Bucureşti/München. Originalul în segmentul premium de automobile mici a ajuns la a 60-a aniversare – dar este mai tânăr ca niciodată. Acum 60 de ani, mai exact la 26 august 1959, British Motor Corporation (BMC) a prezentat cu mândrie rezultatul activităţii sale de dezvoltare pentru crearea unui automobil compact nou şi revoluţionar. Într-adevăr, publicul a putut să admire de la început nu mai puţin de două modele noi: Morris Mini-Minor şi Austin Seven, pentru cele două mărci care stăteau în spatele British Motor Corporation format în 1952. Această dublă premieră a două maşini cu patru locuri aproape identice a putut fi atribuită la acea vreme gamei largi oferită de BMC pe piaţă, dar a marcat şi un moment important în industria auto.
Mult spaţiu interior cu dimensiuni exterioare minime, locuri pentru patru pasageri, caracteristici dinamice impecabile, economie superioară de combustibil şi un preţ foarte accesibil – tocmai aceste lucruri au reprezentat cerinţele pe care creatorul Mini, inginerul şi designerul auto Alec Issigonis, le-a primit de la conducerea BMC. Iar ideile geniale pe care le-a implementat în dezvoltarea acestei maşini cu două uşi pentru o familie de patru persoane aveau să transforme modul, în final, întreaga idnustrie auto. La renaşterea brandului odată cu lansarea MINI pe piaţă în 2001, principiul aplicat cu succes cu 60 de ani în urmă şi-a dovedit valoarea din plin: un concept superior este întotdeauna convingător în numeroase variante şi interpretări. În prezent, filozofia MINI este reflectată în întreaga gamă de modelele: MINI Hatch cu trei şi cu cinci uşi, dar şi MINI Cabriolet, MINI Clubman şi MINI Countryman şi, în curând, pentru MINI Cooper SE cu propulsie integral electrică. Toate acestea îşi dovedesc calităţile individuale şi caracterul unic, în timp ce, la interior, sunt unul şi acelaşi automobil: un MINI.
Chiar de la început, primele broşuri de vânzări ce prezentau cu mândrie Morris Mini-Minor au subliniat orientarea clară şi fermă a maşinii spre viitor. Dar în ce măsură aceste afirmaţii aveau să fie confirmate peste ani, nimeni nu ar fi putut să anticipeze. Astăzi, 60 de ani mai târziu, ştim că doar foarte puţine concepte auto au supravieţuit o aşa lungă perioadă de timp şi că nici unul dintre acestea nu s-a transformat vreodată într-o gamă atât de largă de variante precum Mini.
Unul dintre motivele pentru acest succes remarcabil a fost faptul că, de la început, Mini a îndeplinit toate cerinţele vremurilor sale, în timp ce oferă şi alte calităţi. Cu o lungime de doar 3,05 metri şi un preţ de vânzare cu amănuntul de 496 de lire sterline, Mini a fost pur şi simplu perfect pentru spaţiile de parcare mici şi bugetele reduse. Prin calităţile sale dinamice şi caracterul fermecător al proporţiilor sale, Mini a fost şi de mare interes pentru cei care căutau nu doar dimensiuni compacte şi economie superioară, ci şi performanţe sportive în special în viraje, cât şi un stil individual pe şosea.
Această combinaţie de calităţi diferite rămâne la fel de populară şi în prezent, cu un concept mai tânăr ca niciodată. Actualul MINI combină designul clasic cu tehnologii sofisticate BMW Group, eficienţă fără egal cu performanţe dinamice unice în segment, valoarea reziduală ridicată şi posibilităţi de personalizare fără precedent.
Mai spaţioase, mai puternice, mai sofisticate, mai versatile: primele variante ale clasicului Mini
Prin lansarea versiunii clasice Mini, Alec Issigonis, creatorul acestui automobil unic, şi-a îndeplinit în mod clar misiunea. Morris Mini-Minor şi Austin Seven, fabricate în locaţii diferite şi cu diferenţe de design minime – grila radiatorului, capacele roţilor şi culoarea caroseriei, au fost alimentate de un motor cu patru cilindri, montat transversal în faţă, care oferea o putere maxima de 34 CP la o capacitate de 848 cmc.
Performanţa ambelor modele a fost identică, aşa cum era şi capacitatea portbagajului – 195 de litri. Toată lumea a fost încântată de spaţiul generos disponibil, de motoarele eficiente, dar puternice, ţinuta de drum bună şi suspensia confortabilă pe care acest automobil nou o oferea. Dar Issigonis privea deja mult spre viitor – şi nu era singurul.
Încă din 1960, BMC a adăugat un Mini Van lângă clasicul Mini. Apoi, pornind de la această structură de van cu panouri laterale închise, BMC a introdus o versiune Estate cu geamuri de sticlă rotunde, dar şi două uşi în spate, la fel ca la versiunea Van.
Asemenea limuzinelor, această variantă de caroserie a fost promovată ca Morris Mini-Traveler şi Austin Seven Countryman cu exact aceleaşi caracteristici tehnice. Iar în 1961, potenţialul clasicului Mini a devenit clar o dată pentru totdeauna, anul începând cu introducerea celui mai mic vehicul utilitar, Mini Pick-Up. Doar o jumătate de an mai târziu, alte două Mini, de data aceasta la limita superioară a gamei, au văzut lumina zilei: Wolseley Hornet şi Riley Elf.
O variantă foarte specială, destinată mai mult decât oricare alta pentru a crea legenda clasicului Mini, şi-a făcut apariţia în a doua jumătate a anului: Mini Cooper. John Cooper, celebrul inginer şi producător de maşini sport, era deja un prieten apropiat al lui Alec Issigonis şi a recunoscut imediat potenţialul sportiv al acestui automobil mic nou, atunci când primele prototipuri au apărut pe circuit. Aşa că a primit undă verde de la conducerea BMC pentru a dezvolta o serie mică de 1.000 de unităţi Mini Cooper, care dispunea de motor cu capacitatea extinsă la un litru şi care oferea un maxim de 55 CP.
Răspunsul la această maşină, care a intrat pe piaţă în luna septembrie 1961, a fost pur şi simplu euforic, cu o singură solicitare suplimentară din partea pasionaţilor de pretutindeni: şi mai multă putere! Aşadar, Issigonis şi Cooper au mărit capacitatea motorului la 1.071 cmc, ridicând puterea la 70 CP.
Acest lucru a făcut ca Mini Cooper S să fie un performer excepţional nu numai pe şosea, echipajul britanic Hopkirk Paddy – Liddon Henry pilotându-l spre victoria la clasă în Raliul Monte Carlo din 1964, marcând începerea unei serii fără egal de succese remarcabile în motorsport, cu un total de trei victorii în cel mai disputtat raliu al vremii. Remarcabil este că una din primele victorii pe scena internaţională a fost a echipajului feminin Pat Moss – Ann Riley în Raliul Lalelor (Olanda, 1962). Accesibil şi rapid, Mini se doveda un automobil sportiv foarte apreciat. În aprilie 1968, Niki Lauda a participat la prima sa cursă de coastă la volanul unui Mini, cu care a obţinut locul secund. După doar două săptămâni, avea să vină şi prima victorie, ce anunţa o carieră promiţătoare pentru viitorul campion mondial. Asemenea lui Niki Lauda, Graham Hill, Jackie Stewart, John Surtees, Jochen Rindt şi James Hunt sunt doar câţiva dintre campionii mondiali de Formula 1 care şi-au trăit prima experienţă competiţională la volanul unui Mini clasic.
Versatilitate la cote maxime: de la Mini Moke la Mini Clubman
În august 1964, BMC a prezentat încă o versiune a clasicului Mini, concepută iniţial pentru utilizare în armată: Mini Moke, o decapotabilă cu patru locuri, multilaterală şi destinată să rămână timp de patru ani pe listele de preţuri.
“Caroseria” acestei maşini unice a fost gândită în special pentru scopuri practice, cu podea cu praguri laterale largi, tip box, împreună cu compartimentului motorului şi parbrizul. În caz de ploaie, un soft top rabatabil, denumit corespunzător “ragtop”, încerca să ofere o anumită protecţie. Prin utilizarea trenului de rulare şi a caracteristicilor tehnice ale Mini-ului “obişnuit”, Mini Moke a a fost primit cu interes în special în regiunile scăldate de soare din SUA şi Australia. Îm 1967 venise momentul unei modernizări temeinice a clasicului Mini, maşina primind un motor mai puternic, care oferea 38 CP la o capacitate de extinsă la 998 cmc.
Doi ani mai târziu, Mini Clubman s-a alăturat gamei ca model uşor mai mare, cu o parte frontală oarecum diferită faţă de cea a clasicului Mini. Într-adevăr, acest model era mai lung cu aproape 11 cm faţă de original, versiunea Estate ce înlocuia Morris Mini-Traveler şi Austin Seven Countryman măsurând exact 3,4 metri, în timp ce lăţimea, înălţimea şi ampatament au rămas neschimbate. În acelaşi timp, Mini Cooper a fost scos din producţie, fiind înlocuit cu vârful gamei Clubman, Mini 1275 GT, care dezvolta 59 CP dintr-un motor de 1,3 litri. O serie de alte detalii au fost modificate în 1969, geamurile faţă glisante, tipice pentru versiunea Mini clasică de al început, fiind înlocuite la toate modelele de geamuri ce erau coborâte prin macara, balamalele uşilor, dispuse la exterior, au fost mutate în interior, iar logoul “Mini” specială era prezentă acum pe capota compartimentului motor.
Eternul Mini clasic şi revenirea Mini Cooper
Numeroase versiuni speciale ale clasicului Mini aveau să fie prezentate constant de la jumătatea anilor ’70. Sursele de inspiraţie erau multiple, dar păstrau un spirit pur britanic, multe purtând numele cartierelor sau a unor regiuni londoneze – Mayfair, Camden etc. Între 1980 şi 1983, gama de modele a fost simplificată, Clubman, Estate şi Van ieşind din producţie. “Singura” maşină rămasă a fost Mini clasic, cu motorul de un litru care acum livra 40 CP. Popularitatea era neschimbată, modelul clasic Mini cu numărul cinci milioane ieşind de pe linia de producţie a uzinei din Longbridge în 1986.
În 1990, fanii din lumea întreagă au fost încântaţi să sărbătorească revenirea Mini Cooper în gama de modele. Acum, acest model special era echipat în toate cazurile de un motor de 1,3 litri, producţia propulsorului de un litru încheindu-se în 1992 pe seama creşterii cerinţelor privind gestiunea emisiilor. De acum, toate modelele aveau motorul de 1.275 cmc şi injecţie pe benzină.
Cu toate acestea, o altă variantă nouă a clasicului Mini şi-a făcut apariţia în 1991 ca ultimul model nou din gama. Şi, într-adevăr, a fost singurul Mini care nu provenea din Marea Britanie, ci din Germania: asemenea altor tuneri dinaintea lui, un dealer Mini dedicat din regiunea germană Baden a eliminat acoperişul de pe Mini clasic, transformând maşina într-o decapotabilă extrem de atractivă. Şi contrar încercărilor anterioare, rezultatul a fost atât de bun de această dată, încât Rover Group, proprietarul la acea vreme al mărcii Mini, a decis să cumpere instrumentele de construcţie şi echipamentul de producţie pentru Mini Cabriolet, care s-a vândut în aproximativ 1.000 de unităţi în perioada 1993-1996.
În cele din urmă, producţia Mini-ului clasic a încetat definitiv în anul 2000. De-a lungul timpului, peste 5,3 milioane de unităţi ale celui mai de succes automobil compact din lume au părăsit uzinele de producţie în numeroase variante diferite, inclusiv aproximativ 600.000 de maşini fabricate la uzina din Oxford între 1959 şi 1968. Dar, chiar şi după 41 de ani, încă era un drum lung de parcurs. Pentru că, după o pauză de mai puţin de un an, un nou capitol în istoria acestei mărci britanice renume mondial a început în 2001.
Un nou start în 2001 – MINI Cooper în rol principal chiar de la început
Preluând Rover Group la începutul anului 1994, BMW a deschis noi perspective şi pentru marca Mini. Primul pas a fost prezentarea unui concept MINI Cooper la ediţia 1997 a Salonului Auto de la Frankfurt, oferind o perspectivă asupra noii interpretări a acestui automobil mic şi unic din Marea Britanie. Ca interpretare modernă a conceptului Mini cu o tradiţie atât de bogată, noua versiune a combinat, în premieră, valorile clasice ale predecesorului cu cerinţele unui automobil modern, pregătit pentru secolul XXI. Versiune de serie a MINI Cooper a avut prima apariţie publică în noiembrie 2000, la Salonul Auto de la Berlin, interpretarea orientată spre viitor a originalului intrând în showroomuri doar un an mai târziu, sub forma MINI Cooper (85 kW/115 CP) şi MINI One (66 kW/90 CP). Heinrich Petra, un inginer român cu o experienţă bogată BMW, a fost responsabilul de dezvoltare care a supraveghet relansarea mărcii şi dezvoltarea noului motor.
Dispunând de tracţiune faţă, motoare cu patru cilindri dispuse transversal în faţă, console scurte şi spaţiu amplu pentru patru persoane, cele mai noi modele au preluat cu succes caracteristicile elementare ale clasicului Mini. Şi, în timp ce dimensiunile exterioare ale maşinii erau mai mari, îndeplinind cerinţele moderne de spaţiu interior, designul noului model păstra în mod clare proporţiile atât de tipice mărcii, precum şi inconfundabilele simboluri de design din faţă, spate şi lateral, oferind astfel o legătura uşor de recunoscut între MINI şi predecesorii săi clasici.
În acelaşi timp, MINI construit la Oxford se evidenţia clar ca primul automobil premium din segmentul compact, obţinând un statut puternic reflectat de nivelul ridicat de siguranţă, unic pentru o maşină de această clasă, cât şi de standardele de calitate fără compromisuri BMW. Noul MINI a stabilit şi noi standarde prin comportamentul agil surprinzător, ajungând imediat în vârful ierarhiei în ceea ce priveşte de plăcerea condusului. Acest lucru a însemnat că noul model a mers pe urmele clasicului Mini, dar acum cu mult mai multă putere şi performanţe graţie celei mai avansate tehnologii a trenului de rulare şi a suspensie.
Succes continuu pe mapamond – din 2004 şi ca MINI Cabrio
Aproape peste noapte, noua interpretare a acestui automobil mic clasic s-a metamorfozat într-o poveste de succes la nivel mondial, care continuă şi în prezent. Introducerea de noi variante de motoare, pentru a menţiona un punct de atracţie semnificativ, a contribuit la oferirea unui impuls suplimentar, MINI Cooper S cu un motor cu compresor, ce oferea 120 kW/163 CP, intrând pe piaţă în iunie 2002 ca maşină destinată exclusiv pilotajului, în timp ce MINI One D, apărut doar un an mai târziu, stabilind noi standarde în ceea ce priveşte economia şi eficienţa totale ca primul model diesel din istoria brandului.
Dorinţa de a conduce un MINI în aer liber a devenit realitate mult mai rapid decât la modelul clasic, MINI Cabrio făcându-şi debutul în primăvara anului 2004. În cei patru ani care au urmat, diferite versiuni ale decapotabilei cu soft top operat electrohidraulic au fost produse la uzina MINI din Oxford, ca modele MINI Cooper S Cabrio, MINI Cooper Cabrio şi MINI One Cabrio.
De la original la original: noua ediţie MINI a urmat în 2006
Afişând un succes fantastic pe piaţă, MINI a depăşit chiar şi cele mai optimiste aşteptări. Într-adevăr, a motivat rapid continuarea constantă a acestui concept, preluând şi îndeplinind potenţialul suplimentar ca ediţie nouă care a continuat cu numeroase dotări de succes şi care chiar a adus îmbunătăţiri în unele zone.
Îmbunătăţit suplimentar într-un proces de design evolutiv şi complet reînnoit în termeni tehnici, acest nou MINI a intrat piaţă în noiembrie 2006. Urmărind motto-ul “De la original la original”, designului MINI a fost apreciat la maximum peste tot unde rafinarea numeroaselor detalii a evidenţiat şi mai imperios calităţile sportive ale acestui performer compact şi agil. Aşa că, acum, aspectul maşinii transmitea într-adevăr un semnal clar confirmat de la început de experienţa condusului.
Motoare noi, mai puternice şi în acelaşi timp mult mai eficiente, împreună cu tehnologia suspensiei îmbunătăţită suplimentar, au făcut ca această generaţie nouă să ofere o şi mai mare plăcere a condusului tipică MINI. Atât MINI Cooper S (128 kW/175 CP), cât şi MINI Cooper (88 kW/120 CP), prezentat de la început, i-au încântat pe pasionaţii de pretutindeni prin performanţele de condus îmbunătăţite combinate cu o economie de combustibil semnificativ mai mare, implicit şi emisii mai mici.
Versatilitate modernă: MINI Clubman şi noul MINI Cabriolet
La exact aproape un an de la lansarea noii generaţii a modelului, gama de modele MINI a fost extinsă suplimentar cu un nou concept inovator în toamna anului 2007. MINI Clubman a oferit o reinterpretare a conceptului shooting brake tradiţional, cu o caroserie mai lungă cu 24 de centimetri, un contur al acoperişului extins şi simplificat şi un hatchback. Ampatamentul extins cu opt centimetri a mărit cu succes spaţiu pentru picioare în partea frontală a maşinii. Uşile conducătorului şi pasagerului din MINI Clubman au fost completate de un acces suplimentar pe dreaptă a maşinii şi cele două aripi ale uşilor divizate din spate, care se deschideau spre lateral. Uşa spate divizată prelua detaliul autentic de la predecesorul clasic – Morris Mini-Traveler şi Austin Mini Countryman – din anii ’60.
Un design şi mai sportiv, siguranţa activă şi cea pasivă optimizate, o gamă mai largă de funcţii şi cea mai recentă generaţie de motoare au extins gama de modele printr-o nouă ediţie a MINI Cabrio în 2009. Deschiderea şi închiderea a acoperişului de stofă al maşinii erau operate acum de un mecanism electrohidraulic – chiar şi în mişcare, la viteze de până la 30 km/h -, totul în doar 15 de secunde. Rollbarul dintr-o singură piesă a facilitat şi încorporarea unui spaţiu de încărcare mai mare între portbagaj şi habitaclu.
Evoluţie în segmentul compact premium
La aniversarea de 50 de ani a mărcii, pregătirile pentru evoluţia într-o altă clasă auto erau deja avansate. Şi, în 2010, MINI Countryman a fost lansat cu obiectivul de a entuziasma un public suplimentar cu plăcerea condusului şi stilul individual ale mărcii – nu doar pe toate şoselele lumii, ci şi dincolo de carosabilul convenţional. Noul model pentru segmentul compact premium a fost primul MINI din istorie care a avut o lungime mai mare de patru metri, cinci locuri, patru uşi şi hayon, iar opţional şi tracţiune integrală. Partea frontală impunătoare şi noile contururi ale farurilor de la MINI Countryman au definit accente individuale. Graţie grilei hexagonale a radiatorului, consolelor scurte, liniei înalte a umerilor şi staturii puternice, acest automobil a fost identificat, totuşi, ca un MINI absolut.
Reinterpretarea caracteristicilor şi virtuţiilor clasic a continuat în 2013 cu MINI Paceman. Liniile de coupé extinse dinamic, cele două uşi şi hayonul mare au oferit maşinii o apariţie extravagantă. Opţional, MINI Paceman a fost oferit şi cu tracţiune integrală ALL4.
Cea mai recentă generaţie a modelului: MINI se reinventează din nou
Începutul anului 2014 anunţa cea mai recentă schimbare de generaţie în gama de modele MINI. Actuala ofertă din segmentul maşinilor mici premium cuprinde MINI Hatch cu trei şi cu cinci uşi – acesta prezentat tot în 2014 – şi MINI Cabriolet, cea mai recentă generaţie apărând la începutul lui 2016. Noua generaţie de modele şi-a continuat poveste de succes la nivel mondial cu o altă dezvoltarea evolutivă a designului avansat, funcţionalitate optimizată, plăcere a condusului îmbunătăţită suplimentar şi o varietate de inovaţii la capitolele control, sisteme de asistare a condusului şi conectivitate. Noile motoare cu trei şi cu patru cilindri, cu tehnologie MINI TwinPower Turbo, şi o gamă de puteri cuprinsă între 55 kW/75 CP şi 141 kW/192 CP oferă o relaţie optimizată suplimentar între plăcerea condusului şi consumul de combustibil.
În segmentul compact premium, cea mai recentă generaţie de modele MINI are două modele cu caracter puternic. Noua ediţie MINI Clubman a reuşit un salt într-o superioară cu un concept de automobil rafinat şi matur. Un interior semnificativ mai spaţios, patru uşi şi cinci locuri oferă noului MINI Clubman o variabilitate îmbunătăţită şi îi permite să îndeplinească aspiraţiile dincolo de traficul urban. Opţional, automobilul poate fi echipat şi cu tracţiune integrală ALL4.
Noua ediţie MINI Countryman este chiar mai generoasă, mai modernă, mai versatilă şi chiar mai sportivă. Lungimea exterioară a crescut cu 20 de centimetri în comparaţie cu modelul precedent, iar proporţiile puternice oferă un profil independent deosebit. Cea mai recentă generaţie a tracţiunii integrale ALL4 este disponibilă opţional la noul MINI Countryman pentru a oferi plăcere a condusului off-road departe de şosele. La fel ca la MINI Clubman, şase motoare moderne sunt disponibile pentru MINI Countryman.
În plus, se deschide drumul pentru plăcerea condusului tipică mărcii MINI, dar cu propulsie electrică. MINI Cooper SE Countryman ALL4 este primul model al brandului ce oferă tren de rulare plug-in hibrid. Un motor pe benzină, cu trei cilindri, antrenează roţile faţă, iar un motor electric acţionează puntea spate – rezultatul este o interacţiune gestionată inteligent pentru plăcere foarte eficientă a condusului, cu tracţiune şi stabilitate optimizate.
Pentru plăcerea durabilă a condusului: mobilitate electrică în stilul MINI
Viitorul sentimentului MINI este aproape fără zgomot, cu emisii locale zero, dar uimitor de puternic. Începând cu 2020, noul MINI Cooper SE va oferi un nou impuls segmentului de automobile electrice. Motorul electric de 135 kW/184 CP va combina mobilitatea durabilă cu plăcerea condusului caracteristică, design atractiv şi calitatea premium.
Din nou, brandul britanic defineşte repere de pionierat pentru mobilitatea urbană prin noul MINI Cooper SE. Acum 60 de ani, principiul de design revoluţionar al clasicului Mini a creat fundamentul pentru spaţiu interior maxim cu o amprentă minimă. Reinterpretarea modernă a utilizării creative a spaţiului şi plăcerea inegalabilă a condusului au făcut ca MINI să fie originalul în segmentul automobilelor mici premium atunci când a fost lansat în 2001. Acum, noul MINI Cooper SE deschide calea spre o experienţă a condusului durabilă şi totuşi plină de emoţie în traficul urban, ca primul automobil premium de clasă mică acţionat pur electric.