Calitatea, Integritatea, Tenacitatea, Intuiţia, Impactul social, Responsabilitatea şi Excelenţa sunt valorile apreciate de români, aşa cum reiese din studiul calitativ realizat de Biz şi Unlock Market Research.
Compania de cercetare Unlock Market Research evaluează în mod constant modul în care se transformă sistemul de valori românesc, identifică tendinţe şi anticipează schimbări, iar pentru acest studiu, echipa Unlock şi echipa revistei Biz au discutat cu key opinion leaders din business şi comunicare şi au definit conceptul de valoare.
“Trebuie să-ţi asumi faptul că, cel puţin în primele 10 minute de conversaţie, o să ai o strângere de inimă şi un sentiment apăsător de frustrare: Despre ce vorbim? Valoarea e relativă în România.”, aşa sintetizează Adina Vlad, Managing Partner la Unlock Market Research, reacţia oamenilor care au participat la studiul calitativ.
Cercetarea a pornit de la o tensiune ce apare frecvent în discuţiile despre valorile românilor şi mai ales în rândul liderilor de opinie din România. Mulţi cred că toţi oamenii inteligenţi şi talentaţi au plecat peste hotare. Şi se blochează atunci când le ceri să-ţi recomande oameni de valoare din România. Fie şi-au format în timp această convingere, fie nu vor sau nu ştiu dacă e bine să recunoască valoarea cuiva. Realitatea sociologică spune însă altceva: valoarea unui popor este constanţa, indiferent de perioadele prin care trece o naţiune. Oricât de mulţi ar pleca, vin alţii care pot face valoare. Valoarea eeste un ingredient pentru progres, nu este progresul în sine.
“Este mult mai uşor să vezi valoarea în curtea vecinului, dar asta nu înseamnă că ea nu există. Marea noastră problemă, ca popor, este că nu mai suntem obişnuiţi s-o recunoaştem!”, declară Marta Uşurelu, redactorul şef al revistei Biz, iniţiatorul acestui studiu. “Este nevoie să vorbim despre valoare şi despre valori. Despre ce apreciem şi ce contează în realitate pentru oameni. Iar dacă despre succes şi celebritate se vorbeşte peste tot în mass media şi pe internet, credem că a venit timpul să începem să vorbim şi despre valoare. Să înţelegem că afirmaţiile de genul «noi nu avem valori» arată doar cât de suficienţi şi încuiaţi am devenit, când, în realitate, oamenii de valoare există şi reuşesc cu succes, în toate domeniile de actvitate, să pună România pe harta lumii!” completează Marta Uşurelu.
Studiul valorilor româneşti va fi realizat, de acum înainte, la fiecare început de an.