• A doua cea mai mare provocare a inovatorilor sociali din România este lipsa unui cadru legislativ favorabil (31% din antreprenori), iar 20% văd ca obstacol principal lipsa de cunoștințe și experiență în măsurarea impactului social.
• Cu toate acestea, antreprenorii sociali sunt optimiști, creativi și conștienți de nevoia de a inova. • În 2018, Ashoka va selecta primii Fellows din România. Aceștia vor primi vizibilitate globală, co
nsultanță de business și scalare a impactului toată viața, dar și susținere financiară în primii 3 ani.
Ashoka Romania a lansat rezultatele Raportului Național despre Antreprenoriatul Social, realizat în parteneriat cu Red Bull Amaphiko. Acesta prezintă perspectivele a 40 dintre cei mai influenți inovatori sociali din țară.
„Antreprenorii sociali sunt persoane care găsesc soluții inovatoare la cele mai mari provocări ale societății: sociale, culturale, economice sau de mediu. În România, domeniul este la început de drum, iar practicienii se confruntă des cu bariere precum ambiguitățile sistemului legislativ sau lipsa resurselor financiare. Studiul nostru demonstrează faptul că acest context dificil nu îi descurajează, ba mai mult, îi motivează pe antreprenorii sociali să fie energici și creativi, să caute pe cont propriu soluții și resurse, să depășească barierele care le apar în cale. Antreprenoriatul social constituie o zonă cu potențial enorm încă nevalorificat, iar noi, Ashoka România, ne bucurăm să îi sprijinim pe acești antreprenori să aducă schimbarea de care țara noastră are nevoie.” – Corina Murafa, Country Director, Ashoka Romania.
Rezultatele studiului
Cum sunt antreprenorii sociali din România?
• Entuziasmați de posibilitatea de a experimenta;
• Pun accent puternic pe cercetare și testare;
• Conștientizează faptul că schimbarea pe care o generează este una cu impact pe termen lung și rezultate vizibile în viitorul îndepărtat;
• Solidari și deschiși la schimburi de experiență, în ciuda faptului că au experiențe diferite;
• Frustrați de cadrul legislativ existent, considerat ineficient sau chiar restrictiv (lipsesc prevederi importante), de lipsa susținerii din partea statului (financiar, legislativ), de agendele restrictive ale unor finanțatori, dar și de provocarea finanțărilor europene, percepute ca fiind folosite greșit, lipsite de coerență sau continuitate.
„Antreprenoriatul social într-un domeniu precum implicarea civică este un carusel din care te dai jos amețit, dar și plin de entuziasm. Cea mai mare provocare, dincolo de a găsi resursele financiare necesare, este aceea de a găsi echilibrul just între a acționa în regim de Breaking news ca un pompier și a lucra pe programe așezate. Ne hrănim însă entuziasmul din reacțiile tinerilor la proiectele de educație civică și din numărul tot mai mare de cetățeni care au chef de implicare. ” – Elena Calistru, Co-Fondator Funky Citizens
Cum arată ecosistemul antreprenoriatului social în România?
· Antreprenoriatul social din România este în stadiu incipient, declară majoritatea respondenților. Adesea, e descris ca fiind ambiguu sau chiar vulnerabil, parțial datorită lipsei cadrului legal;
· Se bucură de foarte mult potențial nevalorificat – o mare diversitate de idei, provocări, cauze ale problemelor sociale;
· Fragmentat datorită lipsei rețelelor funcționale între inițiative și a izolării acestora. În prezent, nu există rețele puternice care să promoveze inovația socială;
· Din punct de vedere geografic, Bucureștiul e perceput ca fiind zona cea mai dezvoltată, cu potențialul cel mai mare din România. Este urmat de marile centre urbane: Cluj, Iași, Timișoara. Zonele rurale sunt mult mai puțin dezvoltate, dar și ofertante pentru dezvoltarea de afaceri sociale, datorită lipsei infrastructurii;
· Zonele de nord-vest, vest și centru ale României sunt semnificativ mai dezvoltate decât restul țării.
Pentru realizarea studiului, Ashoka a derulat interviuri de profunzime cu 40 de antreprenori sociali, în perioada aprilie-iunie 2017. Dintre antreprenorii intervievați, 22 sunt femei iar 18 bărbați, și sunt activi în domeniul educației (6), mediului (5), sănătății (3), civic (6), transversal (6), industriilor creative (2), activării urbane (2), întreprinderilor sociale (6) și altele (3). Multe din persoanele intervievate sunt implicate în mai multe activități, fie în același domeniu, fie în altele.
Harta Inovatorilor Sociali
Ashoka a finalizat anul trecut Harta Inovatorilor Sociali din România, ce cuprinde principalii 932 de inovatori din domeniu. Harta trasează modul în care relaționează antreprenorii din diverse domenii sociale și ne ajută să înțelegem mediul în care activează.
Mediul antreprenoriatului social din România este compus din 53% femei și 47% bărbați, fiind singurul astfel de ecosistem din Europa în care femeile sunt mai numeroase decât bărbații.
17% din inovatori lucrează în domeniul incluziunii sociale, 17% în dezvoltare socio-economică, 16% în educație, 15% în implicare civică, 14% în domenii transversale și 7% în sănătate.
Despre Ashoka și Red Bull Amaphiko
Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și susținere a antreprenoriatului social și inovației sociale, clasată de NGO Advisor în primele 5 ONG-uri din lume. Ashoka este prezentă începând din 2017 și în România, unde își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare cetățean este un agent al schimbării, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale.
Red Bull Amaphiko este o platformă globală de susținere a antreprenorilor sociali, prin intermediul a diverse programe, cum ar fi Red Bull Amaphiko Academy, workshopuri dedicate de transfer de know-how și o comunitate online globală construită în jurul redbullamaphiko.com.
Partenerii de lansare ai Ashoka România sunt The Romanian American Foundation și Enel România.