Ziarele din toata lumea trec in acest moment prin crize de identitate, provocate atat de concurenta altor medii (televiziune, internet), cat si de adecvarea la context si diferite tipuri de cititori. Timpul si obiceiurile de citire, ierarhizarea subiectelor in functie de criteriile de selectie ale publicului au devenit prioritare atunci cand creezi (sau recreezi) un ziar.
Un ziar pentru cititori
“Cotidianul” exista pe piata din 1991, iar anul trecut, in urma unui joint venture cu Academia Catavencu, a fost repozitionat si relansat, cu un concept editorial si grafic nou. Echipa Cotidianului a pornit in regandirea acestora de la focus group-uri si analize de piata, identificand ceea ce isi doresc cititorii – adica informatii clare si sigure, dar si punerea in context si explicarea consecintelor evenimentelor care au loc – si au transpus concluziile acestor studii in noul concept grafic si editorial.
Mai mic e mai prietenos
Prima schimbare vizibila pe care a suferit-o “Cotidianul” este formatul – care se inscrie in curentul global de trecere de la broadsheet (ziarele de dimensiuni mari), la formate mai mici: berliner (cum este “Evenimentul Zilei”, de exemplu) sau compact (“Jurnalul National”, “Cotidianul”).
Necesitatea trecerii la tipul acesta de format tine de ratiuni economice (un format mai mic implica cheltuieli mai mici) si de tendinta generala actuala, care a fost articulata luand in calcul viteza de citire a oamenilor si anumite obiceiuri (cum e cititul in autobuz sau metrou). Adecvarea la moment si la context este esentiala.
Pe prima pagina, de exemplu, cititorul trebuie sa simta imediat care sunt evenimentele cele mai importante, cu care el trebuie sa ia contact rapid. Un eveniment precum alegerea noului Papa trebuie sa-si gaseasca locul pe prima pagina, nu sa fie aruncat in interiorul ziarului, cum s-a intamplat in cazul multor ziare de la noi.
Cotidianul. Punct.
Elementul in jurul caruia se construieste identitatea vizuala a ziarului este flag-ul, zona care cuprinde titlul ziarului. Felul in care eu am scris titlul – Cotidianul. – nu doar ca atrage atentia si-l personalizeaza, dar vorbeste, din capul locul, despre grija pentru editare si pentru transmiterea corecta a informatiei (cand folosesti corect semnele de punctuatie, mesajul ajunge corect la receptor), despre tratamentul analitic al textelor si asumarea mesajelor si informatiilor din ziar. De asemenea, reflecta si ceea ce si-au propus cei de la “Cotidianul”, adica sa practice un tip de jurnalism corect, facut in respect pentru cititor, nu un ziar care sa serveasca vendetei politice sau narcisismului jurnalistilor.