Fără doar și poate anul trecut a fost unul plin de provocări, de situații inedite, care i-au forțat pe cei mai mulți antreprenori să ia decizii radicale și să inoveze în mod constant. Nu a fost, însă, numai o perioadă grea, ci și una care s-a lăsat cu multe învățăminte. Iată cinci provocări povestite de Andreea Strugaru, Managing Partner și Director de Marketing la compania KADRA, și lecțiile învățate în urma lor.
Provocarea 1: S-a insinuat o situație de o noutate extraordinară, în care nu am știut ce se va întâmpla a două zi, următoarea săptămână, lună și chiar luni. În această situație, business-ul trebuie totuși condus.
Lecția: În orice business trebuie să fii pregătit pentru situația în care niciun plan nu mai stă în picioare. Nu că ar fi vreun mare înțelept, dar acum înțeleg perfect ce a vrut să spună Mike Tyson cu „toți au un plan, până când primesc un pumn în gură.”
Provocarea 2: În situații de impredictibilitate totală pentru care nu s-a inventat încă un manual de instrucțiuni, oamenii din echipa vor răspunsuri ferme la întrebările care îi macină.
Lecția: Orice organizație are nevoie de un leader a cărui treabă este să-și păstreze cumpătul și să aibă grijă pe cât posibil de oameni. Totuși, dacă nu există răspunsuri, grijă nu înseamnă să te faci că le cunoști doar de dragul de a liniști spiritele, ci să spui oamenilor tot ce știi, dar să recunoști că nu știi tot.
Provocarea 3: În situațiile extreme, chiar dacă barca este plină de oameni, nu toți oamenii doresc să tragă la vâsle.
Lecția: Să transformi fiecare om din echipa într-unul real angajat la îndeplinirea misiunii companiei este un obiectiv strategic.
Provocarea 4: Să-ți aduci aminte cum se face business într-un start-up și să poți opera în condiții de flexibilitate maximă cu o organizație de peste 80 de oameni și un sistem care a devenit ușor rigid.
Lecția: Nu uita niciodată cum ai început. În orice moment poate fi cazul să trebuiască să-ți sufleci mânecile din nou.
Provocarea 5: Când ani de zile business-ul se dezvoltă în fiecare an în parametri pe care i-ai stabilit, entuziasmul crește și singura varianta pe care o vezi și o poți înțelege este cea de creștere. După perioade lungi de acest gen, cumva, simțurile adorm. Când s-au instituit primele măsuri de limitare a pandemiei și a devenit evident că treaba e serioasă, m-am simțit ca și când ar fi bătut un clopot imens lângă urechea mea, în timp ce eu dormeam. Noroc că adrenalina mi-a ascuțit reflexele, are și stresul rolul lui în business.
Lecția: Nu te culca pe o ureche atunci când lucrurile merg bine! În orice moment se poate întâmpla ceva care te poate scoate brutal din zona de confort.