Școala de Valori, asociația non-profit care promovează educația bazată pe valori, a ajuns, anul trecut, la peste 24.000 de elevi și 6.000 de profesori de pe întreg teritoriul României, dintre care 542 de tineri din zone și familii defavorizate, oferindu-le acestora ateliere de dezvoltare personală și profesională, de educație financiară, precum și consiliere în carieră.
Începând cu luna aprilie a anului trecut, organizația educațională Școala de Valori și-a mutat cursurile în online, făcând tranziția proiectelor și atelierelor de educație și formare în mediul digital. În 2020, Școala de Valori a reușit să organizeze și să desfășoare peste 1.100 ateliere, la care au participat mai mult de 24.000 de elevi și 6.000 de profesori din toată țara.
Totodată, asociația a mers și în rândul celor mai afectați elevi, odată cu mutarea orelor în online, reușind să desfășoare cursuri și ateliere pentru 542 de tineri din zone și familii defavorizate. Deoarece organizația a sesizat o demoralizare și un echilibru emoțional șubred în rândul acestor copii, trainerii asociației au pregătit un conținut care să ridice moralul elevilor, să îi inspire și să îi pregătească pentru viață și carieră.
Cursurile online au atras mai mulți participanți
Anul pandemic a însemnat o călătorie virtuală pentru aproximativ 3.800 de școli din 463 de localități din țară. De-a lungul anului, Școala de Valori a livrat aproximativ 3.800 de ore de educație pentru elevi și profesori sub forma atelierelor online de dezvoltare personală și profesională, atelierelor pentru familiarizarea cu platformele digitale, precum și a cursurilor de educație financiară.
De altfel, anul trecut a totalizat și 3.500 de ore de voluntariat, timp dedicat pentru cercetarea, gândirea și implementarea proiectelor educaționale din cadrul programei Școlii de Valori.
”Îmi este foarte clar că pandemia COVID-19 a remodelat educația, radical și iremediabil. Cu toate acestea, contextul creat nu este pe deplin negativ, căci în oricare criză există oportunități, cum a fost și cazul nostru, căci am reușit să deschidem ușile în universal educațional al Școlii de Valori, pentru mai mulți tineri din țară, prin modelul de învățare la distanță. Consider că acum, mai mult ca niciodată, putem consolida educația tinerilor și a adulților printr-o abordare inteligentă, vizionară, care pune accent pe colaborare eco-sistemică”, explică Silvia Bogdan, președintele asociației Școlii de Valori.
Ce au învățat elevii și profesorii din România în pandemie
Anul pandemic a însemnat și o reorganizare a misiunii Școlii de Valori, astfel că asociația și-a regândit conținutul educațional, axându-se pe următoarele domenii:
- atelierele online pentru dezvoltarea personală a elevilor și studenților;
- atelierele online pentru dezvoltarea personală și profesională a profesorilor;
- atelierele online pentru familiarizarea cu platformele digitale Zoom, Teams, Google Suite, Microsoft Suite, MozaBook, MecaBricks, Facebook și Whatsapp;
- atelierele online de educație financiară pentru elevi.
Organizația a venit în sprijinul sistemului de învățământ de stat, pregătind profesorii pentru învățarea online, investind în dezvoltarea lor personală, precum și în alte componente care să îi ajute să dezvolte modele de predare creativă și interactivă. Digitalizarea s-a dovedit esențială în multe domenii, anul trecut, în special în educație, motiv pentru care Școala de Valori a creat și organizat ateliere digitale dedicate profesorilor, precum și cursuri care să îi învețe să folosească instrumentele digitale în desfășurarea orelor și să-i inspire către o predare modernă și creativă.
De cealaltă parte, elevii și studenții, aflați într-un sistem educațional bulversant, au avut la dispoziție proiecte care i-au ajutat să își descopere potențialul, să se formeze pentru viitoarele cariere ori să învețe domenii noi, altele decât cele cuprinse în programa școlară, care să-i ajute atât în dezvoltarea personală, cât și în cea profesională.
De asemenea, Școala de Valori a creat, anul trecut, ateliere de orientare și consiliere vocațională pentru elevi, workshop-uri de predare creativă pentru profesorii de informatică și matematică, dar și ateliere de programare, atât pentru elevi, cât și pentru profesori.
Nu în ultimul rând, organizația și-a unit forțele cu alte asociații și a contribuit la dezvoltarea strategiei de modernizare a școlilor prin intermediul SELFIE – instrument creat de Comisia Europeană pentru dezvoltarea educației, coordonând, totodată, un proiect de cercetare pentru calibrarea SELFIE WBL, acest tool digital destinat companiilor care susțin liceele tehnologice și școlile profesionale.
2020 a însemnat și conturarea unei generații pregătite pentru domeniile STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică), domenii care creează joburile viitorului. Organizația a dezvoltat proiecte pentru tinerii din școlile tehnologice și a căutat, totodată, tineri excepționali din întreaga țară, pe care să-i ajute în alegerea carierei.
Poveștile de succes ale anului 2020. Ce fac tinerii care au urmat atelierele ȘdV
- Două tinere care s-au cunoscut în cadrul programului “Laboratorul de Cariere” au lansat un proiect împreună – campania Self Love – care are la bază bullying-ul și lipsa de încredere, întâlnită în rândul adolescenților;
- O altă participantă a programului „Laboratorul de Cariere” și-a lansat un magazin online cu decorațiuni handmade, confecționate chiar de ea;
- Peste 40% dintre studenții care au finalizat programul “Laboratorul de Cariere” sunt, astăzi, angajați;
- 2020 a adus cei mai mulți paticipanți la atelierele de educație financiară; programul Flip – Școala de Bani pe Roți a însumat, anul trecut, o participare de 46% din totalul celor 5 ani de existență;
- Programul “Tech Teach League”, dedicat digitalizării educației și destinat profesorilor, a reprezentat o rată de participare de peste 85%. 5 din cele 6 licee implicate în program au implementat instrumentul SELFIE, al Comisiei Europene, în liceul lor;
- Aproape 50% dintre participanții în cadrul proiectului “Pepin Teen”, dedicat programării și destinat elevilor din liceele tehnologice, au ales să urmeze o facultate de IT și o carieră în domeniu. Dintre aceștia:
– 32 elevi au venit cu soluții tehnice inovatoare care rezolvă probleme cu care societatea se confruntă în urma pandemiei de coronavirus;
– 16 elevi s-au implicat ca voluntari în asociația Școala de Valori
– 41 elevi au beneficiat de burse financiare, în valoare de 500 lei, pentru a-și urma pasiunile.