Pe 7 martie 2019, aniversarea înfiinţării companiei a fost sărbătorită pentru a 103-a oară. În această perioadă, o mică fabrică de motoare aero s-a transformat în cel mai important producător de automobile şi motociclete premium din lume. Această evoluţie reflectă caracterul companiei şi oamenii-cheie care i-au modelat succesul. Etosul companiei se bazează pe curajul de a inova, forţa de a merge înainte şi a descoperi mereu noi direcţii, de a concura cu cei mai buni şi pe capacitatea de a depăşi provocările speciale. În 2019, BMW Group Classic priveşte retrospectiv către numeroasele evenimente, realizări remarcabile şi inovaţii care se bazează pe aceste principii.
Acum 100 de ani: un zbor la mare altitudine a fost primul record pentru BMW
La 17 iunie 1919, experimentatul pilot de teste Franz Zeno Diemer şi-a propus să ajute compania BMW, aflată la început de drum, să obţină un prim record mondial. El a decolat de la aerodromul din Oberwiesenfeld din München, pilotând avionul său fabricat de Deutsche Flugzeugwerke şi alimentat de motorul aero BMW IV, pe traseul spre o tentativă de record senzaţională. Motorul de 230 CP a fost proiectat pe baza unui principiu conceput special pentru zborul la altitudini mari. Diemer a avut nevoie de aproximativ o oră şi jumătate pentru a-şi duce avionul până la o altitudine de 9.760 de metri. În carlinga deschisă, a trebuit să se confrunte cu temperaturi de până la minus 50oC şi să respire un aer al cărui nivel de oxigen scădea treptat. Niciodată, un avion nu zburase atât de sus. Pe 13 septembrie, Franz Zeno Diemer stabilea un alt record de altitudine, încă o dată bazându-se pe un motor BMW. De această dată era vorba de un record pentru un avion de pasageri – Ju F.13 urca, propulsat de un BMW IIIa, la altitudinea de 6750m.
Acum 90 de ani: BMW 3/15- lansarea pe patru roţi
Zece ani mai târziu, BMW îşi extinsese deja portofoliul de produse cu motociclete – apoi a urmat următorul pas. Consiliul de Administraţie a decis să se implice în afacerile cu automobile. Preşedinte era Franz-Josef Popp, care deţinea o poziţie de conducere cu compania încă din faza iniţială a producţiei de motoare aero. “Experienţa noastră în construcţia de motociclete ne-a încurajat să începem producţia de automobile mici, pentru care părea să existe o piaţă internă promiţătoare. În acest scop, am achiziţionat constructorul auto Fahrzeugfabrik Eisenach”, anunţa Popp în raportul anual al companiei. La 22 martie 1929, primul BMW 3/15 a părăsit linia de asamblare de la Berlin-Johannisthal. Aproape 16.000 de unităţi ale noului automobil aveau să urmeze până în 1932.
Acum 60 de ani: debutul modelului Mini clasic
A creionat primele schiţe de design pe un şerveţel. Este unul din ultimele automobile creat de un singur designer. Alec Issigonis a creat un automobil revoluţionar de clasă mică care a transformat lumea automobilului cu soluţii care stau la baza layoutului modern pentru modelele cu tracţiune faţă. La acea vreme, Issigonis a aplicat un design complet nou, cu tracţiune faţă, un motor cu patru cilindri dispus transversal, montat în partea din faţă a maşinii, şi cutia de viteze configurată dedesubt. La 4 aprilie 1959, primul Mini clasic a ieşit de pe linia de asamblare a uzinei Austin Longbridge din Birmingham. În ciuda unei lungimi exterioare de 3,05 metri, automobilul mic a asigurat un spaţiu suficient pentru patru persoane şi bagajele lor. Curând, acest model de design a fost adoptat, într-o formă modificată, de aproape toţi producătorii. Acesta a oferit cele mai bune premise pentru principiul utilizării creative a spaţiului şi pentru performanţe foarte agile – atribute care caracterizează modelele mărcii premium britanice până în prezent.
Acum 60 de ani: schimbul a fost realizat cu modelul compact BMW 700
În anii ’50, compania a contribuit în mod semnificativ la motorizarea oamenilor din tânăra Republică Federală Germania – şoselele erau populate cu BMW Isetta şi BMW 600, care a derivat din primul model. Cu toate acestea, aspiraţiile clienţilor au continuat să crească şi a fost necesară crearea unui automobil mic cu design convenţional care să compenseze scăderea vânzărilor. Importator BMW în Viena, designerul de automobile şi fostul pilot Wolfgang Denzel a oferit un impuls important. El a prezentat Consiliului de Administraţie al BMW designul pentru o maşină cu două uşi, care a fost proiectată de designerul italian Giovanni Michelotti. Prototipul a format platforma pentru BMW 700, care a fost prezentat în premieră la 9 iunie 1959. Până în 1965, peste 190.000 de unităţi au fost vândute. Acest model a fost baza prin care BMW a reuşit să iasă din impasul economic.
Acum 60 de ani: acţionarii mici au apărat independenţa BMW
Problemele de vânzări din industria de automobile şi motociclete au provocat dificultăţi financiare importante pentru BMW în anii ’50. Prin urmare, preluarea societăţii de către Daimler-Benz AG a fost un punct de pe ordinea de zi a Adunării Generale din 9 decembrie 1959. Cu toate acestea, planului de restructurare asociat preluării i s-au opus mulţi dintre acţionarii mici. În cursul unei discuţii turbulente, avocatul Friedrich Mathern a reuşit să prezinte nepotrivirile cu privire la cifrele oficiale. El a subliniat că toate costurile de dezvoltare pentru BMW 700 au fost incluse nejustificat în bilanţul pentru anul 1958. De asemenea, el a criticat faptul că valoarea mărcii BMW şi a angajaţilor săi au fost evaluate mult prea puţin. Întâlnirea a fost ulterior amânată – astfel încât oferta limitată de timp de la Stuttgart a expirat. BMW a rămas independent, dar criza financiară nu a fost rezolvată. În cele din urmă, angajamentul crescut al acţionarului majoritar Herbert Quandt a oferit siguranţa necesară pentru a evoluţie. În anul următor, el a prezentat un nou plan de restructurare, care a ţinut cont şi de interesele exprimate de acţionarii mici.
Acum 50 de ani: începe o nouă eră a producţiei de motociclete
Motoarele aero fuseseră deja fabricate la Berlin-Spandau sub conducerea BMW încă din anii ’30, iar după cel de-al Doilea Război Mondial şi componente de automobile şi motociclete. În 1969, întreaga producţie de motociclete a fost mutată de la München, la Berlin. Începutul producţiei pentru BMW Seria /5 a avut loc odată cu mutarea. Directorul tehnic de atunci, Helmut Werner Bönsch, a prezentat-o cu multă încredere: “Nu există nici o îndoială că BMW a construit cea mai bună şi mai avansată motocicletă din lume pentru mulţi ani. Ambiţia noastră este de a ne menţine această reputaţie în viitor”. Şi aşa avea să fie. Modelele BMW 50/5, BMW R 60/5 şi BMW R 75/5 au fost dezvoltate ca motociclete touring sport cu un design modern şi au avut un şasiu complet nou, cu furcă telescopică pentru roata din faţă şi suspensie variabilă pentru cea spate. Mutarea la Berlin a mai marcat o premieră importantă – clienţii au putut pentru prima dată alege între versiuni cu culori diferite, faţă de simplul negru de până atunci.
Acum 40 de ani: BMW M1 se alinia pe grilă în Procar Series
BMW M1, automobil sport cu motor dispus central, era irezistibil chiar şi atunci când staţiona. Dar adevărata fascinaţie s-a dezvoltat pe circuite. Acest lucru a fost evident mai ales în seria Procar, iniţiată de către directorul general al BMW Motorsport GmbH de la acea vreme, Jochen Neerpasch. Cursele au fost organizate în 1979 şi 1980, ca parte a warm-up pentru etapele de Formula 1 din Europa şi s-au dezvoltat într-un succes rapid la public. Protagoniştii înşişi au fost captivaţi de ideea lui Neerpasch de a organiza curse între piloţii de Formula 1 şi piloţii din competiţii de turisme, care pilotează automobile identice cu putere de 470 CP. La 12 mai 1979, prima cursă din seria Procar a avut loc la Zolder (Belgia), iar alte 16 curse avea să urmeze. A fost o asociere unică în istoria motorsportului, în care piloţii de Formula 1 au participat într-un campionat monomarcă, în timpul weekend-urior de Gran Prix.
Acum 20 de ani: premieră mondială pentru BMW X5
Un automobil cu tracţiune integrală, capabil nu doar să ruleze impresionant pe teren accidentat, ci şi să arate performanţe excelente pe şosea – aşa a fost prezentat BMW X5 în toamna anului 1999 ca primul Sports Activity Vehicle din lume. Câteva luni mai târziu, BMW X5 Le Mans şi-a demonstrat potenţialul imens pentru condus dinamic. Acesta a fost un model experimental cu un motor V12 care genera peste 700 CP. Cu acest automobil, pilotul Hans-Joachim Stuck a obţinut o viteză maximă de 309 km/h pe Nürburgring. La 20 de ani de la debutul primului SAV, familia de modele BMW X a crescut la şapte. În 2018, 37,3% din vânzările totale ale mărcii au fost generate de modelele BMW X. În România, modelele X au fost constant pe primele poziţii în topul celor mai bine vândute modele din lume.
Acum 20 de ani: BMW Z8 atrage şi fascinează prin estetica clasică
BMW Z8, conceput de designerul danez Henrik Fisker, a creat senzaţie la premiera mondială găzduită de Salonul Internaţional de la Frankfurt (IAA) în 1999. Liniile elegante au reamintit de legendarul BMW 507, iar cockpitul de lux atrage privirile chiar şi în prezent. Formele clasice învăluiau ingineria inovatoare: un cadru autoportant din aluminiu, cu caroseria prinsă în şuruburi, alimentat de un motor V8 de 400 CP. În total, 5.703 unităţi BMW Z8 au fost fabricate între 2000 şi 2003 într-o unitate de producţie creată special pentru acest automobil la uzina BMW din München.
BMW Group Classic va rememora aceste aniversări într-o serie de evenimente şi publicaţii pe cursul anului 2019. În tot acest timp, departamentul de presă al BMW Group Classic furnizează informaţii mai detaliate cu privire la subiectele prezentate mai sus.