375 de elevi din 13 orașe din țară urmează, de la începutul anului 2018, cursul LEADERS Explore pentru liceeni, un program național prin care aceștia învață să devină liderii comunităților din România. Desfășurat de Fundația LEADERS, cursul folosește comunitățile locale ca element de învățare, iar modulul de echipă a însemnat că grupe de 8-9 elevi au realizat proiecte cu impact direct asupra vieții orașului în care locuiesc.
Elevii din București, Iași, Cluj-Napoca, Timișoara, Ploiești, Oradea, Brașov, Moreni, Videle, Moinești, Constanța, Pitești și Câmpina au pus în practică ce au învățat în cadrul LEADERS Explore și au transformat în realitate 30 de proiecte gândite pentru rezolvarea unor puncte vulnerabile din comunitățile în care locuiesc.
Aceștia au curățat o zonă din Oradea, au organizat un târg de voluntariat, au recreat prin tehnologia Virtual Reality mai multe clădiri din Ploieștiul istoric, au organizat mai multe conferințe de orientare în carieră, au pornit dezbateri și discuții pe diferite subiecte apropiate lor, au organizat cursuri de educație non-formală pentru elevi, au creat o comunitate de oameni care să facă schimb de cărți, au realizat o platformă de promovare a cursurilor de dezvoltare personală, au organizat întâlniri prin care tinerii să interacționeze față în față cu alte persoane de vârsta lor, au pictat trotuarele din Timișoara cu mesaje motivaționale, au făcut o expoziție cu lucrări ale unor tineri artiști, au pus în scenă un spectacol de teatru pentru copiii de la secția de oncologie a Spitalului Clinic de Urgență pentru copii „Maria Sklodowska Curie”, au renovat o bibliotecă și au realizat o pagină de Facebook prin intermediul căreia promovează prin montaje video evenimentele care au loc în comunitate, printre altele.
“Leaders Explore adună experiența a 18 ani de transformare a peste 6000 de liceeni în lideri ai generației lor, din peste 70 de comunități. Ne bucurăm că am putut transfera acest know-how liceenilor din aceste treisprezece comunități și că am putut să îi ajutăm să-și răspundă la întrebări importante, precum: cine sunt, unde vreau să ajung și cum fac asta? Acum, suntem încântați să vedem că timpul investit în ei se reflectă, dincolo de schimbările vizibile din ei, în proiecte pentru dezvoltare comunitară. Credem cu adevărat ca liderii sunt cei care fac lucrurile să se întâmple, iar exploratorii din acest an au demonstrat că vor și pot demara proiecte pentru un viitor mai bun.”, declară Beatrice Alexandrescu, Project Manager Leaders Explore, Fundația LEADERS.
“Acest program mi-a oferit ocazia să descopăr și să înțeleg mai bine lumea înconjurătoare, dar cel mai important, m-a ajutat să mă descopăr pe mine. Toate activitățile, lecțiile și interacțiunile mi-au inspirat spiritul de explorator, fiecare sesiune reprezentând o nouă provocare să ies din zona de comfort și să invăț lucruri noi. În acestă aventură am fost înconjurată de oameni minunați, am legat prietenii strânse și este cu siguranță una dintre cele mai frumoase experiențe.” a declarat Mara Culdă, Explorator București și elevă în clasa a XI-a la Colegiul Național “Gheorghe Lazăr”, București.
Cei 375 de elevi au fost selectați din peste 3750 de aplicații, pentru a participa la cele patru sesiuni de curs de-a lungul anului, prin care află ce valori au, care le sunt punctele forte, ce îi motivează și care este rolul potrivit pentru ei. La sfârșitul programului, elevii primesc certificarea LEADERS Explore, primul nivel în leadership oferit de organizație, ce atestă competențele dobândite: autocunoaștere, lucru în echipă și gândire în perspectivă. Programul se va încheia în luna decembrie, când elevii vor participa la o ceremonie de absolvire, alături de părinți și prieteni.
LEADERS Explore este singurul program din România care completează cei patru ani de învățământ formal din perioada liceului cu un an de educație non-formală. Toată experiența se desfășoară în mod aplicat, folosind comunitatea ca un cadru de învățare: liceeni descoperă nevoile din comunitate prin realizarea de interviuri pe stradă, interacționează cu autoritățile locale, desfășoară proiecte în comunitate.