie–iunie 2020, în comunitatea online iSense Modern Consumers, comunitate ce cuprinde 50 de persoane cu vârsta între 18 și 55 de ani, din mediul urban. Cercetarea cantitativă a fost realizată pe un eșantion de 1007 persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 65 de ani, prin metodologia computer-assisted web interviews, în lunia mai 2020 și este reprezentativă la nivel urban, cu un grad de eroare +-3%.
iSense Modern Consumers Online Community este un instrument de cercetare iSense Solutions ce beneficiază ca infrastructură de propriul soft de comunități online dezvoltat in-house (Sense Communities). Prin intermediul acestei comunitați, companiile pot afla rapid percepțiile consumatorilor și pot identifica trenduri comportamentale relevante. Insighturile obținute prin intermediul unei comunitati online sunt mai complexe și mai bine argumentate, tehnologia utilizată permițând gamificări, încărcarea de material multimedia, implicarea în sarcinile de cercetare din confortul propriei locuințe și în propriul ritm. Soft-ul de comunități Sense Communities poate fi utilizat și pentru dezvoltarea de comunități de activare de brand și este 100% personalizabil.