Mondelēz International a lansat anul acesta raportul State of Snacking: Future Trends, care prezintă macrotendințele în următorii 10 în rândul consumatorilor și care modelează viitorul snacking-ului.
Macrotendințele includ:
- schimbarea peisajului demografic;
- stiluri de viață din ce în ce mai fluide;
- impactul imperativ asupra oamenilor și al planetei;
- omniprezența sănătății și a stării de bine;
- revenirea economiei experienței.
State of Snacking: Future Trends este rezultatul colaborării între Mondelēz International și Food Institute, Euromonitor, Kantar, Mintel și NextAtlas.
1. Schimbarea peisajului demografic
Lumea se confruntă cu o schimbare demografică fără precedent. Sunt mai mulți vârstnici, tineri, persoane singure și noi consumatori din clasa de mijloc decât oricând înainte. Aceste schimbări profunde vor avea un impact asupra multor aspecte ale vieții, inclusiv asupra modului în care oamenii mănâncă și iau gustări.
Persoanele de peste 60 de ani sunt active din punct de vedere fizic, implicate social și din ce în ce mai familiarizate cu mediul digital: 51% dintre acestea fac cumpărături online cel puțin o dată pe lună și 42% au jucat jocuri video online cel puțin o dată. Răsfățul rămâne un considerent important în alegerea gustărilor, 68% dintre consumatorii cu vârsta peste 58 de ani luând gustări pentru a se răsfăța sau a se recompensa. Acest grup de vârstă dorește alimente care să susțină sănătatea și un stil de viață activ, punând în centrul atenției opțiunile de alimentație echilibrată. În plus, două treimi dintre consumatorii maturi iau în considerare obținerea dozei zilnice recomandate de vitamine și minerale, ceea ce contribuie la popularitatea nutriției funcționale.
Clasa de mijloc care locuiește în orașe, tânără și în creștere rapidă, din economiile în curs de dezvoltare, va impulsiona și mai mult accentul pe sustenabilitate, pe o alimentație echilibrată, preparate și arome locale pentru a răspunde nevoilor diverse ale acestui segment de consumatori în expansiune rapidă.
Schimbarea componenței familiei are un impact asupra alegerilor privind stilul de viață, condițiile de trai și, prin urmare, consumul de alimente și obiceiurile alimentare.
Gospodării mai mici și gospodării formate dintr-o singură persoană vor continua să stimuleze cererea de porții unice și opțiuni alimentare ușor de preparat.
Gospodăriile multigeneraționale și gospodării comune vor favoriza pachetele mai mari și opțiunile care să satisfacă o varietate de nevoi și preferințe alimentare.
În condițiile în care migrația globală se intensifică, secțiunile internaționale din supermarketuri și magazinele alimentare cu specific cultural își vor extinde oferta de ingrediente și produse alimentare aduse din toate colțurile lumii, gustările vor prezenta o varietate mai mare de gusturi globale și arome, iar restaurantele vor încorpora din ce în ce mai mult bucătăriile și feluri de mâncare internaționale în meniurile lor.
Pe măsură ce Generația Z și Generația Alpha devin consumatori globali, valorile și preferințele lor vor influența în mod semnificativ piețele de alimente și de gustări. Un accent mai puternic pe sustenabilitate și pe producția etică va deveni normă, iar o varietate mai mare de arome și bucătării globale vor atrage gusturile multiculturale diverse ale tinerilor consumatorilor. Tinerii din aceste generații au o abordare pragmatică, se uită la accesibilitatea produsului, dar în același timp își doresc să se răsfețe.
2. Stil de viață din ce în ce mai fluid
Snackification crește cererea de produse de snacking care oferă un echilibru între comoditate, gust și valoare nutritivă. Având în vedere că mâncatul rapid, la îndemână, în mișcare devine din ce în ce mai popular, un profil nutrițional echilibrat, un ambalaj potrivit pentru persoanele în mișcare, o experiență de consum care nu creează dezordine, precum și opțiuni la îndemână cu privire la porții vor deveni caracteristici esențiale pentru produsele sub formă de gustări pe care consumatorii le consumă în locul meselor principale.
Snackification duce la creșterea popularității produselor care au un profil nutrițional mai echilibrat, oferind nu numai sațietate, ci și hrană. De exemplu, batoanele pentru micul dejun pe bază de musli și granola au devenit alternative populare la mesele tradiționale de mic dejun, în timp ce gustările proteice și paharele cu supele ready to eat sunt produse populare pentru prânz și cină. 6 din 10 consumatori au declarat că preferă mai multe mese mici pe parcursul zilei, în comparație cu câteva mese mari.
Prin inovații în domeniul logisticii și al gestionării aprovizionării, principalii retaileri vor continua să îmbunătățească modelele de livrare rapidă.
52% dintre consumatorii globali consideră că este important să aibă produse și servicii care le pot anticipa nevoile.
Smartificarea și automatizarea promit schimbări radicale în activitățile de marketing din industria bunurilor de consum ambalate, inclusiv a alimentelor și a gustărilor. Pe măsură ce asistenții personalizați de inteligență artificială devin mai capabili și mai autonomi, sarcinile de rutină, cum ar fi mersul la cumpărături, le vor fi delegate din ce în ce mai mult. Acest lucru va necesita strategii de promovare care să fie eficiente nu numai pentru oameni, ci și pentru algoritmii AI.
3. Impactul imperativ asupra oamenilor și al planetei
63% dintre consumatorii globali caută gustări care să minimizeze impactul asupra mediului înconjurător, iar 82% sunt dispuși să plătească mai mult pentru ambalaje sustenabile. Ambalajele alimentare ecologice devin un factor din ce în ce mai important pentru sustenabilitatea globală și pentru menținerea relevanței pe piață și a loialității față de brand. Cu toate că multe companii și-au exprimat obiectivele în materie de ambalaje durabile, tranziția la nivelul întregii industrii va necesita timp. În ciuda barierelor legate de costuri și de calitate, industria alimentară se îndreaptă din ce în ce mai mult către utilizarea de ambalaje complet reutilizabile, reciclabile sau compostabile.
În anii următori, reducerea risipei alimentare, determinată de atenția sporită a consumatorilor și de politicile de reglementare, va avea un efect pozitiv asupra amprentei de mediu a industriei, ducând la o utilizare mai eficientă a resurselor. Se va înregistra o proliferare a soluțiilor inovatoare de combatere a risipei alimentare, inclusiv tehnologii noi de conservare și reciclare.
Consumatorii caută alternative mai sustenabile și mai etice, iar alimentele pe bază de plante sunt în centrul atenției lor; 66% consideră că gustările pe bază de plante sunt mai bune pentru viitorul planetei.
4. Sănătate și stare de bine
Îmbunătățirea cunoștințelor în domeniul nutriției va ajuta consumatorii să facă alegeri în cunoștință de cauză, pe baza nevoile și preferințele lor individuale. Acest lucru va consolida accentul pus pe diete mai sănătoase și mai echilibrate și va conduce la popularitatea dietelor funcționale și personalizate.
43% dintre consumatorii globali verifică ingredientele produselor în timpul cumpărăturilor, iar 42% iau gustări pentru a avea grijă de corpul lor și de nevoile nutriționale.
Cele mai recente progrese în prelucrarea și formularea alimentelor, cum ar fi microîncapsularea, nanotehnologia, fermentarea și proteinele vegetale și alternative, vor extinde gama de produse nutriționale funcționale și au potențialul de a le îmbunătăți eficacitatea.
Îmbunătățirea cunoștințelor nutriționale va duce la o înțelegere mai holistică a sănătății, în care bunăstarea mentală, emoțională și fizică sunt interconectate, iar răsfățul conștient este din ce în ce mai mult privit nu ca un exces, ci ca parte a unui stil de viață echilibrat și împlinit.
70% dintre consumatori preferă porții mici dintr-o gustare de răsfăț în locul unor porții mai mari cu conținut scăzut de grăsimi sau de zahăr. Acest lucru subliniază popularitatea tot mai mare a unui răsfăț mai conștient și mai permisiv, îndepărtându-se de ideea că răsfățul este o plăcere vinovată.
74% dintre consumatori spun că și-ar dori să aibă gustări adaptate în mod specific nevoilor lor personale de sănătate și nutriționale.
5. Economia experienței
74% dintre consumatori spun că noutatea combinațiilor de arome și texturi este importantă atunci când aleg o gustare. Astfel, dorința consumatorilor de a avea experiențe senzoriale inedite va impulsiona și mai mult inovația în ceea ce privește profilurile aromelor, ingredientele și prezentarea produselor. Cele mai recente evoluții în tehnologia alimentară au potențialul de a aduce ingrediente, arome și senzații gustative complet noi în rândul populației.
Pe măsură ce acești factori vor crește în importanță în viitor, vor continua să stimuleze expansiunea segmentului premium și artizanal în cadrul produselor alimentare și al gustărilor. Nutriția personalizată are potențialul de a stimula și mai mult creșterea segmentului de alimente și gustări premium, răspunzând nevoilor consumatorilor preocupați de sănătate.
Consumatorii moderni caută să afle care este misiunea socială a unui brand. Aproximativ 43% dintre consumatorii de la nivel global fac efortul de a cumpăra produse de la companii care susțin cauze la care țin.
Progresele tehnologice vor îmbunătăți și mai mult povestea brandurilor, făcând-o și mai experiențială, interactivă, imersivă și personalizată. Aceasta va fi adusă la viață de realitățile virtuale și augmentate și va fi profund personalizată prin utilizarea omniprezentă a algoritmilor avansați de inteligența artificială, sporind conexiunea cu brandul. Poveștile autentice, orientate spre o cauză socială și de mediu, vor rămâne esențiale pentru viitorii consumatori.
68% dintre consumatorii de la nivel global caută adesea gustări care le amintesc de copilărie sau de experiențe trecute. În contextul unui mediu din ce în ce mai volatil, mai nesigur și mai complex și în condițiile în care, în medie, generațiile mai tinere se simt mai nostalgice, escapismul și nostalgia vor continua să câștige popularitate în rândul consumatorilor care tânjesc după vremuri mai simple. În viitor, vor exista mai multe mărci de patrimoniu și francize care vor reveni cu succes în mod permanent sau sub formă de ediții limitate.
81% dintre consumatori la nivel global sunt dispuși să plătească mai mult pentru experiențe de cumpărături. În viitor, integrările tehnologice imersive, cum ar fi meniurile AR și explorarea prin intermediul VR, ar putea deveni larg răspândite. De asemenea, magazinele de vânzare cu amănuntul ar putea prezenta în cele din urmă medii multisenzoriale cu afișaje interactive 3D pentru a permite clienților să cunoască povestea din spatele alimentelor, cum ar fi originea și profilurile de sustenabilitate, într-un mod imersiv și captivant.
Raportul poate fi accesat aici: https://www.mondelezinternational.com/assets/stateofsnacking/2023/2023_MDLZ_stateofsnacking_future_trends_report.pdf.