Alaltaieri m-a intrebat un prieten care lucreaza in recrutare: “Ce se intampla cu toate titulaturile astea in comunicare, ca a devenit extrem de greu sa-ti dai seama la ce nivel a lucrat cineva si ce facea exact?”. N-am stiut ce sa ii raspund, pentru ca si pe mine ma frapeaza diversitatea de titluri in departamentele PR ale companiilor (inclusiv cele cu care am colaborat).

Mi-am adus aminte de ce spunea un site american despre titulaturi care corespund nivelelor de expertiza si pozitiilor in ierarhia organizatiei.

Acestea erau, de la cel mai mic la cel mai mare (cu localizari si comentarii ce imi apartin):

Assistant – Asistentii se ocupa cu mentinerea la zi a arhivelor de taieturi din ziare si a listelor de presa, disemineaza efectiv materiale si ofera ajutor in documentare.

Coordinator – Coordonatorii monitorizeaza presa, alcatuiesc liste de presa, compileaza pachete informative, fac cercetari preliminare si munca de documentare.

Specialist – Specialistii sunt in general responsabili cu scrierea comunicatelor de presa, a discursurilor si scrisorilor de opinie, planificarea evenimentelor speciale, reprezentarea companiei la targuri, identificarea tendintelor si a oportunitatilor de parteneriat.

Manager – Managerii dezvolta si implementeaza politici pentru departamentul de PR, coordoneaza specialistii PR, planifica si executa campanii de PR si, la noi, editeaza si supervizeaza realizarea materialelor de PR de importanta (raport anual, etc.). Ei reprezinta compania la evenimente, si sunt cei care fac analiza nevoilor de comunicare a acesteia. Adesea, managerii sunt responsabilii de PR ai unui departament din companie, sau axati pe un produs al acesteia. Exista insa si group sau senior managerii, care activeaza la nivel de corporatie.

Director – Directorii de PR dezvolta strategiile de comunicare la nivelul intregii companii, si gestioneaza implementarea acestora. Programele depasesc cadrul relatiei cu mass-media, putand include CSR, relatii cu comunitatea, comunicarea interna si relatiile cu investitorii. Si da, strategizarea include bugetare si planificari financiare.

Vice-president – Vice presedintii sunt in general purtatorii de cuvant (si de imagine) a companiei. Ei au viziunea si responsabilitatea comunicarii companiei pe termen lung, asigura managementul reputatiei, si supervizeaza toate activitatile si functiile de comunicare din interiorul unei companii (sau grup de companii) iar implicarea lor in planificarea financiara si in strategia generala a organizatiei este mare. La acest nivel se planifica si supervizeaza si comunicarea de criza.

Gasim intr-adevar radacini si forme ale acestui model si la noi, dar schema aceasta nu a fost adoptata inca la nivel suficient de extins ca sa permita (unui recrutor sau interlocutor oarecare) sa inteleaga cu relativa acuratete rolul si locul PR-ului cu care vorbeste in ansamblul companiei (si de ce nu, a profesiei).

Share