Claudia Doanţă
Senior Account Executive www.chelgate.ro
V-ati gandit vreodata cum s-ar comporta Dr. House din binecunoscutul serial cu acelasi nume daca ar avea un job in PR? Cum ar discuta el cu clientii, furnizorii sau cum ar face follow-up pentru o conferinta de presa? Sau, cum ar gestiona o situatie de criza in modul lui original? Doar ca exercitiu de imaginatie si tot e interesant sa va ganditi la lucrul acesta.
Cu siguranta ca personajului sarcastic din serialul cu acelasi nume nu i s-ar potrivi deloc o pozitie de specialist relatii publice unde ar trebui sa dea dovada de empatie si diplomatie. Cu toate acestea, am gasit cateva vorbe de duh rostite de fascinantul personaj de-a lungul serialul care sunt perfect valabile si in domeniul PR-ului.
A sti e intotdeauna mai bine decat a nu sti
Informatia este esentiala in PR, nu iti poti permite luxul de a rata vreo informatie sau de a-i spune clientului “dar n-am stiut ca…”. Inainte de a incepe implementarea unei actiuni trebuie sa te asiguri ca ai toate informatiile, ca nu ti-a scapat niciun detaliu, oricat de mic. Un specialist in relatii publice trebuie sa stie sa reactioneze cu promptitudine la orice ce se intampla, sa vina cu solutii la orice problema, iar pentru aceste lucruri are nevoie de informatii. Meseria lui este sa caute, sa se informeze, sa intrebe si sa reactionezi rapid, in caz contrar clientul nu va fi multumit de activitatea sa si isi va cauta alti consultanti care au inteles mai bine ca e intodeauna mai bine sa stii ceva decat sa nu stii.
Nu am incredere in cineva care nu recunoaste ca poate gresi
Oamenii gresesc, e firesc. Din pacate greselile oamenilor de PR ies mai mult in evidenta decat cele ale altor profesionisti. Nu e un capat de tara daca ai facut o greseala fata de un client, insa este inadmisibil sa nu recunosti acest lucru, sa incerci sa te justifici, sa dai vina pe altii, sa faci orice doar ca sa scapi basma curata. Decat sa continui sa te scuzi si sa incerci sa-ti dovedesti nevinovatia, mai degraba recunosti greseala facuta si ii oferi clientului solutii pentru a o remedia. Cu siguranta ca el va aprecia acest lucru si nu-i va mai da atat de mare importanta greselii, daca vede ca lucrurile se pot remedia si tu ii demonstrezi ca poti face acest lucru. In plus, nu-si va pierde increderea in tine chiar daca ai gresit. In schimb, daca tot incerci sa te scuzi si nu-ti asumi responsabilitatea, cu siguranta ca nimeni si nimic nu-ti mai poate recastiga increderea clientului.
E usor sa fii dragut cu oamenii pe care ii placi, dar sa fii dragut cu oamenii pe care ii detesti… asta e un adevarat talent
Dupa parerea mea una dintre calitatile cele mai importante ale unui om de PR este sinceritatea. Acest lucru nu inseamna ca trebuie sa spui in dreapta si stanga tot ce crezi fara sa te gandesti la consecinte. Ma gandesc, mai degraba, la capacitatea de a comunica si relationa cu oamenii care nu-ti plac fara a fi ipocrit. Nu ne pot placea toti oamenii si nu putem fi placuti de toata lumea. Cu siguranta ca sunteti nevoiti sa lucrati la un moment dat cu persoane care nu va plac, dar cu care trebuie sa pastrati o relatie profesionista si normala. Nu incercati sa fiti excesiv de amabili, nu spuneti lucruri pe care nu le simtiti doar de dragul de a le spune. Celalalt va simti care sunt parerile voastre adevarate si veti crea tensiuni. Puteti fi amabili si politicosi si cu oameni care nu va plac fara sa va prefaceti. Talentul adevarat al unui PR este capacitatea lui de a empatiza cu ceilalti, de a descoperi partile bune chiar si ale oamenilor care nu-i plac si de a identifica o cale de a comunica cu acestia. E foarte simplu sa fii ipocrit si sa incerci sa-l convingi pe celalalt de intreaga ta simpatie, dar vei reusi doar sa-ti creezi o imagine nefavorabila in ochii acelei persoane si, mai mult ca sigur, sa generezi o relatie tensionata cu aceasta.
Claudia Doanţă
Claudia Doanță este Senior Account Executive Chelgate România din septembrie 2010, fiind implicată în organizarea de evenimente şi campanii ale Reprezentanţei Comisiei Europene în România. În prezent este coordonator pe partea de organizare şi moderator de dezbateri în cadrul campaniei de informare în şcoli şi licee "Europa, casa noastră". Claudia este absolventă de Relaţii Internaţionale şi Studii Europene şi are un Masterat în Comunicare şi Relaţii Publice în cadrul SNSPA.
Pe PRwave Claudia a mai scris:
- Primii pasi catre un brand personal de succes
- Strategia de PR – un must-do pentru organizatiile non-guvernamentale
- Cum ne influenteaza emotiile performanta in activitatea de relatii publice?
- Implementarea campaniei de PR: intre "control freak" si spontaneitate
- PR-ul: intre glamour si stres