C?ru?a înaintea calului ?i turismul românesc
Ce conteaz? dac? e Facebook o idee bun? pentru turism în general? Întrebarea este dac? va func?iona pentru România. S? ne l?murim un pic: Facebook e un canal de comunicare. Î?i faci pagin?, interac?ionezi sau nu cu oamenii, cumperi publicitate, the whole shabang! Speciali?tii î?i pot explica pe scurt beneficiile, dar ca s? aflii dac? va func?iona pentru promovarea turismului, trebuie s? aflii mai întâi care e strategia, care sunt obiectivele, ce rezultate se a?teapt?, ce efort se va investi.
Facebook-ul ?i online-ul în general fac parte dintr-o strategie de marketing, PR, branding, cum vre?i s? îi spune?i. Strategie de branding pentru care s-au pl?tit, am citi prin ziare, sume enorme. Da, e ok trainingul de la Facebook. Dar cine define?te strategia de marketing ?i PR a ministerului? Se pricep la social media? Vin ?i ei la training-uri?
Pagina va fi lansat? la prim?var?. Rat?m, evident, sezonul de iarn?. Nu-i bai, oricum nu prea concur?m cu Bulgaria, pân? ?i TripAdvisor crede c? sunt printre cele mai tari 10 destina?ii pentru anul viitor…
?i uite cum e cu c?ru?a! Ne gr?bim s? ne d?m cu p?rerea despre rezultate f?r? a ?ti ce se urm?re?te. Mai mul?i turi?ti! OK. Dar cu ce vârste? De unde? Ce s? viziteze?
Turismul românesc ?i graba cu Facebook e doar un exemplu. Ce-i drept anun?ul ne va aduce ni?te aten?ie din multe direc?ii. ?i ce facem cu ea? S-a gândit cineva la pa?ii urm?tori? Dac? tot e lumea cu ochii pe noi, anun??m ceva mega tare pentru iarna asta? Eventual o campanie prin Google ads care s? îi aib? în vizor pe cei care caut? informa?ii despre pârtii de schi, vacan?e de Cr?ciun, etc? Sau a?tept?m cumin?i pân? la prim?var?, poate î?i mai aduce aminte cineva de buzz-ul de acum.
Ne cam gr?bim s? alegem canale de comunicare ?i s? anun??m repede ce avem în plan. Ce promov?m, cui promov?m, ce facem cu awareness-ul generat de anun?, la asta ne gândim mai târziu…
Exact. E bine sa-ti faci reclama numai sa ai la ce. Ca si in alte domenii, se iau masuri superficiale, de fatada si de moment. Nici o strategie, nici o planificare doar “brand” fara acoperire. Nimeni nu zice nimic de drumuri, investitii, servicii, restaurari, training…
Zone minunate lasate in paragina, fara drumuri de acces sau personal specializat (vezi numai Sarmisegetuza, Dobrogea si multe altele). Nu-i nimic, o sa faca Mazare turism sexual si le rezolvam pe toate.
.-= anca a´s last blog ..Stiri pe scurt de pe twitter din 2010-11-02 =-.
E prima oara cand se face ceva cu adevarat pentru turismul romanesc. si apropo ce poti sa faci petnru turism ca ministru in afara de promovare si facilitati, ar trebui ca privatiii sa faca investitiii in servicii de calitate, sa schimbe mentalitatea, princiipii de lucrui si altele de genul asta.
Eu am o parere buna
.-= Omega´s last blog ..Sublingual CoQ10 with natural lemon flavor – 75-90 Lei =-.
Anca, ai dreptate, nu promovezi ceva ce inca nu exista. Trebuie sa ai clar in minte ce promovezi, cum si unde si ce rezultate ai. Astea se rezolva primele, dupa se gaseste canalul de comunicare.
Omega, ministerul poate investi in traininguri, in schimburi de experienta, in studii care sa arate ce vor turistii straini si Romani. Muzee, atractii turistice de tot felul, astea trebuie promovate tot de ei. Nu mai zic de birouri de informare turistica ce ar trebui sa existe in toate orasele, iar in Bucuresti nu ar trebui sa existe doar unul.
Tot ministerul poate trage de alte ministere pentru imbunatatirea infrastructurii. Poti avea tu cel mai tare hotel, cea mai tare destinatie, etc, daca e greu de ajuns acolo, tot degeaba.
Apropo de promovare, trebuie si ea facuta cu cap. Noi am avut reclame pe Eurosport, Bulgaria se promoveaza pe Travel&Living sau pe National Geographic, Turcia pe CNN si tot asa. Vezi diferenta?