Imaginea profesionala
Multe din insemnarile din acest blog, privind vorbitul in public, declaratiile despre sine, participarea la conferinte, etc. se invart de fapt in jurul unei teme mai largi: imaginea noastra intr-un context profesional. Intr-un articol mai vechi din Harvard Business School Working Knowledge, pe care newsletter-ul site-ului a ales sa ni-l semnaleze astazi, un profesor al universitatii discuta modul in care ne cream sau ne redefinim imaginea profesionala.
In primul rand se diferentiaza intre imaginea profesionala dorita, cea nedorita, si cea perceputa, si se discuta felul in care aceasta din urma este afectata de stereotipuri. Solutia pentru imaginea profesionala dorita este managementul impresiilor, printr-un amplu arsenal de strategii, incluzand comportamentul non-verbal, limbajul si indiciile verbale si actiunile demonstrative, de la excelenta performanta la implicarea sociala. Pana aici, nimic nou. Interesanta insa este cea de-a doua concluzie, ca folosim si identitatea sociala pentru managementul impresiilor, strategia in aceasta directie axandu-se pe prezentarea sinelui intr-o maniera care comunica semificatia si importanta pe care o asociem identitatilor noastre sociale.
Se apeleaza la doua metode: diferentierea pozitiva, prin care ii educam pe ceilalti cu privire la aspectele valoroase ale grupului de identitate, pledam pentru acesta etc. si recategorizarea sociala, prin intermediul careia suprimam aspectele ale identitatii incarcate de conotatii negative (de exemplu accent, gestica, comportament la masa etc.). Aceasta este o strategie de conformitate cu majoritatea.
Tineti insa minte: “managementul impresiilor trebuie sa indeplineasca eficient doua sarcini: sa construiasca credibilitatea si sa pastreze autenticitatea. Atunci cand te prezinti pe tine intr-un mod ce este deopotriva coerent cu tine insuti si pretuit si crezut de altii, managementul impresiei poate sa duca la multe rezultate pozitive pentru tine, echipa sau organizatia ta.”
Interesant pentru cei ce isi gestioneaza imaginea sau promoveaza imaginea altora in spatiul public.
Leave a Reply