Citatul lunii – si cum pot invata companiile de la ONG-uri
Din blogul lui Seth Godin “The art of marketing is not finding more money to do more marketing. It’s figuring out how to tell a story that spreads with the resources you’ve got.” sau, in traducere: “Arta de a face marketing nu consta in a face rost de mai multi bani pentru a face si mai mult marketing. Arta marketingului este sa-ti dai seama cum ai putea sa spui o poveste care sa se raspandeasca, folosind resursele pe care le ai deja.”
Am putea extrapola la PR, pentru o remarca de genul: “Cheia succesului in PR nu este sa faci din ce in ce mai multe activitati de relatii publice, care consuma din ce in ce mai multi bani, ci sa gasesti metode de a stabili legaturi solide si de incredere cu publicul tau, utilizand resursele pe care le ai deja la dispozitie.”
In ONG-uri, gasirea de modalitati de a face PR-ul cei mai bun posibil cu resursele disponibile se intampla de mult timp, fie pe reteta creativitatii si inovatiei in comunicare, fie compensand investitia financiara cu un volum de munca si o dedicare crescuta a personalului. Un articol din revista Sales and Marketing peste care am dat ieri, independent de citirea blogului lui Godin, formuleaza chiar un indemn catre marketerii si vanzatorii din companii sa invete de la organizatiile non-profit, care au deja o experienta in a opera cu resurse extrem de limitate, trebuind totusi sa livreze rezultate extraordinare.
Ce pot invata PR-ii de companie de la cei nonprofit:
- sa-ti descoperi povestile de succes, sau povestile care iti definesc identitatea, si sa le spui convingator
- sa folosesti clientii satisfacuti ca o platforma de raspandire a mesajului companiei
- sa recurgi la tehnologie (social media si alte cele) pentru a comunica
- sa valorifici fiecare oportunitate pentru a/ti consolida imaginea pozitiva
- sa folosesti corect apelul emotional (stiti povestea cu ethos, pathos si logos – companiile in genere stau mai bine la logos)
- sa gestionezi eficient abilitatile personalului, nu numai a celui specializat in comunicare, si sa administrezi bugetul cu grija si atentie la rezultate, incadrandu/te in limite foarte stricte (stiati ca buna practica dicteaza unui nonprofit sa utilizeze maximum 10% din bugetul sau pe chestiuni administrative / acestea includ salarii, chirii, utilitati, PR s.a.m.d.)
- sa colaborezi cu altii, ca sa-ti potentezi propria prezenta publica si mesajul
In februarie, le spuneam studentilor carora le-am predat un seminar de PR nonprofit ca PR-ul in ONG-uri este, dupa parerea mea, o excelenta scoala de PR, pentru ca faci cam toate activitatile care alcatuiesc repertoriul PR-ului, de la strategie la redactarea de materiale, de la comunicate de presa la a fi purtator de cuvant, trecand prin evenimente, publicatii, campanii si multe altele. Si cred ca nici dupa ce te-ai perfectionat nu strica sa mai treci prin experienta non-profit, sau sa le propui membrilor echipei tale sa o faca prin voluntariat. Corporatist.
N.B. Nu toate ONG-urile sunt la fel. Multi dintre cei care vorbesc de o experienta non-profit se refera la asociatiile studentesti a caror activitate, meritorie de altfel, difera insa de cea a unui ONG obisnuit.
Leave a Reply