Versiunile trial sau de test pentru un software sau serviciu sunt un instrument de promovare extrem de eficient in majoritatea cazurilor. Potentialii clienti sunt incurajati sa testeze gratuit un produs sau serviciu, in speranta ca le va placea suficient de mult incat sa plateasca mai apoi pentru a-l folosi in continuare. Dincolo de asta, chiar daca nu il cumpara, o fac in cunostinta de cauza. Altfel, daca dau bani pe ceva ce nu corespunde asteptarilor lor, dincolo de intreaga procedura de restituire si recuparare a banilor, exista riscul unor review-uri negative.

Aceste versiuni nu vor functiona niciodata precum cele platite. Fie expira dupa un anumit timp, de la 5 zile la o luna, fie au functionalitati limitate. Toate aceste masuri sunt de inteles, daca s-ar oferi totul gratuit si pentru perioade mari de timp, nu ar mai fi nevoie de partea ce implica platirea unei sume de catre clientul respectiv.

Problema apare insa in cazul limitarilor extreme. Atunci cand nu ai posibilitatea de a testa cu adevarat produsul, trial-ul gratuit este o irosire totala de timp atat pentru companie, cat si pentru client.

Mi s-a intamplat sa vreau un software care era super recomandat, an de an, dar care costa destul de mult. Am decis ca inainte de o astfel de investitie, sa il testez. M-am chinuit cu instalarea si folosirea (problemele tehnice le trec cu vederea daca fie sunt usor de rezolvat, fie serviciul de suport e eficient), ca apoi sa ajung la concluzia ca nu pot testa nimic din ce imi doream. Imi trebuia un software care sa faca anumite lucruri si sa fie intuitiv, neavand timp sa il invat. Am fost asa de dezamagita de versiunea de test si faptul ca dupa o ora nu aflasem nimic, incat am testat alt serviciu asemanator si am si platit pentru el a doua zi. Fee-ul, fiind lunar, duce la o suma mai mare decat as fi platit initial, dar din punctul meu de vedere, ar fi costat mai mult sa cumpar un soft cu care apoi sa nu fiu tocmai fericita.

In momentul in care se decide limitarea functiilor unui produs sau serviciu pentru varianta de test, acest lucru trebuie facut in asa fel incat sa nu frustreze potentialul client. Da, toate parerile bune ajuta, da oferta de reducere a pretului e incurajatoare, dar daca trialul nu imi ofera suficient spatiu de miscare cat sa inteleg daca mi se potriveste sau nu, vanzarea nu se va intampla.

De ce sunt aceste versiuni asa limitate? In general pentru a preveni formele de furt. Dar, fie vorba intre noi, daca cineva vrea neaparat sa fure un soft, se duce pe site-urile de torente, nu isi pierde vremea cu versiunea de test. Cei afectati de decizie nu sunt cei care ar incerca sa utilizeze produsul sau serviciul fara sa plateasca, ci aceia care sunt cu adevarat interesati sa il cumpere. Din punctul meu de vedere, e mai eficienta raducerea extrema a perioadei de disponibilitate (5 zile),  decat taierea tuturor functiilor cu adevarat utile.

Voi ce experience ati avut cu versiunile de test? Vi s-a intampat sa descarcati o versiune in care totul era atat de limitat, incat nu stiati mai multe decat in momentul in care nu il aveati instalati? Care a fost reactia voastra?

Sursa foto

Share