Radu Szekely, consilier al Ministrului Educației și Vicepreședinte al Comisiei de Organizare a Concursului Național pentru Directori a răspuns la principalele întrebări avute de candidații pentru ocuparea funcțiilor vacante de director și director adjunct din școli, în cadrul unui eveniment organizat de Asociația pentru Valori în Educație (AVE). Acesta a explicat că prin intermediul concursului se urmărește identificarea managerilor care au potențialul de a contribui la progresul sistemului educațional din România, prin dezvoltarea comunității de profesori, crearea de relații între școală și alte instituții, dar și atragerea de oportunități de finanțare.
„Anul acesta, am gândit componența comisiei de interviu dintr-o perspectivă prin care să putem identifica cei mai buni manageri de școală. Pentru mine, un director de succes este unul care nu doar face o școală nouă sau aduce îmbunătățiri la cea existentă, ci este acela care reușește să țină prezenți toți copiii, reușește să își motiveze colegii să gândească spre viitor și aduce îmbunătățiri pentru starea de bine a elevilor și a colegilor săi. Un management strategic potrivit pentru secolul 21 înseamnă să știi să implici toate resursele de care dispui în așa fel încât școala ta să fie una performantă. Pentru cele aproximativ 50% din școli care nu vor avea acum un director câștigător Ministerul Educației va organiza un nou concurs în perioada următoare”, a declarat Radu Szekely.
Evenimentul a atras peste 1000 de participanți și poate fi urmărit integral pe pagina de Facebook Asociația pentru Valori în Educație – AVE România sau accesând acest link.
Program de instruire a candidaților la concursul de directori de școală
În această perioadă, AVE derulează pentru candidații care au trecut în a doua etapă de selecție a concursului pentru ocuparea funcțiilor de director sau director adjunct din școli un program gratuit de pregătire, format din trei module. Programul include sesiuni de lucru dezvoltate cu ajutorul experților de la Academia de Leadership și Management Școlar și a reprezentanților din mediul de business.
Modulele programului se referă la instruirea privind mindsetul și rolul unui director de școală, identificarea adevăratelor provocări ale comunității și construirea soluțiilor, dar și sfaturi pentru prezența la interviu. La aceste sesiuni participă 700 de candidați din întreaga țară, care primesc mentorat de la 470 de lideri din business pentru pregătirea Planul Strategic.
Comisiile de interviu urmăresc identificarea candidaților cu potențial managerial școlar
În a doua etapă de selecție, candidații la ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din școli vor fi evaluați pentru capacitatea de a identifica corect situația școlii, de a veni cu soluții și viziunea de perspectivă. Astfel, aceștia trebuie să se concentreze pe a arăta care sunt competențele care îi recomandă pentru această poziție și să demonstreze că au abilități manageriale. În egală măsură, vor fi apreciate concizia în prezentare și capacitatea de sintetizare a informației.
Acolo unde candidații aplică în echipă, recomandarea este să colaboreze și chiar pot să prezinte aceeași analiză SWOT. Diferențele de evaluare se vor face în funcție de abordarea situațiilor specifice, din perspectiva poziției pe care își dorește fiecare să o ocupe. Persoanele care candidează atât pentru funcția de director, cât și pentru cea de director adjunct vor participa la câte o probă de interviu pentru fiecare poziție.
Proba dedicată situațiilor problematice va fi adaptată pentru fiecare unitate de învățământ în parte, iar subiectele vor fi particularizate de comisie în funcție de specificul școlii pentru care se organizează concursul. În ceea ce privește evaluarea competențelor digitale, prin această probă se va urmări modul în care candidații știu să folosească resursele tehnologice, respectiv Word și Excel din pachetul Microsoft Office, dar și emailul.
Numărul de candidați care au aplicat pentru fiecare școală se va afla în ziua afișării graficul de interviuri. Aproximativ 98% dintre candidați au ales anonimizarea datelor personale astfel că nu vor fi afișate nume.
300 de reprezentanți ai mediului de business, parte din comisiile de concurs pentru directorii de școală
Anul acesta, în premieră pentru România, au fost implicați reprezentanți ai mediului de business în organizarea concursurilor de selecție a directorilor de școală. Comisiile vor fi formate dintr-un inspector școlar, două cadre didactice titulare ale unității de învățământ pentru care se candidează, un reprezentant al consiliului local, dar și un reprezentant al mediului de business, specialist în resurse umane sau, alternativ, un cadru didactic universitar cu competențe în acest domeniu. Componența comisiilor de concurs pentru ocuparea funcțiilor de director din școli este mixtă în așa fel încât evaluarea candidaților să fie una obiectivă și pertinentă, bazată pe competențe.
Astfel, 300 de reprezentanți ai mediului de business sprijină procesul de selecție prin expertiză, dat fiind faptul că sunt persoane care activează în companii mijlocii, mari și foarte mari, în departamente de HR și sunt obișnuite cu procesele de recrutare, interviurile sau aplicarea unor criterii de selecție obiective.
Interviurile nu vor fi afectate de contextul pandemic și se vor ține fizic, respectând toate măsurile de igienă în vigoare. Vor fi exceptate și luate în considerare pentru replanificare persoanele care la momentul susținerii concursului sunt depistate pozitiv cu Covid-19.
Pentru a fi considerat admis, un candidat trebuie să obțină cel puțin 7 puncte din 10. Nota finală va fi stabilită prin media aritmetică a notelor de la cele două probe. Directorii admiși vor începe activitatea de la 10 ianuarie 2022.