- Mult mai puțini români doritori de sejururi în străinătate în 2020 față de 2019; de două ori mai puține căutări pe țări ca Grecia sau Turcia.
- Tipuri de vacanțe în afară dorite de români în 2020 – case de închiriat în Grecia, all inclusive în Turcia și Bulgaria.
- Peste 23,305,000 de căutări pe vacanțe în România în 2020, dintre care mai bine de 5,232,000 numai în luna august.
- În ciuda pandemiei, interesul pentru litoralul românesc a crescut cu mai mult de 1,000% în 2020 – Eforie Nord în topul preferințelor.
Pentru a încetini răspândirea coronavirusului în 2020, mai multe țări, printre care și România, au luat măsuri de prevenție care au vizat condițiile de desfășurare ale turismului și transportului local și internațional.
Echipa Bookingham împreună cu specialiștii de la SRD Media au analizat căutările românilor legate de vacanțe și călătorii pe perioada ianuarie 2019-decembrie 2020. Conform căutărilor pe Google, interesul românilor pentru vacanțe, atât în afară, cât și pe teritoriul țării, a scăzut considerabil față de 2019.
Destinațiile preferate de români precum Grecia sau Turcia au avut de două ori mai puține căutări în 2020 față de anul anterior. Iată ce descoperiri s-au mai făcut remarcate!
Cu sute de mii mai puține căutări pe concedii în străinătate în 2020 față de 2019
De-a lungul ultimilor ani, românii și-au exprimat preferința pentru sejururi în afară. În topul destinațiilor favorite se numără țări precum Grecia, Turcia, Spania, Cipru, Croația și Bulgaria. După cum era de așteptat, restricțiile și condițiile severe de călătorie în urma răspândirii coronavirusului au dus la scăderi vizibile legate de vacanțe în aceste țări.
Grecia a rămas cea mai căutată, chiar dacă numărul căutărilor generale legate de această țară a fost de două ori mai mic (-48%) în 2020. Inevitabil, spike-ul din mai-iunie anul trecut a coincis cu redeschiderea aeroporturilor din Grecia și oportunitatea românilor de a călători aici în urma unui test COVID negativ. Interesul pentru vacanțe a culminat cu 289,200 de căutări online – iunie 2020 a înregistrat un număr de 188,770, sărind brusc de la doar 75,000 în luna mai.
Turcia a înregistrat cel mai ridicat număr de căutări în luna ianuarie a ambilor ani (158,570 în ianuarie 2019 și 138,780 în ianuarie 2020). Cu toate acestea, cifrele anuale arată că interesul celor care s-au orientat spre Turcia a scăzut cu 53%.
Căutările pe vacanțe în Cipru au scăzut cel mai dramatic, cu o diferență de -65% în 2020, comparativ cu 2019.
În același timp, Bulgaria a rămas aproape la fel de fermecătoare în 2020 ca și acum doi ani. Căutările referitoare la ofertele de concediu ale vecinilor din sud au înregistrat cea mai mică scădere anuală dintre țările analizate: -30%.
Termenul „turism în Grecia,” de aproape 4 ori mai căutat în 2020
Din cauza pandemiei de coronavirus și a restricțiilor impuse de autorități, concediile au luat o cu totul altă formă în 2020. Siguranța a fost pe primul loc înainte de a alege destinația vacanței.
În 2020 au fost cu 386% mai multe căutări pentru termenul turism în Grecia comparativ cu 2019.
Trebuie menționat totuși că acest termen a fost căutat și cu scop informativ în contextul COVID-19, nu numai pentru a căuta oferte de vacanță.
Posibilitatea de a lucra de oriunde explică și creșterea numărului de călători români care au căutat să închirieze case pe plajă.
Termenii legați de insula Thassos au înregistrat cea mai mare creștere în 2020 — aproape 400% pentru Limenas, portul insulei, mai bine de 200% pentru cazare Thasos 2020 și 165% pentru sătucul Limenaria.
Doritori de all-inclusive în Bulgaria și Turcia
Românii sunt mari amatori de oferte all inclusive, mai ales în 2020 când ofertele de genul acesta au oferit un aer de siguranță.
Cele mai mari creșteri în căutări pe oferte all inclusive s-au observat în Bulgaria, cea mai apropiată destinație de pe lista oricărui român.
Și în Turcia, termenul sejur Turcia all inclusive 2020 a văzut cea mai mare creștere legată de concedii în această țară: 280%.
În ceea ce privește volumele de căutare pe alte destinații iubite de români, termenii cei mai populari au fost mai generali, vizând cazare în Croația, vacanțe în Cipru sau locuri de cazare în Barcelona.
Turiști la noi acasă — peste 23,305,000 de căutări pe vacanțe în România
Deși numărul românilor interesați să călătorească în străinătate a scăzut la ordinea sutelor de mii, lucrurile stau diferit în ceea ce privește interesul pentru concedii și cazări pe plaiuri natale.
În ciuda unei scăderi de 19%, numărul celor încă interesați să-și facă concediul în țară nu e deloc neglijabil — de la 28,745,480 de căutări în 2019 s-a ajuns la 23,305,810 în 2020.
Nevoia românilor de a ieși din casă a crescut odată cu temperaturile de afară. Căutările legate de vacanțe petrecute în România au crescut treptat lună de lună, chiar dublându-se din iunie până în iulie 2020, când au ajuns la peste 4,500,000.
Căutările de pe Google arată că românii nu au lăsat pandemia să le strice luna preferată de concedii: august. An de an, august se distinge ca fiind perioada de concedii a românilor, iar 2020 nu face excepție, cu 5,232,210 de căutări în această lună comparativ cu 4,688,590 în august 2019.
Căutările pentru litoralul românesc au depășit creșteri de 1,000% în 2020
În ciuda interesului scăzut pentru concedii în general, căutări despre hoteluri din stațiunea Olimp și ofertele de cazare pe 2020 din Eforie au înregistrat creșteri de peste 1,000% în sezonul estival.
Unele locuri din țară au rămas în inimile românilor, chiar și în timpul pandemiei. Una dintre ele este Eforie Nord care și-a păstrat statutul de cea mai dorită destinație mioritică. Volumul căutărilor arată că cel mai des căutat termen, în ambii ani la rând, a fost cazare Eforie Nord, urmat de cazare Brașov, apoi cazare Sinaia.
Metodologie
Echipa Bookingham a colaborat cu specialiștii de la SRD Media pentru a analiza interesul românilor în ceea ce privește călătoritul și concediile. Au fost extrase date legate de căutările românilor pe Google, utilizând Keyword Planner, în perioada ianuarie 2019-decembrie 2020. Focusul a fost pe cuvinte și fraze folosite de români, dar și pe numărul total de căutări pe domeniul vacanțelor – destinații, oferte, cazări – în română și engleză. Țările analizate au fost România, Grecia, Turcia, Bulgaria, Cipru, Croația și Spania.