De vreo doua saptamani, mintea mi se invarte in jurul unui post pe care l-am descoperit intr-un rezumat pe blogul lui Seth Godi, intitulat “Better than free“, in care autorul exploreaza sansele de supravietuire a diverselor tipuri de afaceri in epoca internetului, pe care il denumeste “un aparat de copiat”. Data fiind industria in care lucrez acum, cea cinematografica, afectata in mod evident de capacitatea de a copia si difuza a internetului (mai simpu denumita, in aceast caz, piraterie) insemnarea respectiva mi-a ridicat intrebari si m-a stimulat. In esenta, spune autorul acestia, Kevin Kelly, exista o singura solutie pentru a supravietui pe piata in momentul in care copiile sunt gratuite: trebuie sa oferi lucruri ce nu pot fi copiate, cum ar fi:
Imediatul – in conditiile in care ceea ce-si doreste clientul va fi disponibil gratuit mai devreme sau mai tarziu, avantajul competitiv rezida in a ii livra produsul imediat…filmul la data lansarii, cartea idem, versiuni beta ale software-ului s.a.m.d.
Personalizarea – un produs croit pe masura ceui care il consuma, ceea ce nu inseamna aceasta “customizare in masa” care e la moda acum ci o conversatie intre creator si client din care sa rezulte un produs adaptat nevoilor celui din urma.
Interpretarea – adica “soft-ul gratuit, manualul 10,000 de euro”, in sensul in care informatia sau produsul, chiar daca sunt disponibile gratuit, devin utile doar prin adaugarea de sprijin si consultanta
Autenticul – adica garantia ca un soft este sigur si stabil si ca nu va va distruge calculatorul in forma sa de crack, ca opera de arta este fidela originalului, autentificata prin semnatura artistului etc.
Accesibilitatea – adica posibilitatea de a iti accesa materialele si colectiile de oriunde, oricand
Forma fizica – adica opusul digitalului, in epoca in care totul este virtual, “palpabilitatea” unei carti, sau a unui autor prezent in fata ta sa iti vorbeasca este o valoare adaugata care nu poate fi obtinuta gratuit
Recunostinta – adica dorinta naturala umana de a il rasplati pe cel care iti ofera un serviciu sau o opera de valoare
Usurinta identificarii – adica capacitatea de a agrega informatiile dintr-un anume domeniu (gen amazon) astfel incat clientul sa gaseasca orice cauta intr-un singur loc.

Ceea ce mi-a retinut mie atentia, mai mult decat aceste interesante idei, este o a noua intangibila “increderea”, care poate face diferenta intre succes si esec in lumea lui “gratis”. Aici, cred eu, este rolul pe care trebuie sa il indeplineasca oamenii de PR: sa genereze incredere, comunicare, confort psihic, astfel incat oferta companiei sa poata echilibra atractia unui obiect sau serviciu gratis.

Share