Increderea Consumatorului este in crestere in Europa, dar scade in Canada si America Latina
Increderea consumatorului la nivel global a inceput anul 2015 cu un index de 97 – in crestere cu 1 punct fata de trimestrul 4 din 2014 si fata de anul trecut, conform unui nou studiu realizat de Nielsen, lider la nivel global in furnizarea de informatii si intelegerea comportamentului si atitudinilor consumatorilor. Indexul Nielsen de incredere a consumatorului masoara perceptiile asupra oportunitatilor pe piata muncii, finantelor personale si intentiilor imediate de cumparare a 30,000 de respondenti cu acces la internet din 60 de tari.
“In timp ce increderea la nivelul regiunilor globale a ramas relativ stabila in primul trimestru, exista variatii considerabile intre diferitele piete”, a declarat Luise Keely, vice-presedinte Nielsen si presedinte al Demand Institute. “In primul trimestru al acestui an, principalele piete emergente Brazilia si Rusia au inregistrat scaderi semnificative ale increderii pentru al doilea interval consecutiv, odata cu scaderea preturilor la petrol si instabilitatea politica din Brazilia. Scaderea cu inca un punct procentual in China vine dupa declinul de 4 puncte al perioadei anterioare, ceea ce reflecta incetinirea ritmului de crestere locala a PIB.”
“In Europa sunt semne de imbunatatire a increderii consumatorilor in multe tari, ceea ce reflecta semnele de crestere din aceste tari” a continuat Keely. “Preturile mai mici la petrol au ajutat consumatorii europeni din tarile non-producatoare, iar piata muncii se imbunatateste. Pe de alta parte, scaderea Euro fata de dolar este benefica pentru industriile exportatoare dar nu si pentru consumatori, care vor plati mai mult pe importuri.”
VESTI BUNE SI VESTI RELE
Vestea buna este ca, fata de sfarsitul anului trecut cand toate scorurile regionale de incredere au scazut, inceputul anului aduce mai multa speranta, deoarece increderea a crescut usor sau a ramas stabila in toate regiunile cu exceptia Americii Latine. Increderea consumatorului a ramas stabila in America de Nord (106) si a crescut cu 1 punct in Asia-Pacific, ajungand la cel mai mare scor regional de 107. Increderea din Orientul Mijlociu / Africa (96) si Europa (77) au crescut cu un punct in primul trimestru, dar a scazut cu doua puncte in America Latina (86) – cel mai jos scor al regiunii din 2011.
In randul marilor economii mondiale, Japonia a inregistrat cea mai mare crestere a increderii consumatorului, de 9 puncte pana la 82 in T1, atingand cel mai mare scor de la inceputul studiului Nielsen in 2005. Germania de asemenea a atins pragul de 100 dupa o crestere de 2 puncte. Increderea a crescut cu 1 punct in SUA (107), trei puncte in Marea Britanie (97) si trei puncte in Franta (60). In opozitie, China a scazut cu un punct fata de T4 2014.
In topul ingrijorarilor romanilor pentru urmatoarele 6 luni se afla in continuare sanatatea si siguranta locului de munca. In mod similar, siguranta locului de munca este un subiect de interes si la nivel regional, 14% dintre respondenti declarand ca aceasta este cea mai mare ingrijorare atat in Europa, cat si la nivel mondial. Cresterea facturilor la utilitati este de asemenea o ingrijorare intalnita la nivelul intregii Europe, pe care o regasim si in Romania in top 5 – 8% dintre romani gasind acest aspect ca fiind cel mai ingrijorator.
IN Q1 2015 S-A CHELTUIT MAI PUTIN SI S-A ECONOMISIT MAI MULT
Intentia de achizitie imediata a scazut sau a ramas stabila in T1 2015 pentru toate categoriile sociale analizate. Aproape 3 din 10 respondenti la nivel global (32%) intentioneaza sa cheltuiasca pentru vacante, 31% pentru haine noi si 28% pentru divertisment in afara casei, ceea ce indica o scadere trimestriala de 2, 3 si respectiv 2 puncte procentuale. Un sfert dintre respondentii la nivel global planifica achizitia de noi produse tehnologice (24%) si plata datoriilor (25%), valori egale cu cele inregistrate in trimestrul anterior. Milenialii (respondentii intre 25 si 29 de ani) au depasit in medie cu 10 procente valorile medii pentru aceste cheltuieli. Acesti consumatori, care sunt la inceputul carierei si care adesea nu au inca familii in grija, au o mai mare disponibilitate de a cheltui.
Intentia de a economisi, pe de alta parte, este in usoara crestere la nivel global fata de T4 2014, cu un punct procentual in favoarea fondurilor mutuale si a cumpararii de actiuni (22%) si cu un punct procentual pentru fonduri de pensii (11%). Aproape jumatate din respondentii la nivel global
intentioneaza sa depuna la banca economiile (48%), la fel ca in perioada anterioara, in timp ce 14% au declarat ca nu reusesc sa economiseasca nimic, in crestere de la 13% in trimestrul trecut. Aproape un sfert dintre cei cu varsta peste 55 de ani au declarant ca nu reusesc sa economiseasca (22%) – cel mai mare procent dintre toate categoriile de varsta. Cu toate acestea, un semnal pozitiv pentru viitor vine de la respondentii cu varste intre 21-34 de ani, care economisesc in proportie de 53%.
SEMNE DE SPERANTA IN EUROPA
Europa a ramas cea mai putin optimista regiune la nivel global, cu un index general de 77, dar sunt mai multe semne de revenire a moralului marcat de recesiunea din regiune. Increderea in locul de munca a crescut in 15 din cele 32 de tari, iar in 18 din ele perspectivele financiare personale s-au imbunatatit fata de T4 2014. Intentia de cumparare, desi ramasa comparativ scazuta, a crescut in 19 piete.
Italia si Grecia, doua tari marcate puternic de recesiune si datoria externa, au inregistrat niveluri de incredere in crestere cu 12 puncte in primul trimestru. Scorul Italiei – 57 – este cel mai ridicat atins din 2011, iar Grecia a postat un indice de incredere de 65 – cel mai inalt din 2009.
“In Grecia, alegerile din ianuarie au adus un nou Guvern, iar acest tip de schimbare impulsioneaza de obicei optimismul si creste sperantele pentru viitor”a spus Vicky Grigoriadou, market leader Nielsen Grecia. “Cresterea optimismului din primul trimestru este mai mare decat in ultimele 4 intervaluri, probabil datorita asteptarilor ca noul guvern sa negocieze cu succes cu autoritatile europene si cu FMI datoria externa a Greciei. Nivelul cumparaturilor din retail, totusi, a ramas redus, deoarece sunt necesare mai multe semne de stabilitate pentru cresterea cheltuielilor casnice.”
In regiune, numai Germania (100) si Danemarca (106) au atins nivelul de baza al optimismului. “In Germania, stabilitatea economica si o piata puternica a muncii au avut un impact pozitiv asupra increderii consumatorilor in ultimele 12 luni”, a declarant Ingo Schier, directorul Nielsen Germania. “Comparativ cu anul trecut, mai multi germani sunt dispusi sa cheltuiasca. Vanzarile de produse alimentare si non-alimentare continua sa creasca la niveluri ce depasesc anul trecut cu 1,6% respectiv 4,6%. Cresterea veniturilor si mentinerea scazuta a ratei dobanzilor sugereaza mentinerea unui climat pozitiv pe termen lung in Germania, desi ingrijorarile in privinta terorismului sau a conflictelor armate ameninta sa afecteze aceasta situatie.”
Mai multe tari au inregistrat cel mai mare nivel de incredere din ultimii ani: Marea Britanie (97) a atins cel mai ridicat nivel din 2006 pana in prezent; Irlanda (92) – cel mai ridicat din 2008, Spania (67) cel mai ridicat din 2010 iar Portugalia (59) cel mai ridicat din 2006. Pe de alta parte, tensiunile geopolitice dintre Rusia si Ucraina par sa contribuie la recorduri negative ale indicelui de incredere raportat in aceste tari. Indicele Rusiei a scazut pentru a doua perioada consecutive pana la 72, mai jos chiar si decat cel inregistrat in timpul crizei, iar increderea in Ucraina a scazut cu 11 puncte pana la 41 in primul trimestru.
“Consumatorul rus, in mod obisnuit foarte rezistent, este acum supus unor tensiuni severe”, a spus Kyriakos Kyriakou, director general Nielsen Europa de Est. “Devalorizarea masiva a rublei de la finalul lui 2014 a dus la o crestere masiva a consumului in incercarea de a devansa inflatia. Acum, cresterea abrupta a inflatiei si scaderile salariilor isi arata efectele. In aceste noi conditii de piata, producatorii si retailerii se bat pentru o cota mai mica din portofelele consumatorilor, deoarece majoritatea rusilor fie nu mai au bani de cheltuit fie au trecut la un comportament de economisire. Astazi este mai mult ca niciodata esential, pentru a-ti pastra cota de piata, sa calculezi precis ecuatia “pret versus volum”. Produsele mai ieftine pot genera mai multe volume ca niciodata, atata timp cat nu este compromisa calitatea”.
Despre sondajul global Nielsen
Sondajul global Nielsen, care include Indicele Increderii Consumatorilor la nivel mondial, a fost initiat in 2005. Sondajul Global privind Increderea Consumatorilor si Intentia de a Cheltui a fost realizat in perioada 23 Feb – 13 Mar 2015 si a adunat peste 30.000 de respondenti cu acces la internet din 60 de tari din regiunile Asia-Pacific, Europa, America Latina, Orientul Mijlociu, Africa si America de Nord. Acest esantion are cote bazate pe varsta si sex pentru fiecare tara in parte, fiind realizat pe utilizatorii de internet ai acestora, este reprezentativ pentru utilizatorii de internet si are o marja de eroare de ±0.6%. Acest sondaj Nielsen se bazeaza doar pe comportamentul respondentilor cu acces la internet, rata de raspandire a internetului variind in functie de tara.