În perioada 30 iunie-3 iulie Galeria Galateca găzduieşte operele a şase artişti români într-o expoziţie dedicată aniversării 50 de ani BMW M. #50MGalateca
Totul a început în 1972 cu o idee a unuia dintre cei mai influenţi manageri din istoria industriei auto, Bob Lutz, pe atunci şeful pentru marketing şi vânzări BMW. “O companie este ca o ființă umană. Atât timp cât face sport, este în formă, bine antrenată, plină de entuziasm și performanță”, era explicaţia lui Lutz. Aşa se înfiinţa BMW M.
La conducerea companiei a venit Jochen Neerpasch, găsind aici o expresie a creativităţii lui. A construit mai mult decât o companie dedicată motorsportului. Alături de modele legendarele precum BMW 3.0 CSL sau BMW M1, au apărut multe proiecte care au definit nu doar BMW, ci şi întreaga industrie auto. Aici se năşteau prima echipă importantă de juniori în motorsport, prima şcoală de pilotaj a unei mărci, primul program coordonat ştiinţific de pregătire fizică şi mentală pentru piloţi sau primele programe de merchandising din industrie. Tot BMW M a lansat în 1975 proiectul BMW Art Car, cea mai spectaculoasă întâlnire între lumea artei şi a maşinilor, cu cei mai mari artişti contemporani pictând automobile care au strălucit şi strălucesc în egală măsură în cursa de 24 de ore de la Le Mans, dar şi în cele mai renumite muzee de artă din lume.
BMW Motorsport s-a transformat în BMW M şi a creat o dinastie de maşini sportive care au făcut istorie pe circuite, au creat emoţie pe şosele, au inspirat vise şi au creat şi rămân etalon pentru o categorie specială de automobile, care combină performanţe de motorsport cu utilizarea zilnică.
În timp, BMW Art Cars a devenit o parte esenţială a unei tradiţii de peste jumătate de secol de proiecte culturale BMW. A marcat colaborări cu artişti precum Alexander Calder, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Robert Rauschenberg, Olafur Eliasson, Jef Koons sau John Baldassari. A inspirat mai departe emoţie pe circuite şi în muzee, a apropiat mereu lumea artei de motorsport. Frank Stella, pornind de la proiectul BMW Art Car, a construit prietenii speciale cu cei mari piloţi de curse ai vremii şi, inspirat de povestea tragică a faimosului pilot de Formula 1 Ronnie Peterson, i-a dedicat acestuia o serie de lucrări – Polar Coordinates -, unul dintre cele mai spectaculoase proiecte personale dedicate de un mare artist contemporan sincer, cu multă emoţie, lumii automobilului.
BMW M aniversează jumătate de secol de poveşti, emoţie şi aventuri printr-o colaborare fără precedent cu o galerie de artă locală – o expoziţie de lucrări dedicate BMW M, realizate de şase artişti, trei artişti plastici şi trei fotografi: Andra Mihai, Alex Mariş, Adrian Mitu, Radu Chindriş, Ciprian Mihai şi Dragoş Savu. Toţi au în comun pasiunea pentru lumea automobilului şi căutarea poveştilor despre experienţa de a conduce şi despre marcă. În egală măsură, fiecare are un stil personal şi clar definit, ceea ce construieşte o experienţă unică şi multifaţetată prin alăturarea de perspective artistice complementare.
Rezultatul este o colecţie unică de poveşti, o întâlnire fără precedent în România între artă şi o marcă de automobile. Andra se remarcă cu o explorare atentă a detaliilor, cu luni de muncă ascunse în spatele fiecărei lucrări de mari dimensiuni pentru un efect impresionant. Alex are un stil ludic, cald, cu primele modele ale mărcii aranjate în culorile M într-o serie de 10 lucrări interconectate. Adrian prezintă o instalație impresionantă, o explorare atent documentată a istorie M într-un set 10 panouri cu lucrări în contrastul cald de acuarelă şi cafea. Radu propune un set de 5 instantanee în care surprind detaliile BMW M4 Coupe, completate de comentariile pentru fiecare fotogarfie ale şefului de design BMW, Domagoj Dueck. Ciprian are o colecţie deosebită de fotografii BMW M surprinse de-a lungul anilor, în diverse proiecte – de la o aventură BMW M4 pe Transfăgărşan în 2014, la o excursie cu BMW X4 M în Portugalia. Dragoş Savu prezintă o colecţie foarte specială cu unele din cele mai valoroase modele BMW M realizate la BMW Classic.
Expoziţia “50 de ani BMW M” este găzduită de una dintre cele mai faimoase galerii de artă din Bucureşti, Galeria Galateca, pe Strada C.A. Rosetti 2-4. Se deschide joi, 30 iunie, cu vernisajul oficial care începe la ora 17:00, şi va primi pasionaţii până pe 3 iulie. Pe parcursul celor patru zile, cei şase artişti români vor fi prezenţi pentru a vorbi despre propriile creaţii şi experienţa explorării mărcii.
Programul expoziţiei este:
Joi 15:00–20:00.
Vineri 12:00–20:00.
Sâmbătă și duminică: 11:00–19:00.
Despre Galeria Galateca
GALATECA este unul dintre cele mai longevive spații culturale din București, născut din dorința și nevoia de a crea o platformă vie, versatilă, multifuncțională dedicată artei contemporane și designului, ideală pentru proiecte interdisciplinare. Este prima galerie privată din București cu un program multimedia național și internațional, cu un mix dinamic de concepte expoziționale, promovând artiști români și străini, artiști emergenți și multidisciplinari, artă și știință, eco-design, sustenabilitate în zona creativă, dar și proiecte curatoriale inovatoare. Are integrată și o galerie-magazin dedicată designului și comercializării obiectelor de artă complementare expozițiilor, denumit NeoGalateca. În 10 ani Galateca a devenit o referință, cu un portofoliu de sute de proiecte și expoziții originale, în armonie cu ceea ce se întamplă în lumea artistică internațională.
Despre artişti
Andra Mihai, Drea///M
Pastel, markere, creioane colorate, acrilic, 2017-2022
Andra are o legătură specială cu lumea automobilelor, construită în ani de dedicaţie, iar pictura a devenit, în cele din urmă, expresia acestei pasiuni. Prima întâlnire cu automobilul a fost când a putut conduce maşina tatălui ei, o Dacia 1300. A urmat o lungă călătorie de descoperire. În primul an de facultate, chiar dacă subiectele de studiu nu aveau legătură cu lumea automobilului, a început lucrul în service-uri auto, tocmai pentru a fi mai aproape de maşini. Aşa a putut înţelege mai bine această lume specială. Fără o pregătire formală, Andra desenează automobile de mai bine de 10 ani.
După primii cinci ani de experienţe autodidacte şi lucrul în service-uri auto, artistul tatuator Valentin Hriscu i-a fost mentor şi i-a influenţat profund stilul. Prima expoziţie a fost găzduită în urmă cu patru ani de dealerul BMW Automobile Bavaria Băneasa şi a fost inspirată tot de marca M. De atunci s-a dedicat picturii inspirate din lumea automobilului.
“Cel mai mult din tatuaje mi-a plăcut Trash Polka, un stil apărut de câţiva ani, care se foloseşte de alb, negru, griuri colorate şi rosu. Tot Vali m-a învăţat că fiecare tatuaj trebuie să aibă o poveste construită prin elementele sale grafice. Astfel am ajuns să creez un stil unic de desenat maşini în care combin stilul Trash Polka cu hiperrealismul, iar fundalul pune în valoare povestea subiectului. Dar pentru că fiecare povestea poate fi diferită, pentru că oamenii văd lucrurile diferit – este un exerciţiu personal de imaginaţie”, explică artista.
Alex Mariş, Primele zece modele BMW ///Motorsport
Vopsea acrilică, 2022
Alex desenează de aproape 20 de ani, pe hârtie sau digital, automobile. Tot despre maşini au fost şi studiile universitare – dorea să se înscrie la Autovehicule Rutiere, dar în cele din urmă a studiat Design Industrial la Universitatea Transilvania din Braşov. Acolo a făcut parte, timp de patru ani, din cea mai puternică echipă de Formula Student din ţară, o experienţă foarte valoroasă. În acest timp, s-a concentrat către instrumente digitale şi modelarea 3D şi a creat concepte auto care au atras atenţia în mediul online. Cel mai popular este Conceptul 1300, o restilizare a celebrei Dacia care a depăşit un million de vizualizări. Toate aceste experienţe l-au ajutat să devină un profesionist în lumea designului auto, este inginer conceptor caroserie în cadrul Groupe Renault.
Pasiunea pentru automobile, dar mai ales pentru istoria şi poveştile din spatele lor o exprimă de mai bine de cinci ani şi prin pictură. În ultimul an a început organizarea de expoziţii inedite în mici teliere de service, mai ales de automobile de epocă, o întâlnire perfectă cu arta şi poveştile lui.
“Îmi place libertatea pe care o oferă pictura pe pânză. Această tehnică îţi dă voie să faci greşeli după care să le corectezi şi te ajută cu vibraţia puternică a culorilor. Lucrările rezultate sunt unice şi, chiar dacă îmi doresc de mult timp să fac printuri cu unele dintre ele, originalele nu pot fi multiplicate. De asemenea, stropitul cu culori al pânzei, pe care nu l-am găsit în mediul digital până acum, oferă elementul pe care nu îl poţi controla în totalitate şi adaugă acel ceva picturilor”, povesteşte Alex despre arta lui.
Adrian Mitu, Motorsport Cafe
Acuarelă & cafea, 2022
Adrian nu conduce maşinile, dar le pictează cu foarte mult succes. Proiectele sale au ajuns să aibă recunoaştere internaţională şi să fie expuse în muzee de automobile din Statele Unite. Se mândreşte cu o colaborare de tradiţie cu Concursul de Eleganţă de la Sinaia, pentru care realizează acuarele cu toate automobilele înscrise şi imaginea afişului. Patru proiecte importante dedicate BMW şi două dedicate eroilor personali, Sir Stirling Moss şi Victor Rebengiuc, i-au definit stilul special – panouri mari pe care Adrian desfăşoară poveşti foarte consistente, pline de detalii şi nuanţe. Mai mult, proiectul dedicat celebrului pilot britanic i-a adus o invitaţie la acesta acasă şi şansa unei întâlniri cu adevărat speciale.
Un alt element distinctiv este că, pentru acuarele sale, Adrian foloseşte cafeaua ca un pigment care aduce căldură şi contrast faţă de culorile clasice, reci. Acum, Adrian primeşte comenzi din întreaga lume şi are multe lucrări care au fost comandate pentru sau de către diverse personalităţi din lumea auto şi colecţionari valoroşi de automobile de epocă.
“Am început povestea în pictură acum nouă ani printr-o schiţă în cafea şi acuarelă. I-au urmat mii de alte schiţe cu maşini. După un an s-au transformat într-un prim proiect. Acesta m-a tranaformat într-un automotive artist full time, iar de atunci propun către iubitorii de maşini poveşti exprimate prin serii de lucrări, bineînţeles pictate cu espresso şi acuarele. «Motorsport Cafe» este o altă poveste, unde caut să înţeleg evoluţia BMW M după 50 de ani şi, cel mai important, caut să împart aceste căutari pe hârtie şi cu pasionaţii din jurul meu.”
Ciprian Mihai, ///Moments
Fotografie, 2014 – 2022
Pasiunea pentru a fotografia maşini a început dinainte de vârsta minimă pentru a avea carnet de conducere. Prima dată a început cu fotografii la evenimente auto underground din Bucureştii anilor 2000. A urmat colaborarea cu www.voom.rovşi www.4tuning.ro şi afirmarea ca fotograf cu un stil unic. De-a lungul timpului a denţinut numai modele BMW, începând cu BMW Seria 3 a doua generaţie (E30), urmat de un BMW Seria 3 a patra generaţie (E46) şi acum un superb Seria 7 (E38). Începuturile lui Ciprian în lumea fotografiei sunt reflectate de pasiunea pentru pregătirea şi tuningul maşinilor pe care le deţine şi pentru proiectul “Low Society”. Acum, Ciprian a trecut dincolo de fotografia editorială şi face proiecte comerciale, fotografie publicitară pentru producători şi importatori auto din întreaga lume, bucurându-se de recunoaştere şi apreciere internaţională. Arta fotografică a lui Ciprian este definită şi de munca şi calitatea de postproducţie, dar şi de armonia culorilor şi luminii din fiecare cadru.
“Fotografiile mele au ca elemente principale dinamica, lumina, dar şi locaţiile reale în compoziţii sau în cadre singulare. Toate acestea sunt detalii ce consider că mă ajută într-un procent mare pentru a evidenţia formele maşinii. Poate să sune a reţetă simplă: adaugi lumină, controlez reflexiile, te joci cu culoare şi maşina de fum şi fotografia e gata. Este însă o tehnică pe care am format-o, am testat-o şi am învăţat-o în ultimii 10 ani, experimentând cu multe maşini spectaculoase. Reţeta este simplă, dar se referă la perseverenţă, la a investi în pasiunea ta, a fi deschis să munceşti şi să înveţi, an de an, pentru bucuria de a transmite ceva prin fotografiile tale. Sper că de această dată am reuşit să o fac într-un mod convingător.”
Dragoş Savu, Frag///Mente
Fotografie, 2014-2021
Dragoş trebuia să continue tradiţia familiei şi să fie profesor de matematică. A ales însă să se exprime prin imagini. Pasionat de munte şi drumeţii montane, a început cu fotografia de peisaje. De aici a venit şi prima fotografie publicată – era în 2001, pentru revista “Munţii Carpaţi”. Apoi a răspuns la un anunţ misterios în ziar: “Dacă ai ceva minte, o trusă foto şi eşti pasionat de maşini, vino să vorbim”. Aşa începea colaborarea cu Dan Beşliu şi Freelancer şi trecerea de la fotografia de peisaj la dinamica lume a motorsportului. “Aici am avut destul timp să învăț că o imagine bunicică făcută la timp e deseori mai fericită decât fotografia perfectă care a ratat publicarea.”
Dragoş construieşte fotografia “în aparat” şi lasă puţin pe seama postproducţiei. Fotografia lui se remarcă prin detalii şi încadrări surprinzătoare, foarte expresive. Una din expresiile cele mai interesante a acestei abordări este colaborarea cu Retromobil Club România pentru diferite evenimente, inclusiv renumitul “Concurs de Eleganţă de la Sinaia”, de unde Dragoş extrage fotografii pline de poveste cu arome istorice. Cu un portofoliu mare de colaborări, Dragoş a semnat ani buni şi pentru două dintre publicaţiile auto cele mai spectaculoase vizual din România – TopGear şi Supercar. Ultima avea să îi ofere şi bucuria primei fotografii publicate pe copertă – un cadru dinamic cu legendara Honda NSX, tras pe film.
“După diplomă, sunt matematician. După suflet, sunt fotograf. Am adunat 19 ani de fotografie de maşini, de sport, de presă, de stoc, de aventură şi de plăcere. Câteva dintre peisajele şi portretele mele au călătorit şi au fost premiate în saloane de artă fotografică din Austria, Germania, Spania şi România.”
Radu Chindriş, Dialog
Fotografie, 2021
Radu are o lungă colaborare cu reviste auto importante, dar are în portofoliu şi multe editoriale de fashion şi proiecte comerciale, inclusiv proiecte internaţionale pentru marca Porsche. Are o experienţă îndelungată cu reviste auto precum auto motor şi sport, AutoExpert, TopGear, 4x4Adventure, revista oficială a mărcii Porsche, Christophorus, sau spectaculoasele şedinţe foto cu ambrotipie pentru RacingWheels, o expresie a deschiderii lui pentru diverse forme de exprimare şi diverse tehnici de fotografie. Toate fotografiile lui Radu au un element comun – căutarea luminii perfecte, fie că este momentul magic al luminii calde de la apus care inundă totul cu culori mai puternice sau lumina cu accente puternice de studio.
La fel de variată este şi pasiunea lui Radu pentru automobile, împărţită între limuzine cu motoare mari şi automobile electrice. Deţine mai multe modele youngtimer cu motoare V8 (Audi, BMW şi Mercedes), dar îşi doreşte o limuzină cu un V12 veritabil. De jumătate de an se bucură de un model electric BMW i3, cu care a parcurs deja mai bine de 20.000 km.
“Fotografia înseamnă scriere cu lumină”, explică Radu, care este mereu în căutarea luminii perfecte şi profită la maximum de acele momente ale zilei când lumina se aşază perfect pentru fiecare cadru. “Fotografia mă defineşte, trăiesc şi respir prin obiectiv. Când totul funcţionează perfect şi astrele se aliniază, subiectul mă inspiră şi simt momentele care fac fotografia specială. Este vorba despre trăiri, nu despre raţiune. Un motor pe benzină geme, nu urlă. Deschizi geamul şi scoţi mâna să atingi asfaltul. Poate că nimic din toate astea nu e posibil sau real, dar eu aşa îmi imaginez, aşa visez.”