Am tot trimis si am primit zeci de felicitari si anul acesta. Felicitari virtuale in marea lor majoritate, dar lucrurile stau la fel, indiferent de format. Si aceste simple felicitari m-au facut sa ma gandesc cat de putin simple sunt lucrurile pentru un comunicator. Politic corect este conceptul pe care ne varsam nervii, dar de fapt e mai mult de atat. E vorba de schimbarile majore in audiente, in numarul de oameni carora ne adresam, si in multitudinea de locuri in care acestia se afla.

In teorie, problema e simpla: vine Craciunul, urmat rapid de noul an, trebuie sa trimitem felicitare. Okay, cumparam unele fizice sau cei de la design fac una, apoi trimitem. Tinem cont de vacante, dar in rest? Totul e usor.

Si apoi vine practica si ne omoara. Nu toti clientii sarbatoresc Craciunul, nu toti partenerii sunt din aceeasi tara, nu toti angajatii respecta aceleasi obiceiuri. Dincolo de religie si cultura, e vorba si de eticheta in afaceri si de multe altele, de la bun simt la alegeri personale.

Cand comunici la nivel global, trebuie sa ii faci pe toti fericiti. Ai doua solutii – mesaje diferite, sau mesaje extrem de neutre, fara incarcatura religioasa sau de alt fel. Nu brad impodobit, nu Iisus abia nascut si tinut in bratele Mariei, nu incepem nimic cu ‘Nasterea Domnului sa…’ si pentru ca avem clasa, nici cu ‘fie ca’. Deci ce mai ramane? Un om de zapada sau o partie de schi… Excelent, dar pe jumatate de glob e vara.

Acum, sa fim seriosi, nu e felicitarea de sarbatori cea mai mare problema din PR. Ne confruntam cu ea in fiecare an, dar adevarul e ca deja stim cum sa punem problema. Lectia de invatat este ca nimic nu e asa simplu precum pare in PR, nu daca vrei sa faci lucrurile corect si eficient. Si cele mai mici activitati necesita putin timp investit in analiza situatie si planificare.

Share