vor fi decorate, in cadrul unui proiect pilot, de catre un tanar artist roman
Brandul italian de cafea premium – illycaffè, împreună cu distribuitorul local – PRO BRANDS Distribution, au demarat la finele anului 2014 un proiect pilot, intitulat Design the illy can, menit să încurajeze creativitatea tinerilor artiști români.
Colaborările illycaffè în domeniul artei au luat, de-a lungul anilor, diverse forme: prin contribuții importante la crearea și expunerea artei contemporane, prin susținerea tinerilor artiști cât și a celor consacrați – Marina Abramovic, Michelangelo Pistoletto, Jannis Kounellis, Daniel Buren, fotograful Sebastião Salgado și James Rosenquist, sau chiar prin implicarea în literatură – proiectul illywords. Indubitabil, ceștile illy Art Collection, un proiect început în 1992, cât și cutiile illy – ediții limitate, sunt două dintre acțiunile cele mai importante întreprinse de illycaffè de-a lungul timpului, ce au continuitate și astăzi. În premieră, illycaffè a demarat proiectul Design the illy can în parteneriat cu UNArte – Universitatea Națională de Arte București, pentru selectarea unei opere realizate de un artist tânăr, necunoscut, ce va decora cutia de cafea illy. Daca incepând cu 2006 mari artiști contemporani, precum James Rosenquist, Michael Lin, Michelangelo PistolettoCittadellarte, Sebastião Salgado, Tobias Rehberger, Kiki Smith, Liu Wei și Robert Wilson – Watermill Center, au transformat cutia de cafea illy în pânză pentru operele lor, acum atenția s-a indreptat către efervescența creativă din România, proiectul având ca principal scop susținerea artistilor romani la început de carieră.
Peste 150 de tineri artiști români au răspuns pozitiv provocării lansate de Design the illy can și au trimis operele ce ar fi putut decora cutia, însă designul câștigător a fost cel imaginat de Andrei Măceșanu, student în anul I la secția de Design Grafic al UNArte, implicat, de asemenea, în numeroase proiecte de design grafic și ilustrație.
Plecând de la o schiță desenată de mână, Andrei a prelucrat digital opera ce are ca temă principală curiozitatea, conturând o rețea de conexiuni între mai multe siluete umane. Personajele se întrepătrund, având o trăsătură comună ce activează întregul grup și îi pune pe toți în mișcare: cafeaua de dimineață. În conturul personajelor a folosit expresivitatea și fluiditatea liniei desenate de mână, iar cromatica adăugată ulterior a fost modulată pentru a se potrivi cu scopul cutiei: obiect cu o utilizare clară de depozitare în condiții optime a cafelei, dar care devine și obiect de design în casele românilor. Iar pentru a se integra în totalitate colecției de cutii de cafea decorate de mari artiști – illy Art Collection, aceasta va purta numele artistului și al UNArte, devenind un exemplu de creativitate românească contemporană.
Dincolo de oportunitatea unică de a-și expune opera în 20.000 de exemplare la nivelul întregii țări, premiul pentru cea mai bună lucrarea i-a adus lui Andrei Măceșanu o călătorie la Bienala de la Veneția, o vizită în fabrica illy din Trieste și produse illy. Iar top 20 cele mai inspirate opere vor fi parte a unei expoziții ce se va desfășura în luna aprilie.
De două decenii, cafeaua și arta au un punct comun de intalnire, iar acela se numește illy Art Collection, obiectele realizate în cadrul acestei colecții devenind ele însele artă valoroasă ce decorează diminețile iubitorilor de cafea. Acum, illycaffè importă aceleași principii pe plaiurile românești, încurajând tinerii artiști să se exprime pe acest suport neconvențional – cutia cilindrică, de metal, emblematică pentru brandul illy.
Cutia va fi disponibilă în ediție limitată doar în România începând cu aprilie 2015.
Mai multe detalii despre proiectul Design the illy can și regulament puteți citi în secțiunea dedicată acestuia: www.probrands.ro/designtheillycan.
Un proiect desfășurat în parteneriat cu: UNArte.