Reactie in lant
Schimbarea grafica a “Cotidianului” a condus la schimbari la nivel editorial si chiar al echipei. De exemplu, faptul ca s-au pus in discutie automatismele dobandite in abordarea subiectelor a dus la regandirea modului in care sint scrise articolele – in sensul ca acum sunt redactate mai succinct, iar volumul informatiei este mai consistent.
Ierarhizarea informatiei in pagina, in fiecare sectiune si in ziar este esentiala – cititorul trebuie sa inteleaga imediat care este informatia importanta.
Pentru mine, ca designer, asta inseamna sa gasesc elementele de ghidare corecte, care sa asigure o buna navigare a cititorului prin ziar, sa folosesc spatiul alb astfel incat sa marchez clar articolele, sa propun un anumit gen de fotografie, care sa serveasca mai bine scopului publicatiei.
Pagina 2 din Cotidianul, un melanj intre sumar si rezumate ale articolelor importante, este prototipul de pagina de informare rapida pe care o promoveaza Mario Garcia (prin conceptul de “5 minutes reading”) si este construita avand in minte ca oamenii carora ne adresam au foarte putin timp si rabdare zero. Toate rationamentele pe care le fac atunci cand construiesc identitatea grafica a unui ziar pornesc de la cititor si obiceiurile sale de lectura.
Realizarea proiectului
Conceptul grafic al ziarului a fost realizat intr-un timp foarte scurt, de doar 6 saptamani (de obicei, la un astfel de proiect se lucreaza cel putin 3 luni).
Cotidianul PDF
Obiectivele clientului – repozitionare si rebranding pentru un ziar fara mesaj clar; promovarea unui model corect de abordare jurnalistica, care sa atraga un public tanar si activ; contributie la crearea clasei de mijloc in Romania, prin combaterea stereotipurilor de gandire; cresterea numarului de cititori – au fost atinse la scurt timp dupa lansarea noului “Cotidianul”, pe 15 noiembrie 2004, si sunt consolidate acum prin munca intregii echipe de la “Cotidianul”.
Rolul meu, ca designer, a fost sa realizez trecerea de la broadsheet la formatul compact al ziarului, care raspunde foarte bine nevoii cititorilor de a gasi si consuma rapid informatia de care au nevoie. De asemenea, am creat noile elemente de identitate vizuala ale ziarului (de la logo si flag la elementele de ghidare) si template-ul publicatiei. Acestea fac din “Cotidianul” un ziar modern, accesibil, usor de citit, care tine cont de faptul ca timpul de citire si felul in care target-ului ii sint prezentate informatiile s-au schimbat fundamental in ultimii ani.