Turism, imagine ?i cum trat?m clien?ii
Am fost acum ceva timp la Sinaia. Un weekend frumos, relaxant, cu z?pad? mult? ?i evident o vizit? la Pele? pentru c? era deschis. Am urcat noi ferici?i, bucuro?i s? revedem re?edin?a regal? (sau s? o descoperim abia acum). Ne-a întâmpinat o curte ca din pove?ti, cu z?pad? sclipitoare, ?i cam asta a fost ultima parte frumoas? a vizitei la Pele?!
Ne-am luat bilete ?i ne-am a?ezat în fa?a unei u?i încuiate. ?i am a?teptat! Nu ?tiam cât va trebui s? a?tept?m, pentru c? nu erau afi?e cu programul tururilor. Am stat ?i am înghe?at cumin?i, rugându-ne s? se deschid? mai repede u?a magic?. Dup? mai bine de 30 de minute s-a deschis. Moment în care am realizat c? de fapt era loc suficient s? a?tept?m ?i în?untru, f?r? s? tremur?m a?a tare!
Vine ghidul ?i începe un tur de for??, pe care l-a dat gata în mai pu?in de 30 de minute, de?i trebuia s? dureze 45 minim. Ce-i drept e mai interesant? o pauz? de cafea cu fetele! Nu mai spun c? mirosea atât de urât ?i atât de tare încât î?i d?deau lacrimile! A fost o întreag? aventur?, noi tot încercând s? g?sim distan?a optim? astfel încât s? nu ne ame?easc? mirosul, dar s? în?elegem ce spune. ?i-a?a era gr?bit! La discu?iile cu femeile de serviciu care se perindau pe acolo nu se mai gr?bea îns?!
?i-a terminat omul treaba ?i ne-a f?cut semn fericit c?tre ie?ire. Sincer v? spun c? am plecat cu sentimentul c? am aruncat bani pe fereastr?! Am pl?tit pentru a fi asaltat? de mirosuri, gr?bit? prin camerele vizitate ?i ignorat? pentru c? ghidul era mai preocupat de faptul c? elevii care au intrat o dat? cu noi nu-?i d?duser? jos c?ciulile. Apropo, eu am p?strat-o pe a mea, era chiar frig in sala de primire!
Norocul nostru a fost c? gustul amar ne-a fost par?ial îndep?rtat de o doamn? absolut fantastic? ce ne-a fost ghid cât am vizitat o mic? expozi?ie de broderii realizate de regine. Erau trei camere mari ?i late cu exponate absolut încânt?toare ce-i drept, iar doamna respectiv? ne-a povestit diverse timp de o or?! Am plecat minunându-ne ?i mul?umindu-i, dar ?i întrebându-ne cât ar fi durat o vizit? a castelului dac? ea ar fi fost ghid…
Revenind la PR ?i imagine, dac? angaja?ii interac?ioneaz? cu clien?ii nu doar ?inuta lor conteaz?! Nu e suficient s? fie îmbr?ca?i frumos dac? misterele igienei personale le scap?. La fel, dac? vinzi o experien??, cum e cazul vizitelor la muzeu, ea trebuie savurat? de client! El trebuie s? plece sim?ind c? a primit tot ce se a?tepta s? primeasc? ?i ceva extra. ?i în orice scenariu de business înghe?atul în fa?a u?ii nu e o idee extraordinar?! Mai ales când furnizorul serviciului uit? s? î?i comunice tot ce trebuie s? faci ?i cât ai de a?teptat.
Din pacate problemele de acest gen persista. Investitia minima in obiectivele de acest gen dar si mentalitatea nepotrivita ii fac sa nu-si dea interesul. In facultatea de istorie am avut un curs “Managementul resurselor culturale”. Din pacate insa nu a suscitat prea mare interes printre colegi!
Asa e, exista destule lipsuri in tururile muzeelor din Romania, de obicei sunt facute asa cum ai descris si tu, pe graba.